IS körning!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
IS körning!
Någon som har vågat sig ut o plogat isen än?
börjar bli sugen på ut o rasta av mig lite. Men det är lite mycket snö och jag vågar inte ut med traktorn riktigt än.
börjar bli sugen på ut o rasta av mig lite. Men det är lite mycket snö och jag vågar inte ut med traktorn riktigt än.
Gustav Malmborg
Re: IS körning!
Jag är också sugen på lite is räjsing. Men jag måste fixa lite plåt först så man kan köra me bilen på landsväg.
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Hur mycket brukar ni ha innan ni kör ut? Har dålig koll på hur mycket som behövs för att man ska känna sig säker...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
-
- Legend!
- Kontakt:
Hade inte snön kommit förra veckan så hade isen varit tillräckligt tjock nu. Visst är snö kul, men den kom lite för tidigt...
Det ska räcka med 10-15 cm för att isen ska hålla för en bil, men jag kör aldrig förrän den är minst 20-25 cm.
Som det är nu ska man INTE ge sig ut med bil på sjöarna, för snön ligger och isolerar samt tynger ner isen såpass att vatten tränger upp ur sprickorna..
Men håller kylan i sig så...
Det ska räcka med 10-15 cm för att isen ska hålla för en bil, men jag kör aldrig förrän den är minst 20-25 cm.
Som det är nu ska man INTE ge sig ut med bil på sjöarna, för snön ligger och isolerar samt tynger ner isen såpass att vatten tränger upp ur sprickorna..
Men håller kylan i sig så...

Andreas Ekslätt
-
- Legend!
- Kontakt:
Iofs försökte de köra över en vak och det var troligtvis alkohol inblandat. En av de som omkom bor inte så långt från mitt jobb.Samuel Lindkvist skrev:Det va ju 2st som omkom på skoter i fredags. Så kör inte ut med bil nu!
Men jag håller med, isarna är inte helt säkra ännu i småland
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Deluxpostare!
Jo, alla som har badat isvak, vet hur svårt det är att lugna ner andningen och sluta hyperventilera, specielt om det står en elak löjtnant som man måste fråga om tillstånd innan man får gå uppMartin Tornell skrev:Två personer for igenom isen fem meter rätt ner på botten, de satt kvar och klev ur när traktorn stod på botten. Iskallt i dubbel bemärkelseAndo skrev:Det var ju någon som åkte igenom med en traktor (var vet jag inte) men dom klarade sig iallfall...

Värsta med att åka igenom med en traktor eller bil, är att man måste vänta tills bilen är fylld med vatten innan man orkar öppna dörren

Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Äger en Bmw, kör en Volvo
Tips, om man åker igenom där det är strömt så ska man veva ner rutan och ut fort som bara den, MEN det hoppas jag alla vet, på isvägar (OBS!!! ej vid racing alltså) ska man INTE ha bälte på sig, om man känner att isen ger vika ska man öppna dörren innan den gått igenom så att dörren blir som en extra hake, då kan man ta spjärn mot tröskeln och hoppa ut en bit från bilen och vaken.Ando skrev:Jo, alla som har badat isvak, vet hur svårt det är att lugna ner andningen och sluta hyperventilera, specielt om det står en elak löjtnant som man måste fråga om tillstånd innan man får gå uppMartin Tornell skrev:Två personer for igenom isen fem meter rätt ner på botten, de satt kvar och klev ur när traktorn stod på botten. Iskallt i dubbel bemärkelseAndo skrev:Det var ju någon som åkte igenom med en traktor (var vet jag inte) men dom klarade sig iallfall...![]()
Värsta med att åka igenom med en traktor eller bil, är att man måste vänta tills bilen är fylld med vatten innan man orkar öppna dörren
Jag har varit i Åre i veckan nu i alla fall !
Har kört is go-cart riktigt kul det.
Har kört is go-cart riktigt kul det.
Johan Bring
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
-
- Legend!
-
- Klubbordförande
Jag var ute å åkte skidor på sjön hemma igår. Å då stannade jag å snackade med en pimplare, å han sa att det var imellan 2 och tre decimeter is. Å då stod han å mätte i mitten där det var som mest strömtAnders Toll skrev:Hur går det med isarna? Är det någon som vågat sig ut och kollat?

/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

Så ingen som vet när det blir annars ?
Jag tänkte jag skulle ställa av bilen snart. Tänkte om det är ganska så snart så väntar man lite me det. Ska bara banka ut bucklan å skaffa ny baklampa först.
Jag tänkte jag skulle ställa av bilen snart. Tänkte om det är ganska så snart så väntar man lite me det. Ska bara banka ut bucklan å skaffa ny baklampa först.
Johan Bring
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02