Köpa Kombi, Tips och råd tack...

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Daniel Båge skrev:
Gindemo skrev: Som sagt mycket bil för pengarna....saab 9-5:
http://www.blocket.se/vi/16451335.htm?ca=12_s
Den annonsen visar väl vad alla för söker få fram här, det går ju inte sälja dem! Holmgrens som den lokala Saab och Oplel-handlaren vill inte ha in dem längre.
Gindemo skrev: Skulle nog påstå att en BMW känns betydligt äldre och plastigare.
Bara så där i allmänhet eller tänker du på nån speciell modell? För antagligen har vi inte åkt i samma Saab och Bmw-modeller då. :rolleyes3
Du kanske skulle testa att köpa nåt annat än Saab, Gindemo? För att vidga vyerna lite. :tongue: ;) ;) ;) ;)
Larsson skrev:Att BMW överhuvudtaget släppt snikutrustningssätena i 316e46 är en skam.
Sicken skit..
Ja det borde vara straffbart att inte köpa sportstolar!
Jo, våra erfarenheter är säkert olika... :wink:
Kan själv påstå att ng900'ans inredning inte håller så hög klass.
ng900 från -94 blev ju en skitbil pga för mycket Opel delar.

Vet ni vad det största felet är med en BMW?!?
-Man kan inte klaga på dom..... :mhihi:

Ska man jämföra bilar i samma prisklass så vill jag fortfarande påstå att man kan få mer bil om man köper en saab, just därför att de är billiga nu.
En saab borde ha billigare driftkostnader.
BMW är bra bilar på många sätt, men jag personligen tycker de är lite för överskattade.

Satt och jämförde vad jag kunde få för 100.000:-
http://www.blocket.se/vi/16519339.htm?ca=12_s
En väldigt intressant bil.

http://www.blocket.se/vi/16480856.htm?ca=12_s
Oxå en trevlig bil, men med tråkiga 190hk motorn.
Verkar finnas gott om trötta bmw ... :wink:

http://www.blocket.se/vi/15577753.htm?ca=12_s
Bilen med starkast motor :mhihi:

Jo, jag har lite bredare vyer än Saab, jag är uppväxt i en volvo-familj.
(Det gjordes tom ett reportage i Ratten)
Men det ska mycket till innan jag köper en volvo igen.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Samuel S skrev:Är inte säkerheten väldigt viktig när man väljer en familjebil?
Just därför vill jag avråda från en Saab 9-5. Har haft två 9-5or själv en 2.3t och en Aero. Vägegenskaperna är fruktansvärda. Bilen har säkert en bra passiv säkerhet som är bra när man väl krockar, men väl istället en bil med bra aktiv säkerhet så att du underviker att krocka från första början. Saaben (speciellt med vinterdäck på) kommer ju i självsvängning så fort den ser en kurva, för att inte tala om ifall man skulle behöva väja för ett rådjur eller liknande.

Nä. Jag tycker som Nicke. Köp en Passat. Om du vill va lite lagom. Vill du fortfarande njuta mer av ditt bilkörannde - köp en Audi A6/A4.
Vad då "säkert en bra passiv säkerhet"?!?
Det har ju den bästa enligt verkliga olyckor.
Har man en bil med antisladdsystem så minskar ju risken betydligt att lämna vägen.
Om man inte åker bmw förståss.....
Min kompis låg bakom en bmw på motorvägen i djup snömodd.
Då ser han hur baken på bmw:n börjar att kasta, och hur antisladd systemet börjar jobba förfullt. Men den klarar inte av att reda ut det och hamnar i viréräcket. Bör tilläggas att han åkte lika fort fast i en 9000 utan antisladd.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
chrisse
Postar så det viner...

Inlägg av chrisse »

en bil som är stor och rymlig och knappt kostar något är ju ford scorpio
BMW 520 diesel finbilen
Ford Express ladugårdsbilen
Ford Anglia 101E deluxe -59 projekt
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Gindemo skrev: Vad då "säkert en bra passiv säkerhet"?!?
Det har ju den bästa enligt verkliga olyckor.
Har man en bil med antisladdsystem så minskar ju risken betydligt att lämna vägen.
Det är ju ett faktum att Saab har en bra passiv säkerhet. Precis som jag skrev. Och som du skriver "enligt verkliga olyckor".
Men väljer man en bil med bra aktiv säkerhet som klarar att hålla sig på vägen undviker man olyckan från första början.

Har inte nästan alla nyare bilar antislagsystem?
Gindemo skrev:Min kompis låg bakom en bmw på motorvägen i djup snömodd.
Då ser han hur baken på bmw:n börjar att kasta, och hur antisladd systemet börjar jobba förfullt. Men den klarar inte av att reda ut det och hamnar i viréräcket. Bör tilläggas att han åkte lika fort fast i en 9000 utan antisladd.
Vet inte vad detta har att göra som som svar på mitt inlägg. Jag tycker inte heller han ska köpa en BMW.
Men det var en uppmärksam och kunnig kompis som kunde uppfatta att "antisladd systemet börjar jobba förfullt". En 9000/9-5 måste vara världens bästa bil, det är ju därför den får alla priser, awards och vinner alla tester som görs.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

ng900 från -94 blev ju en skitbil pga för mycket Opel delar.

Jag säljer ju bra mycket mer reservdelar till 9-5 än 900/9-3 så nått bra har nog de där GM gjort. :wink:

Enligt mina erfarenheter av just 9-5:s säkerhet så är det en sjukt säker bil att åka i.
Jag har fått in bilar som varit totaltmos, och helt intryckta i fronten, men alla fyra dörrar har ändå gott och öppna. Men nån körglädje, det finns det inte.

Sedan kommer vi alltid ha våra favoriter. Vissa gillar Bmw, andra Volvo eller Saab. Så kommer det alltid vara.

Jag tycker att man ska testa lite själv och inte lyssan på va insnöade märkesfilurer tycker.
:roll:
Marcus Marklund

www.millway.se
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Man blir ju rädd när man läser vissa inlägg. Så otroligt korkade jämförelser och resonemang. :roll:

Vore ju bättre om vi kunde hjälpa trådskaparen att hitta den bästa familjebilen. Annars låser jag tråden.

Själv röstar jag på Passat.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Eldehage
Megapostare!

Inlägg av Anders Eldehage »

jag lägger min röst på Octavia i halv kombi utförande. Vi har två barnvagnar (gissa vilka) och kan ställa gm båda två utan problem på vilket sätt som helst och även en massa packning. Billiga att köpa, ha på service, i alla fall om man jämför med andra VAG-bilar som servas på samma ställe med samma personal. :roll:
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Hur är det med förbrukningen på Octavian?
Anders Eldehage
Megapostare!

Inlägg av Anders Eldehage »

Anders Toll skrev:Hur är det med förbrukningen på Octavian?
Som jag skrev tidigare så har jag aldrig fått den att dra över0,8 liter milen och då kör jag ändå som den snart 25 åriga ungdom jag ändå är. Förbrukningen brukar ligga runt 0,75 ungefär. Jag körde helt korrekt ecodriving en tank förut och då drog den 0,65 eller något liknade. Så jag är rätt så nöjd med förbrukningen ändå. Om man nu kan bli det någon gång. :roll:
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Gindemo skrev: En saab borde ha billigare driftkostnader.
Varför?
Gindemo skrev:
http://www.blocket.se/vi/15577753.htm?ca=12_s
Bilen med starkast motor :mhihi:

http://www.blocket.se/vi/16538245.htm?ca=17_s

Större och starkare :roll: 286 är fler än 250

Förstår inte varför du jämför en fyrhjulsdriven treserie med en niofemma?
Borde inte det vare mer relevant med en niotre (med fyrhjulsdrift och sexa ;)) i så fall? :confused:
Gindemo skrev: Jo, jag har lite bredare vyer än Saab, jag är uppväxt i en volvo-familj.
(Det gjordes tom ett reportage i Ratten)
Men det ska mycket till innan jag köper en volvo igen.

Saab och volvo gör ju likadana bilar.
Köp en Miata eller nåt annat skoj! :up:

Men för att gå tillbaka till ämnet:

Audi A4 kombi hade min syrra innan när de hade ett barn. Den var absolut inte för liten.

En sån här tex http://www.blocket.se/vi/16540362.htm?ca=17_s

Måste man ha så stor bil? Jag vill minnas ett repotage i Porschetidningen om en familj från Boden, på fyra som bara hade haft en 911 -73. Åkte på europasemestrar och sånt med.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Anders Toll skrev:Hur är det med förbrukningen på Octavian?
Jag har ju 1,8t 225hk på min TT. Är iofs inte mycket delar som är lika mot 150/180 hk versionen men om jag kan köra 0,75 till jobbet 110/90 väg och ca 0,85 blandat om jag kör lungt så borde en 150 gå billigare och det tycker jag e ok.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

mycket bra tips måste jag säga, är trevligt att få några andras vinkel på det hela, blir lätt att man låser upp sig på vissa grejer.
Har fått ett tips från ett annat håll nu på en "prisvärd" bil enligt honom Och det är en Peugot 407 årsmodel runt 04-05. ligger runt 120-130 tkronor. Någon som har erfarenhet av dessa?
Vet att dom ligger högre i pris än jag sa från början men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig...banken ska ju ha nått o göra dom med.
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
ljungström
Superpostare!

Inlägg av ljungström »

Jag har en Avensis 1,8 kombi -03. Sjukt bränslesnål, bra driftsäkerhet, billig service, högsta krocksäkerhet enligt folksam. Dock inte så snabb och stolarna är inte så bra.
Toyota Avensis 2,2 Premium -09
Volvo 245 GL -88
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Daniel Båge skrev: Nåväl, köp vad ni vill. Men fråga Mae och Maccan innan ni köper niofemma. Köp ingen BMW heller. Du kommer bli så ledsen att du har slösat bort alla dessa år utan en. :mhihi:
Näh! Saab 9-5 är verkligen ingen hit. :blaaah:
Tråkiga, dåliga vägegenskaper samt en massa strul, stort som smått.

Jag är sjukt nöjd med min Skoda. Nu är ju det visserligen ingen 50.000:- bil.
Kan nog finnas några av den tidigare modellen för runt 50.000:-
Jag har en sedan och i den så kan vi få in barnvagnen på både längden och tvären.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Har nog nästan kommit fram till att det blir en passat nu. Känns som att man vet ganska bra vad man får osv. Vet ju att dom har haft mycket krångel med framvagnen men enligt uppgifter så uppdaterade dom framvagnen -01. Nån som kan bekräfta detta? Har nämligen en 00 och 01 som jag tänkte åka o kolla på här. kanske kan vara värt o lägga några tusen extra o ta 01 om det nu är så att dom gjorde någon förbättring där. Nån som har nått annat tips om vad man ska kolla på när det gäller dessa bilar?
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Daniel Båge skrev:Måste man ha så stor bil?
Svaret är nej.

01 känns ju lite fräschare i och med ansiktslyftningen.
-692-
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Måste ju kasta in en kommentar här då jag nu i snart två år och ca 6000mil varit Passatägare. En grön 110hk TDI syncro kombi uttagen sent 98.
Det var med lite skepsis jag köpte den, dels hade den gått ca 23000 då, var ganska välanvänd (läs bra bruksskick både in och utvändigt) samt luktade lite ko inuti och så hade man ju hört om de dåliga framvagnarna...
Men serviceboken var fullstämplad, AC´n OK, kamrem var nybytt, den var besiktigad och priset var rätt så det blev affär.
Nu två år senare kan jag inte annat än säga att jag är nöjd. Enda stora haveriet var att generatorn la av strax innan jul. Annars har den gått problemfritt hela tiden. Blankt papper på besiktning förra året men anmärkning på en övre spindelled (länkarm) nu i år. När jag bytte denna såg jag att den var datumstämplad -98, alltså hade var den original och gått 28500 mil (!).

Visst börjar det komma saker att åtgärda på bilen nu iform av bromsskivor, en ventiltryckare som tickar och lite rost här och där, men säg mig vilken 10år /28800mil gammal bil det inte gör det?

Den kanske inte är det ballaste du kan tänka dig på vägen, men som trygg vardags-familjevagn anser jag den passar utmärkt. Dessutom tror jag den ligger ganska rätt i försäkring.

Fråga gärna mer om du undrar något.
Slopa dieselskatten!!
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Diesel Oscar skrev:Fråga gärna mer om du undrar något.
Hur mycket drar den per mil?
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Ligger vid blandad körning på 0,6-0,7 l/mil. Skulle gissa att det är ca 1 dl mer än en framhjulsdriven passat. Hade dock en toppnotering på förbrukningen nu i veckan, 1,03!!
Men det var med full packning, 4 pers, husvagn och högt tempo hem från en viss stor rockfestival i Blekinge 8) .
Slopa dieselskatten!!
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

jag har haft både bmw 3-serien och audi a4 i kombiutförande och jag tycker lastutrymmet är ganska dåligt i bägge. A4an är en 07a men alla har väl ungefär samma lastutrymmer.

Passat är fullständigt överlägsen i bagagehänseende. Vi har 3 st på jobbet och dem funkar mycket bra.
/Andreas
Skriv svar