Innan jag köpte passaten åkte vi Merca 220TE -93a. Stor, skön och svart. Drog 1l/mil i snitt. Dock så körde vi nästan 3000 mil om året och på de milen var passaten lönsam ganska enkelt. Jag har för mig det skiljde nästan 10000kr på ett år, totalt, med dåtida dieselpriser alltså...
Dock är det ju inte så svårt att räkna ut:
Du tar förbrukning/mil (0,7l) x bränslepriset (14,50kr) = bränslekostnaden /mil 10,15kr
Ta fordonsskatten (6000kr) och dela med antalet mil (3000) = 2kr/mil
2kr/mil + 10,15kr/mil =
12,15kr/mil denna siffra blir ju sedan lägre ju mer du kör.
Gör jag om räkneexemplet igen fast med 1l förb, ett bensinpris på 13kr och en skatt på 1500kr blir dieselbilen ändå ca 4000 billigare / år. Men med en snål bensinbil blir det ju förstås svårare att räkna hem...
Sen ska man ju kanske räkna in att dieselbilen oftast har ett högre inköpspris och en massa annat tråkigt, men hur kul är det....
Alltså är ju svaret på frågan hur mycket man måste köra per år lite olika beroende på vad man har för bil i nuläget och vad man funderar på att köpa. Med dagens skenande dieselpris tål det ju att tänka över ett par extra gånger tyvärr.
På köpet får man ju dock alltid dieselmotorns (enligt mig) sköna gång
