ja ett fel kommer sällan ensamt.
sist va de ju detta me höga HCvärdet men de löste ju sej fint men nu har den är väldigt seger igång och man får stå o mata länge innan den motorn hoppar igång o börjar veva runt. och vid vissa gånger då den går igång så blir de ej gasrespons när en trycker ned pedalen utan får först stå på tomgången ett tag innan de rättar sej te.
va kan felet va?
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Tänder den på alla cylindrar direkt när du startar eller går den på 3 ett tag?
Bygger bränslepumpen upp tryck?
Testa att vri på tändningen och sedan vänta 5-6sekunder, och starta sedan, blir det bättre/sämre eller ingen skillnad alls?
ERnsT skrev:Tänder den på alla cylindrar direkt när du startar eller går den på 3 ett tag?
Bygger bränslepumpen upp tryck?
Testa att vri på tändningen och sedan vänta 5-6sekunder, och starta sedan, blir det bättre/sämre eller ingen skillnad alls?
ja den tänder på precis alla cylindrar som finns under huven.
ska kolla detta när ja får hem bilen nästa gång
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Di-kassetten är den stora röda saken som finns mitt på motorn, men troligtvis så är det inte denna som är tokig då den gick rent om än dåligt så fort den startar. Vevaxelgivaren verkar inte heller troligt då den hoppar igång jämt och fint på alla 4ra cylindrarna.
Har man däremot en dålig bränslepump som inte orkar bygga tryck ordentligt så kan man få symptomen med taskig gång som du beskriver.
När man vrider om till tändläge så ska pumpen bygga upp ett tryck och sedan stannar, börjar pumpen bli kass så hinner den inte med detta innan du vrider om nycklen. Därför är det intressant att se om det gör någon skillnad att vänta 5-7 sekunder.
Pumpen är ett relativt bra fel, man klipper bara upp plåten ner till tanken under baksätet, tar fram det hembyggda specialverktyget och sedan lossar pumpskrället.
ERnsT skrev:Di-kassetten är den stora röda saken som finns mitt på motorn, men troligtvis så är det inte denna som är tokig då den gick rent om än dåligt så fort den startar. Vevaxelgivaren verkar inte heller troligt då den hoppar igång jämt och fint på alla 4ra cylindrarna.
Har man däremot en dålig bränslepump som inte orkar bygga tryck ordentligt så kan man få symptomen med taskig gång som du beskriver.
När man vrider om till tändläge så ska pumpen bygga upp ett tryck och sedan stannar, börjar pumpen bli kass så hinner den inte med detta innan du vrider om nycklen. Därför är det intressant att se om det gör någon skillnad att vänta 5-7 sekunder.
Pumpen är ett relativt bra fel, man klipper bara upp plåten ner till tanken under baksätet, tar fram det hembyggda specialverktyget och sedan lossar pumpskrället.
jo bränslepumpen e ju ett gött fel om man säger så. ska kolla upp detta nästa gång ja får tag på bilen.
har ju som sagt den röda tändkassetten iaf. men han borde ju tända fint o gå bra eftersom avgasvärden e kanon. va exakt indikerar vevaxelgivarn?
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
okej. borde de inte indikerar fel på denna i saabs underbara felkodssystem och check engine lampan lysa då? ska koppla upp mot obd igen o se kanske. men går de mäta o se om denna givarn funkar på nått enkelt o smidigt sätt?
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Brov byt DI kassetten är mitt tips.
Finns många problem som kan hända med den om man har otur.
Har själv varit ut för de du beskriver och då va de DI kassetten som va dålig.
Vevaxelgivaren kan ge exakt samma fenomen så kolla upp detta snarast.
okej! på så vis. skilljer kassetterna nått på sej saabar emellan lr kan man låna nån polares bara sådär?
hur kollar man om en vevaxelgivare är som den ska?
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Den ska gå att mäta upp med multimeter men jag vet inte exakt vilka världen de ska vara.
Men gå in på stcs.nu forumet och fråga där för dom lär veta svaret.