Sida 1 av 3
Opel Kadett C 1200S ´76 - Motorbyte till 2.0E
Postat: 09 jun 2011 16:59
av B204T
Mercan min visade ju hur bra byggd den var med att bevisa hur sjukt rostig den var, så jag ville inte köra runt med den längre, jag ville ha en fräsch bil.
Sagt och gjort, letade bra länge och hittade denna:
Opel Kadett 1200S ´76, med tilläggsnamnet scandinavia såg jag, vilket innebär metalliclack och tillvalsfälg (kryssfälgarna som syns på bild)
Jag blir 3e ägaren sen ny, köptes hos generalagenten av en gubbe i Lycksele, som hade den tills han sluta köra bil 94, då den hamna en bit utanför Lycksele, rost är begränsat till några småfläckar bara, inga hål alls
16100 mil, överdragsklädsel sen ny, servicebok och alla papper sen 76 finns kvar, varenda besprotokoll tex, i skuffen är de fortfarande originalmatta kvar och ett reservhjul modell old, dubbdäck från 76...
Helcharmig bil som fångade mitt intresse direkt, och en provtur gjorde ju inte saken bättre, den här skulle jag ha! så imorgon hämtas den

Postat: 09 jun 2011 18:15
av Karlsson
Grattis!
Det finns alltså fortfarande några Kadett C kvar som inte dött rostdöden eller kapats sönder och försetts med Volvomotor.
Ska du stoppa i en CIH i den eller får den behålla 1200an?
Postat: 09 jun 2011 20:52
av Emil C
Så grymt tuffa!! gillar dessa oplar

Grattis
Postat: 09 jun 2011 21:04
av B204T
Karlsson skrev:Grattis!
Det finns alltså fortfarande några Kadett C kvar som inte dött rostdöden eller kapats sönder och försetts med Volvomotor.
Ska du stoppa i en CIH i den eller får den behålla 1200an?
Den ska bevaras i originalskick, dels för att den går så fint, men framförallt för att den har så ärlig och trevlig historia
Den kommer få bakljusramp från min skrotade 79a (den svarta med kromlist) + 6x13" Rial kryssekerfälgar i guld med polerad kant, annars ska den vara som den är
Emil C: Jodå, och hur charmig som helst!
Postat: 10 jun 2011 18:42
av Kezo
B204T skrev:
Den ska bevaras i originalskick, dels för att den går så fint, men framförallt för att den har så ärlig och trevlig historia
Den kommer få bakljusramp från min skrotade 79a (den svarta med kromlist) + 6x13" Rial kryssekerfälgar i guld med polerad kant, annars ska den vara som den är
Emil C: Jodå, och hur charmig som helst!
Helt rätt! Kommer bli kanonfint, ta väl hand om den

Postat: 10 jun 2011 19:35
av B204T
Haha vad ska man säga nu då man kört några mil med den

man kommer inte fram fortast, men hitta en bil man kommer fram gladare i!

Postat: 10 jun 2011 19:51
av Kezo
B204T skrev:Haha vad ska man säga nu då man kört några mil med den

man kommer inte fram fortast, men hitta en bil man kommer fram gladare i!

Det är det som är körglädje

Bättre komma sent och glad än först och sur...
Postat: 10 jun 2011 20:04
av B204T
Kezo skrev:B204T skrev:Haha vad ska man säga nu då man kört några mil med den

man kommer inte fram fortast, men hitta en bil man kommer fram gladare i!

Det är det som är körglädje

Bättre komma sent och glad än först och sur...
Haha precis

längtar till resan till Lycksele imorn

kommer vara en rolig resa

Postat: 10 jun 2011 20:40
av Calle Wennborg
Härlig bil! En sådan skulle jag själv vilja ha!
Lägg upp en tråd i Projekt delen på forumet eller be någon Moderator flytta denna.

Postat: 10 jun 2011 20:46
av B204T
Köp en!

dom är helfräna

jag underskattade själv lilla 1200ans charm
Nja är ju inget projekt så vet inte om de är lönt

ska bara dit med mina rial kryssekerfälgar och bakljusramp från 79an ja skrota ifjol

Postat: 10 jun 2011 20:52
av Kezo
Det finns projekttrådar där det görs mindre än så

Jag skulle vilja ha tag på en fin city... Gärna en gul utan baklucka (för det har jag en i nyss nämnda färg liggandes...)

Postat: 10 jun 2011 20:59
av Calle Wennborg
Det är ju såklart upp till dig

Men jag skulle tycka det va trevligt med en tråd där bland dom andra bilarna i klubben. Projekt betyder ju inte kapa sönder bilen och byta motor.
Räcker med att du tar lite treliga bilder efter att du bytt fälgar

Lycka till hur du nu än gör
Postat: 12 jun 2011 16:05
av B204T
Ja kanske jag gör en tråd

hade tänkt byta hjul och sånt i helgen men var för varmt då tid fanns, 29 grader i skuggan var lite för hett... räddade en på cruisingen igår från att svimma av vätskebrist bla...
Postat: 12 jun 2011 16:19
av Jakob
B204T skrev:Ja kanske jag gör en tråd

hade tänkt byta hjul och sånt i helgen men var för varmt då tid fanns, 29 grader i skuggan var lite för hett... räddade en på cruisingen igår från att svimma av vätskebrist bla...
jag flyttade tråden istället för att göra en ny, hoppas du inte hade nåt emot det!

Postat: 12 jun 2011 16:29
av B204T
Nejdå

de är lugnt

Postat: 12 jun 2011 19:19
av B204T
Postat: 13 jun 2011 15:07
av B204T
Postat: 15 jun 2011 14:55
av B204T

Sista ljuddämparen plockades bort och ersattes med ett modifierat 2" rör som fick ett kromat simons slutrör, upptäckte då ja skulle städa bort och bära bort ljuddämparen varför ljudnivån inte ändrades, då jag lyfte upp ljuddämparen kom allt innehåll ut som en hög med aska, så jag var så fräck att jag kastade den, vid återställning köper jag helt enkelt en ny, eller då får den nog ett helt nytt avgassystem
Postat: 19 jun 2011 13:54
av B204T
Med väghållning som en gokart kan jag konstatera en sak, denna bil lär INTE besöka fällfors så länge 1200an lever, för då får jag gå hem skulle den lämna in så lyfter jag ner en 1900 eller 2 liters med gasare och fyrpet, och den lär nog få skvalpplåtar i tråget, för den här bilen är riktigt rolig när det svänger, men man ska ha en bra raka innan kurvan för att få upp nå fart, för den är slöööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööö ööööööö

Postat: 22 jun 2011 13:37
av Daniel S
Härligt med ett till veteranprojekt i klubben. Ser mkt fin ut!
