Köpa Kombi, Tips och råd tack...

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Anders Toll skrev:
Diesel Oscar skrev:Fråga gärna mer om du undrar något.
Hur mycket drar den per mil?
Eftersom vi har en exakt likadan bil i släkten så har jag ganska bra koll på dessa. Tyvärr kör vi lite för lite för att det ska löna sig med en Diesel annars hade det blivit en sån.
"rekordet" som min min mor och far har är i alla fall 0,46 l/mil. Då var det långkörning i typ 70. (mamma körde... :roll: ) tycker det är extremt bra med tanke på att det är en ganska stor bil och dessutom med fyrhjulsdrift.

Har för övrigt hittat en Passat 02 som vi ska kolla på idag. Lite dyrare än vi tänkt men den är lite nyare oxå... får se hur det slutar...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Andreas K skrev:Passat är fullständigt överlägsen i bagagehänseende.
Precis!
Minst lika stor som Volvo 850/V70, men känns bara hälften så klumpig.
Josef skrev:Har för övrigt hittat en Passat 02 som vi ska kolla på idag. Lite dyrare än vi tänkt men den är lite nyare oxå... får se hur det slutar...
Lycka till :D
Slopa dieselskatten!!
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Josef skrev:Tyvärr kör vi lite för lite för att det ska löna sig med en Diesel annars hade det blivit en sån.
Hur mycket ska man köra om året för att det ska löna sig?

Varför jag ställer alla dessa frågor är för att jag behöver en pendlarbil som ska gå 3000 mil om året. Dessutom behöver vi en dragbil då vår Focus saknar drag...
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Innan jag köpte passaten åkte vi Merca 220TE -93a. Stor, skön och svart. Drog 1l/mil i snitt. Dock så körde vi nästan 3000 mil om året och på de milen var passaten lönsam ganska enkelt. Jag har för mig det skiljde nästan 10000kr på ett år, totalt, med dåtida dieselpriser alltså...

Dock är det ju inte så svårt att räkna ut:

Du tar förbrukning/mil (0,7l) x bränslepriset (14,50kr) = bränslekostnaden /mil 10,15kr
Ta fordonsskatten (6000kr) och dela med antalet mil (3000) = 2kr/mil
2kr/mil + 10,15kr/mil = 12,15kr/mil denna siffra blir ju sedan lägre ju mer du kör.

Gör jag om räkneexemplet igen fast med 1l förb, ett bensinpris på 13kr och en skatt på 1500kr blir dieselbilen ändå ca 4000 billigare / år. Men med en snål bensinbil blir det ju förstås svårare att räkna hem...

Sen ska man ju kanske räkna in att dieselbilen oftast har ett högre inköpspris och en massa annat tråkigt, men hur kul är det.... :roll:

Alltså är ju svaret på frågan hur mycket man måste köra per år lite olika beroende på vad man har för bil i nuläget och vad man funderar på att köpa. Med dagens skenande dieselpris tål det ju att tänka över ett par extra gånger tyvärr.

På köpet får man ju dock alltid dieselmotorns (enligt mig) sköna gång :mhihi:
Slopa dieselskatten!!
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

tyvärr så blev den såld innan vi kom igår, men det är ju ingen jättebrist på passat så det ska nog lösa sig.

har redan hittat en annan som vi tänker kolla på. Dock har den ju gått ganska långt. http://www.blocket.se/vi/16609572.htm?ca=14_s
vad tycker ni om det? har den gått för långt för att man ska våga satsa på den? Det är exakt den utrustningen som man vill ha på den så det är ju ett plus i alla fall
MINA BILDER
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Oj va mycket bilar det finns o välja på, förstår inte hur man ska kunna komma fram till nått vettigt. Hittade en Saab nu (jo jag vet att jag sa att saab är fula o tråkiga men man kankse kan ändra sig...)
Vad tror ni om denna http://www.blocket.se/vi/16748357.htm?ca=14_s
verkar ganska prisvärt ändå. Får väl ta en koll på denna med kankse...
MINA BILDER
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Testkör och ta den som känns mest rätt. :wink:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Hur gick det?
Slopa dieselskatten!!
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

har inte mycket att rapportera ännu. Var o kollade på en passat häromdagen men den var väldigt ful i lacken osv så det blev inget. Saab har jag inte vågat kolla på än. Jag o min fru har tagit semester imorgon så då ska vi till Linköping och åka runt till alla bilhallar och kolla om vi kan hitta nått. Får se hur det slutar. Lovar att lämna rapport och bilder om det skulle hända nått...
MINA BILDER
Anders Eldehage
Megapostare!

Inlägg av Anders Eldehage »

Ett tips är att ni verkligen INTE ska glömma bort Octavia. :wink:
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Anders Eldehage skrev:Ett tips är att ni verkligen INTE ska glömma bort Octavia. :wink:
Skoda är nog en underskattad bil ändå.... liksom Opel. Beroende iofs på vad man ska ha bilskrällena till.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Josef skrev:har inte mycket att rapportera ännu. Var o kollade på en passat häromdagen men den var väldigt ful i lacken osv så det blev inget. Saab har jag inte vågat kolla på än. Jag o min fru har tagit semester imorgon så då ska vi till Linköping och åka runt till alla bilhallar och kolla om vi kan hitta nått. Får se hur det slutar. Lovar att lämna rapport och bilder om det skulle hända nått...
Skrev du inte i början på tråden att pristaket låg på ca 50 000 kr?
Mitt råd är att inte köpa av bilhandlare utan köpa privat istället så får du mycket mer bil för pengarna.
Andreas Ekslätt
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

jo taket har varit 50000 men det har nog stigit lite i alla fall. Har väl insett att vi nog vill lägga lite mer o få nått som inte gått riktigt lika långt.
Kollade runt idag i alla fall men blev nog inte så mycket klokare.
Oktavia har vi inte glömt bort alls. Min fru blev lite förtjust i den i dag så den är i allra högsta grad med. Vågar man köpa en Rs eller? Någon som vet hur mycket en sån drar? Den vanligaste är ju 1,6:an men det känns ju lite slött och sen är det ju mycket trevligare inredning i Rs:en... Sen har vi ju kvar passat på listan såklart.
MINA BILDER
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Nu har vi till slut köpt oss en bil. Blev ingen Passat utan nått helt annat... *trumvirrvel* en Ford Mondeo blev det till slut. En -02 som hade gått 12400 mil med all utrustning som vi hade på våran "kravlista" Allt detta till priset av 48000. Känns som en ganska ok affär i alla fall. Hittils funkar den väldigt bra så det är skönt, får hoppas att det kan fortsätta vara så.
Skickar med några bilder oxå...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
MINA BILDER
Skriv svar