IS körning!

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gutta
Megapostare!

IS körning!

Inlägg av Gutta »

Någon som har vågat sig ut o plogat isen än?

börjar bli sugen på ut o rasta av mig lite. Men det är lite mycket snö och jag vågar inte ut med traktorn riktigt än.
Gustav Malmborg
2(SiC)
Dunderpostare!
Kontakt:

Re: IS körning!

Inlägg av 2(SiC) »

Jag är också sugen på lite is räjsing. Men jag måste fixa lite plåt först så man kan köra me bilen på landsväg.
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Kollade upp läget på Linnesjön (där vi brukar köra klubbträff) idag.
Och det ligger tyvärr 30-40 cm snö på sjön som isolerar isen allt för mycket för att den ska frysa tillräckligt.
Annars hade vi -20° inatt.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Hur mycket brukar ni ha innan ni kör ut? Har dålig koll på hur mycket som behövs för att man ska känna sig säker...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Det va ju 2st som omkom på skoter i fredags. Så kör inte ut med bil nu!
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Hade inte snön kommit förra veckan så hade isen varit tillräckligt tjock nu. Visst är snö kul, men den kom lite för tidigt...

Det ska räcka med 10-15 cm för att isen ska hålla för en bil, men jag kör aldrig förrän den är minst 20-25 cm.
Som det är nu ska man INTE ge sig ut med bil på sjöarna, för snön ligger och isolerar samt tynger ner isen såpass att vatten tränger upp ur sprickorna..

Men håller kylan i sig så... :D
Andreas Ekslätt
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Samuel Lindkvist skrev:Det va ju 2st som omkom på skoter i fredags. Så kör inte ut med bil nu!
Iofs försökte de köra över en vak och det var troligtvis alkohol inblandat. En av de som omkom bor inte så långt från mitt jobb.

Men jag håller med, isarna är inte helt säkra ännu i småland
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Det var ju någon som åkte igenom med en traktor (var vet jag inte) men dom klarade sig iallfall...
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Söderblom
Megapostare!

Inlägg av Söderblom »

Ando skrev:Det var ju någon som åkte igenom med en traktor (var vet jag inte) men dom klarade sig iallfall...
Värmland tror jag.
/David Söderblom
gzon
Dunderpostare!

Inlägg av gzon »

Jag är väligt sugen på iskörning när gtx:en kommit tillbaka från verkstan. Men det blir väl till att avvakta o se om kylan lägger sig lite mer.
/Martin Gustavsson
Martin Tornell
Deluxpostare!

Inlägg av Martin Tornell »

Ando skrev:Det var ju någon som åkte igenom med en traktor (var vet jag inte) men dom klarade sig iallfall...
Två personer for igenom isen fem meter rätt ner på botten, de satt kvar och klev ur när traktorn stod på botten. Iskallt i dubbel bemärkelse 8)
[martin tornell] styrelseledamot
Ando

Inlägg av Ando »

Martin Tornell skrev:
Två personer for igenom isen fem meter rätt ner på botten, de satt kvar och klev ur när traktorn stod på botten. Iskallt i dubbel bemärkelse 8)
Jo, alla som har badat isvak, vet hur svårt det är att lugna ner andningen och sluta hyperventilera, specielt om det står en elak löjtnant som man måste fråga om tillstånd innan man får gå upp :roll:

Värsta med att åka igenom med en traktor eller bil, är att man måste vänta tills bilen är fylld med vatten innan man orkar öppna dörren :-?
Andreas Welin
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Ando skrev:
Martin Tornell skrev:
Jo, alla som har badat isvak, vet hur svårt det är att lugna ner andningen och sluta hyperventilera, specielt om det står en elak löjtnant som man måste fråga om tillstånd innan man får gå upp :roll:

Värsta med att åka igenom med en traktor eller bil, är att man måste vänta tills bilen är fylld med vatten innan man orkar öppna dörren :-?
Tips, om man åker igenom där det är strömt så ska man veva ner rutan och ut fort som bara den, MEN det hoppas jag alla vet, på isvägar (OBS!!! ej vid racing alltså) ska man INTE ha bälte på sig, om man känner att isen ger vika ska man öppna dörren innan den gått igenom så att dörren blir som en extra hake, då kan man ta spjärn mot tröskeln och hoppa ut en bit från bilen och vaken.
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Eller göra som dom gör på sjöarna i Finland, tar skitbilar och kapar taket på dom. säkert om du åker igenom men jag vet ej hur säkert om du voltar :lol:
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
2(SiC)
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av 2(SiC) »

Jag har varit i Åre i veckan nu i alla fall !
Har kört is go-cart riktigt kul det.
Johan Bring
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Hur går det med isarna? Är det någon som vågat sig ut och kollat?
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Anders Toll skrev:Hur går det med isarna? Är det någon som vågat sig ut och kollat?
Jag var ute å åkte skidor på sjön hemma igår. Å då stannade jag å snackade med en pimplare, å han sa att det var imellan 2 och tre decimeter is. Å då stod han å mätte i mitten där det var som mest strömt :o Självklart varierar det från sjö till sjö men jag är lite mer optimistisk nu i alla fall! Ska kränga sista isdäcket på fredag å sen är det bara att sitta å vänta :rolleyes:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Klerebo dammen utanför Bankeryd ska tydligen vara plogad nu. Har inte varit där och testat än, men det har ju varit rätt kallt ett tag nu.
Ska kolla upp detta.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ando

Inlägg av Ando »

En kompis ska köra där ikväll tror jag
Andreas Welin
2(SiC)
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av 2(SiC) »

Så ingen som vet när det blir annars ?
Jag tänkte jag skulle ställa av bilen snart. Tänkte om det är ganska så snart så väntar man lite me det. Ska bara banka ut bucklan å skaffa ny baklampa först.
Johan Bring
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Skriv svar