Sida 1 av 4
Den stjärtbiegea 245an! Sprider motordelar vitt och brett :)
Postat: 21 jan 2013 17:03
av B204T
Blev en till container, denna gången en 245 ´88 med B230F och M47, 1031 axel, så således i stort sett identisk med 945an drivlinemässigt, MEN, nu knackar det inte, tankmätaren föll inte som en sten på väg hem från Skellefteå.
Den är i den läckra färgen hörapparatsbiege, stjärtbiege, kaffe med mycket mjölk-brun, eller vad man nu vill kalla den. Inredningen är kort och gott, diarrebrun... Väldigt vackert
Så nu ska 945an ställas på plåtfälgar, pentafälgarna ska på den här, extraljusen ska flyttas över, fjädrarna MÅSTE kapas, lite solfilm, beställa vita blinkers från vparts och införskaffa ett sportrattnav...

Gubbräser ftw!

Morsan tog en bild innan vi drog, tydligen är den snyggare än hennes ´08 Astra som skymtas, för den tror jag minsann inte hon har tagit kort på!

Postat: 22 jan 2013 17:42
av B204T
Har tonat bakljusen som hastighast, och beställt nya framblinkers och sidoblinkers
Nån som har över ett rattnav till 240 ´81 och nyare? Isf är jag väldigt intresserad utav detta...
Postat: 22 jan 2013 18:22
av OneYet
Är det stor skillnad i kör/åk-hänsyn mellan 240:in o 940:in?
Jag har aldrig hoppat mellan dem dem s.a.s.
Postat: 22 jan 2013 18:32
av B204T
OneYet skrev:Är det stor skillnad i kör/åk-hänsyn mellan 240:in o 940:in?
Jag har aldrig hoppat mellan dem dem s.a.s.
Nja egentligen inte så grotesk skillnad, beror ju helt klart på årgång på båda, men i mitt fall då de bara skiljer tre år är skillnaden inte så stor men visst känns 245an äldre, men den är inte så mycket mer högljudd i kupen, väghållningen är tämligen lika svampig. Enda jag ser som en nackdel just nu är dom kapitalt värdelösa vinterdäcken i kombination med öppen diff nu då jag vant om mig att det hela tiden gräver på båda bakhjulen... Så nu får jag vänja tillbaka mig
Däremot så kan jag ju säga att i denna, där är det gnek och klonk osv som de ska vara i en äldre Volvo

men eftersom tex förardörren har de rätta gneket som man förväntar sig i en 245, så skiter jag i de, de ska va så!
Dock är jag nöjd att jag slipper tickatickatickatickatickatickaticka de första man vrider på tändningen utan att ha på sig bältet, det har nån tidigare ägare varit snäll nog att koppla bort
Postat: 23 jan 2013 14:44
av B204T
Original 240 plåtfälgar är ju typ lika hett som en Ford Ka...

Problemet åtgärdat! Kan säga att den känns lite stabilare med Bridgestone sulor tillverkade 2010 än Fulda Kristall från 1998!

Bakhjulen ska dock flyttas ut, ska prova dit nå spacerplattor få se, dom är skamligt långt in. Som många av er säkert vet så har ju 240 smalare spårvidd bak än fram, ganska mycket också

Mums, diarrebrunt, så vackert! Eller hur var de nu? Vackert eller ej, så här ser skapelsen ut invändigt iaf

B230F i all sin prakt, torr och fin men dammigt
Postat: 23 jan 2013 20:19
av B204T
Fick sms från posten

Så imorgon dyker ett paket från Vparts upp

Ska överväga om jag ska ta och beställa skärmvals och prova leka lite på 245an

bakljusen ska även få se mer svart, hade tänkt dölja lite att det är gooooode tjockt med färg ju längre ner man tittar

Postat: 23 jan 2013 21:50
av OneYet
Bara för att du har köpt din och jag tänkte "Vad länge sedan man såg en 240" så såg jag 2 st igårkväll. Blanka och fina mitt i snömodden t.o.m.
Osannolikt.
Postat: 23 jan 2013 22:05
av B204T
OneYet skrev:Bara för att du har köpt din och jag tänkte "Vad länge sedan man såg en 240" så såg jag 2 st igårkväll. Blanka och fina mitt i snömodden t.o.m.
Osannolikt.
Haha som när jag hade tankat och skulle hem från Skellefteå, tror jag såg 4st innan jag kommit ut ur stan

få av dom var dock blanka och fina utan mer som den här, matt som en pepprad persika i en lovikavante
Postat: 24 jan 2013 14:54
av B204T

Paketdags! Vparts levererar som vanligt! Kommer bli stammis hos dom, bra grejer och grym service, inkl godis som vanligt

Vita framblinkers gjorde ju helt klart sitt

Glömde ta en närmare bild (eller sket i de kanske, så ni slipper se hur skitig den är

) men blev även vita sidoblinkers, har dock vita lampor där än

Rumpan, dom tattartonade baklysena
Postat: 28 jan 2013 16:19
av B204T
Eftersom radioantennen var av upptäckte jag och jag inte äger ett enda kassettband (eller en cdskiva att spela över på band heller) så är de således dags att uppgradera 245an på underhållningsfronten, originalbandaren blir kvar nere i sitt hål men usb stereon som än sitter i 945an ska in uppe ovanför mittenutblåsen, istället för facket längst upp alltså. Dörrhögtalarna ska ersättas med ett par GAS 5.25" midbasar med separata diskanter, dessa ska få sig en alldelens egen konding. Och i skuffen hamnar mina 2 10" basar med 5 kanalssteget, hade nog tänkt ha en 1 farads konding för att underlätta för stackars lilla generatorn som utöver ljudet även ska fixa kräm till 4st extraljus... Känns som uppgradering av generatorn kommer behövas framöver
Postat: 28 jan 2013 21:40
av OneYet
B204T skrev:Känns som uppgradering av generatorn kommer behövas framöver
Det är så helt annorlunda mot vad jag brukar läsa på Speedsterforumet.
Där frågar folk efter MINDRE generator.
Ont om baslådor och extraljus är det också.
Kul att det det finns så många parallella världar inom motorintresset.
Det borde väl gå att få ett ganska bra ljudtryck i en Volvokombi va?
Postat: 28 jan 2013 21:49
av Calle Wennborg
Ursäkta mitt inte helt hundra vetande inom bil ljud
Men hur fungerar det med en konding på bara ett par högtalare? eller fattar jag fel?
Postat: 28 jan 2013 22:01
av B204T
OneYet skrev:B204T skrev:Känns som uppgradering av generatorn kommer behövas framöver
Det är så helt annorlunda mot vad jag brukar läsa på Speedsterforumet.
Där frågar folk efter MINDRE generator.
Ont om baslådor och extraljus är det också.
Kul att det det finns så många parallella världar inom motorintresset.
Det borde väl gå att få ett ganska bra ljudtryck i en Volvokombi va?
Haha ja alla är vi olika, men tur är väll de

Ljudtryck blir de ganska gott om ja, en ljudvåg är ju 17 meter om jag inte minns fel, och den har ju mer utrymme i en kombi, då den lättare kan färdas fram och tillbaka genom hela kupen. Om detta är de bästa eller inte är jag för dåligt insatt för att säga, men ljudtryck blir de! Dock är en 245 rätt dåligt isolerad i tak, baklucka osv, så plåtskrammel ala epatraktor får man på köpet
Adolfsson: Som jag fick de förklarat, så dom små tjofräsarna som ska in här (om de är regelrätta kondingar vågar jag inte svara på, kretskort med spolar på var det, men iaf) så ska de motverka att dom slår igenom lika fort, dräper dom riktigt lägsta bastonerna. Men jag är inte heller någon expert inom billjud, men tur man har bekanta som hållit på betydligt mer och har grejer över och kunskap

Så då får jag prova mig fram till ännu bättre ljud och lära mig mer
Postat: 28 jan 2013 22:04
av B204T
Glömde ju förstås att nämna att jag råkade klicka i en beställning på dioder för över 500 spänn till den

allt som lyser pissgult idag byts ut

Postat: 29 jan 2013 17:38
av Calle Wennborg
Kan ju va delningsfilter?

Postat: 29 jan 2013 18:02
av B204T
Haha jo de har du nog alldeles rätt i
Var på service med mercan (bytte bakvagnsbussningar inför bes) och de upptäcktes att golvet håller på att vara lövtunt

låter kras när man petar på vissa ställen, bra för en merca från 00...

men iaf, då följde det med hem ett extraljus och en xenonlampa, så nu har jag fyra vita, och fyra fungerande xenonlampor

Så imorn kan jag börja montera lite lysen!
Postat: 29 jan 2013 19:42
av Martin Fåglefelt
Billjud är kul.. har du frågor, så tveka inte att fråga...
gå till närmsta billjudsaffär och köp dämpningsmatta... Värdelöst om du skall köra bana med bilen... guld värt om du skall köra billjud...
Jag har "2mattor" inbakat i skuffen på min m5'a... man hör inte ett skit ut, och då spelar min baslåda (jag hade då, som jag sålt nu) närmare 130db när den får spela fritt...
Ovanstående siffror är inte bevisade, mer än amatörmässigt mätt, och inte i "rätt bil"... så, men du förstår vinken...
En 245 har ju rätt mkt tak att flexa i när basen börjar vackla...
Postat: 29 jan 2013 19:52
av B204T
Martin Fåglefelt skrev:Billjud är kul.. har du frågor, så tveka inte att fråga...
gå till närmsta billjudsaffär och köp dämpningsmatta... Värdelöst om du skall köra bana med bilen... guld värt om du skall köra billjud...
Jag har "2mattor" inbakat i skuffen på min m5'a... man hör inte ett skit ut, och då spelar min baslåda (jag hade då, som jag sålt nu) närmare 130db när den får spela fritt...
Ovanstående siffror är inte bevisade, mer än amatörmässigt mätt, och inte i "rätt bil"... så, men du förstår vinken...
En 245 har ju rätt mkt tak att flexa i när basen börjar vackla...
Jag har allt funderat på de, vad jag förstått så tex täcka åt alla hål i dörrarna ska visst göra rätt mycket? bakluckan är ju också nått som mår bra av lite dämpning. När jag körde a-traktor så hade jag dubbla lager golvisolering och ja tror de var 20 ark bitumenmatta (detta alltså i en liten epahytt...) var en av få som inte hade SKRONK SKRONK SKRONK när man spelade...
Jo taket lär ju skaka, när en kusin hade 2st Xplod 15"are i sin Rekord E kombi tillsammans med bryggat steg, krämade ut 1400w rms, då gick de ha rutorna nere och kräma på, stod du brevid bilen så hörde du inte vad för musik som spelades i bilen, där var de halvljusblink på tomgång + att mätarnålen för ladd for upp och ner i takt

Men alla tips ang billjud mottages tacksamt. Trots att man hållit på med de sen man var 15-16 så har jag inte riktigt utforskat ämnet så grovt, bara blivit värre grejer med tiden... Provade tex ha 3st MTX 10"or i fabriksbyggd låda i en Jetta Mk1... de syntes på åkhöjden
Postat: 30 jan 2013 16:07
av B204T

nu så, ombyggd extraljusbåge till BMW 2002

passar fint i "spoilerfästena" på en 240, iaf EFTER ombyggnationen.
Hade lite osis med mina dioder, dom fram, som är rätt, motsvarar dubbeltråd 5w/21w BAY15d, fick dom att lysa motsvarande 21w, men aldrig som 5w, utan då dom skulle ha varselfunktion, med ljusvredet i läge 0, då lyste de bara bak, vred man på p-läge så lyste dom för fullt... så fick sätta tillbaka halogenarna, sen bak, som var beställt enligt vad jag hittade att 245 skulle ha som skyltlykta, var fel, hade köpt för långa lampor... men jag har iaf "xenonlook" på hel och halv

alltid något...
Postat: 31 jan 2013 18:26
av B204T
Ska få va hos en bekant till veckan och plocka ner den här lite, som ni ser så är ju dom flesta rostdöljarlister borta, förutom på bakskärmarna. Dessa ska plockas bort och alla hål efter dom ska svetsas igen. Sen då slipa bort all ytrost och rostskydda trösklar + en bit upp på dörrarna, blir även body och slutligen drar jag över allt med rätt kulör. Även bakstötfångaren ska lös då, såg de börjat rosta bakom så jag ska ta de också nu innan den är riktigt dålig
Sen verkar de lösa sig med 945an, den ska ju stökas upp, verkar som jag nog får mig en donatorbil som är liiite roligare än nuvarande motor

men de är ett senare projekt