On 2001-12-10 17:27, Anonymous wrote:
Här fantiseras det vilt ser jag. Jag vet hur fort en splirrans ny T5:a går och den segar duktigt redan vid 230 mätarfart. så ä de.
M5:an ska göra 296 km/h verklig fart utan spärr enl BMW. Då är det 400hk cw 0.32
Men det är inte mina fantasier...
Varför är du anonym? Törs du inte stå för vad du säger?
Jag har åkt en M5:a i 290 (självklart mätarfart). Du säger själv att den gör 296, samtidigt som du anser att det är fantasier...
Care to explain?
[Daniel Lindmark] "Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
On 2001-12-10 17:08, Karlsson wrote:
Och hastighetsmätargivaren sitter på växellådans utgående axel.Jag har ju trots allt skruvat en del med min Omega så jag vet hur den är konstruerad. Det där med tvär bak förstod jag inte riktigt, det ger ju mindre turbulens bakom bilen.Dessutom, utan skryt, så är Omegan original (204 hk, 270 nM) sånär som på ett öppet luftfilter.Den är ju lite sänkt också, det ger lite lägre luftmotstånd.
Tvär bak, bra för luftmotstondet.
Vilka vattendroppar har du tittat på???
On 2001-12-10 16:50, Porsche Daniel wrote:
Kära kobban.
Jag tycker att det här verkar gå överstyr och inte vara så sakligt längre. Jag tog mig friheten att ringa till den lokala Volvo handlaren i Jönköping, Nybergsbil. Frågade om det fanns en fartspärr på T5:an. Han, säljaren svarade bestämt: Nej.
Då undrade jag om han var helt säker och han svarade ja men jag kan kolla men mina kollegor. Han var borta ett lite tag och kom tillbaka med samma svar. Ingen fartspärr på T5:an.
Så den spärren finns nog i din fantasi...
Ha en bra dag.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Porsche Daniel den 2001-12-10 16:51 ]</font>
Jag vet inte vilka T5:or ni provat, men 250 gör de, kanske inte så att man känner accet efter 230, det stämmer. Men fartspärr är det, min kompis jobbar på Volvo i Boden och han byter såna rätt ofta.
On 2001-12-10 17:01, Karlsson wrote:
Rullande landsvägar? Där kan man mäta drivhjulseffekt, hastigheten kan kvitta. Man måste ju våga prova på riktigt också.Fråga Danne hur det är att åka fort i bil, han satt med en kompis i hans M5 3.8 l när mätarnålen klättrade uppåt 290-300.Det var på E4an, på riktigt.Annars kan man ju ta flygcert, söka som JAS-pilot och uppleva mach 2+...
Ok, förlåt att jag inte hade körkort då!
Men jag kan tala om att 300:an har fått svettats duktigt när "lappen" kom, sen lugnade jag ner mig till för en dryg vecka sedan - läs Fortkörning, ett kåseri - men jag är inne på att gå tillbaka på "Safe Driving" igen.
On 2001-12-10 17:08, Karlsson wrote:
Och hastighetsmätargivaren sitter på växellådans utgående axel.Jag har ju trots allt skruvat en del med min Omega så jag vet hur den är konstruerad. Det där med tvär bak förstod jag inte riktigt, det ger ju mindre turbulens bakom bilen.Dessutom, utan skryt, så är Omegan original (204 hk, 270 nM) sånär som på ett öppet luftfilter.Den är ju lite sänkt också, det ger lite lägre luftmotstånd.
Ok, sitter förm. där på moderna bilar, jag har bara kollat på vår 240 från -83.
Verkar som om forumet fått en ny hackkyckling.
Fakta, jag har kört T5:or som "stannar" vid 250 och sett de som INTE gör det.
Vår 740 Turbo aut. med chip hade 248 häst. och 343 Nm på bakhjulen, vad det då blir i ren motoreffekt kan man säkert räkna ut.
Den gjorde 285 på rullande landsväg.
Detta ger ungefär 260-265 på riktigt.
Jag vet inte vilka T5:or ni provat, men 250 gör de, kanske inte så att man känner accet efter 230, det stämmer. Men fartspärr är det, min kompis jobbar på Volvo i Boden och han byter såna rätt ofta.
Hur många T5 ahr du provat då?
Och hur har du mätt upp att den gör 250?
Jag tycker att det är ganska så fastslaget att den bilen inte har nån toppfartspärr. Behövs nog inte diskuteras mer.
Byter din kopmpis fartspärr ofta?
Verkar va ett konstigt fel på en Volvo.
On 2001-12-10 17:01, Karlsson wrote:
Rullande landsvägar? Där kan man mäta drivhjulseffekt, hastigheten kan kvitta. Man måste ju våga prova på riktigt också.Fråga Danne hur det är att åka fort i bil, han satt med en kompis i hans M5 3.8 l när mätarnålen klättrade uppåt 290-300.Det var på E4an, på riktigt.Annars kan man ju ta flygcert, söka som JAS-pilot och uppleva mach 2+...
Tänk bara på att mätarfart och verklig fart är inte samma sak.
On 2001-12-11 14:27, Kobban wrote:
Vår 740 Turbo aut. med chip hade 248 häst. och 343 Nm på bakhjulen, vad det då blir i ren motoreffekt kan man säkert räkna ut.
Den gjorde 285 på rullande landsväg.
Detta ger ungefär 260-265 på riktigt.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta.
Att säga att bilen gjorde 285 på rullande landsväg ar ju precis som att räkna ut en teoretisk toppfart med hjälp av maxvarv på femman.
Detta har ju inget med bilens verkliga toppfart att göra.
Precis som Karlsson skrev innan, en rullande landsväg mäter man ju effekt i.
On 2001-12-11 14:29, Kobban wrote:
Tänk bara på att mätarfart och verklig fart är inte samma sak.
Precis. Det stämmer ju som du säger.
Tänk dej at du kör en T5:a. Om då mätaren stannar vid 250 för att bilen inte orkar mer, så betyder ju inte detta att den har en toppfartspärr vid 250.
En fartspärr bryter ju vid den verkliga hastigheten. Den är ju i detta fallet kanske 230-240. Och troligen för att bilen inte orkar mer.