Det blir gärna så med högt laddtryck å spikningar som följd. Om dom andra kolvarna är jättefina så kan det va spridarn till den cylindern som är dålig. kolla det innan du kör sönder den nya motorn. Ska du trimma lika mycket eller mer sen så bör du nog sänka kompressionen lite eller backa tändningen.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Lotus Samuel skrev:Det blir gärna så med högt laddtryck å spikningar som följd. Om dom andra kolvarna är jättefina så kan det va spridarn till den cylindern som är dålig. kolla det innan du kör sönder den nya motorn. Ska du trimma lika mycket eller mer sen så bör du nog sänka kompressionen lite eller backa tändningen.
Vid isärplockningen visade det sig att dom övriga kolvarna var lite lätt skadade oxå.
Jag kommer dock att byta till andra spridare och montera dit ett APC-system innan det trimmas för mycket.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Håller med Samuel, kolla bränsletillförseln. Dåligt med soppa ger mager blandning, vilket leder till spikningar vid höga laddtryck. Nästa steg är smidda kolvar, men jag antar att du redan skruvat ihop motor och växellåda.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson skrev:Håller med Samuel, kolla bränsletillförseln. Dåligt med soppa ger mager blandning, vilket leder till spikningar vid höga laddtryck. Nästa steg är smidda kolvar, men jag antar att du redan skruvat ihop motor och växellåda.
Faktum är att saab har smidda kolvar i sina turbomotorer, men det finns ju alltid värre saker att stoppa i. På speedparts tror jag sådana kostar ca 1500:-styck, lite för dyrt för mig.
Jag har redan en progresivbränsletrycksregulator som borde se till att den får soppa så det räcker. Men som sagt, ett APC-system kan hålla koll på spikningarna.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola