Erfarenheter av byte kamkedja, bmw 318 2003?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Erfarenheter av byte kamkedja, bmw 318 2003?

Inlägg av Ivarsch »

Hej!
Problemet
Var inne på bmw idag med min bil och det som hänt är att avgaskammen står fel, har hoppat nån kugg(datorn angav fel vinkel på nåt vis enligt bmw och kedjan märker man är slag igenom oljepåfyllningen)

Slamrar om kedjan när man släpper gasen hastigt så jag gissar spännaren har gett sig. Bilen går slött och på nödläge men motorlampan har aldrig tänt sig dock (bara blinkat vid ett kort tillfälle), skumt i sig. Motorn har dock inte havererat :)
Ett komptest (med kammen fortfarande nån kugg fel) visade idag lite mindre komp på två av cylindrarna men inte gördåligt. Skulle givetvis kunna vara några ventiler som fått sig en smäll men motorn slamrar inte något mer än att den går dåligt. Då jag först trodde det dova ljudet och den dåliga gången kom av avgasläckage i närheten av lambdasonden tänkte jag att motorn blandar fel helt enkelt. Hade sen fullt upp och har därför kört säkert 100 mil innan jag väl tog mig tid och kikade lite mer på det.. :o

Frågor:
Funderar på om det är möjligt att ett komptest kan ge dåligt komp på några av cylindrarna just för att avgaskammen står fel (och ventilerna kanske öppnar något lite för tidigt?). På ett vis tycker jag iofs det borde ske på alla då men vad vet jag, det kanske blir skevt på nåt vis så det bara drabbar några?

Finns det någon här som har erfarenhet av att nolla sånna här motorer?
(motorn är alltså 2 liters fyran på 143 hk)
Kan man få tag på nollningsverktyg någonstans? Får prisuppgift från bmw vad de vill ha för jobbet imorgon men gissar det blir bra dyrt...
Såg det fanns en haynes-bok till den så funderar på att göra det med en kompis ev. Erfarenheter här på forumet?

Tack till de som svarar!
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Hoppla, kamkedjehopp är lite ovanligt. Men det händer.
Har den hoppat en enstaka kugg så kan motorn har klarat sig oskadd.

Lättast är ju när man ändå håller på att lätta på ventilkåpan och se om du ha någon spel emot tryckarna. Har för mig att det sitter hydraliskatryckare på den, så har du spel så har ventilerna blivit krokiga och går inte upp i läge/tätar inte.

Skicka över regnr i ett pm så ska jag se vad jag kan plocka fram om nollningen och bytet av kamkedjan.
Oftast är det inte så svårt utan bara trångt, tidskrävande och tråkigt. :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Hej
Jag hade tidigare en 318 -02 (143 hk) och på den råkade jag ut för samma sak.
Bilen hade gått drygt 19000 mil när den plötsligt blev väldigt slö. Lämnade in bilen till Rinaldo i Jönköping som först trodde att det var en kamaxelgivare, så den byttes, men det hjälpte inte.
Då lyfte han av toppen och upptäckte att en styrskena för kamkedjan hade gått sönder vilket ledde till att kedjan kuggade över.
Plastbiten var inte så dyr och jag tror att jag betalade 3-4000 kr för hela kalaset vilket jag inte tyckte var så farligt då jag befarade att det kunde bli väldigt dyrt.
Jag hade hört att kedjan hade rasslat vid kallstart ett bra tag innan och anledningen är att kedjan sträcks ut när bilen gått så långt.
Enl Rinaldo så måste 318 motorn vara "konstruerad av någon fransman" :-) , dvs han som erfaren BMW-mekaniker sågar den motorn... När kedjan väl sträckts ut kan samma sak hända igen.
Jag sålde bilen några månader senare..
Andreas Ekslätt
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Andreas:
Jag började med att byta kamaxelgivarren på avgassidan...

Så du bytte inte kedja alltså, låter väldigt billigt annars? Bytte du kamkedjespännare? Jag fick pris på 14500:- idag för glidskenor, nya bultar till alla tre kugghjulen till kedjan, ny kedja, ventilkåpspackning, trågpackning, olja, filter och kanske nåt annat man behövde ha med jobb.

Men då har man alltså inte räknat in att undersöka ventilerna och lyfta toppen.

Lyfte du verkligen toppen? Du menar inte ventilkåpan bara?

Jag tror orsaken till felet inte bara är kedjan eller plasten utan också kamkedjespännaren, kollar man realoem.com (ETK'n) så kan man se att en kamkedjespännare har utgått och en ny kommit. Så har nån N42 motorn så byt den där spännaren illa kvickt och slipp dyra utgifter.
Tyvärr trodde jag inte detta gällde min motor utan bara 316'n... men men..

Gjorde du något komptest? Vad visade det isåfall?

Hur upplevde du bilen gick efter reperationen? Som vanligt eller inte.
Rasslet vid uppstart känns igen. Verkar tyvärr som felet är rätt vanligt på just denna motorn och den liknande 316 motorn. Jag kollade bildelsbasen och det fanns 1 motor där, den kostade 17 000 + två fabriksrenoverade som stod utan pris. Så motorerna verkar rasa...

Vet någon vad det ska vara för komp på denna motorn?
Jag fick 9, 9, 7 & 8 bar på mitt test. Bmw sa först de första två var bra men lite sämre på cylinder 3 & 4. Samtidigt så står ju avgaskammen lite fel så ev. så kan det ju generera att samtliga får lite sämre komp om det öppnar för tidigt. Dock är det ju ojämna värden imellan cylindrarna och det tyder väl på att några ventiler fått sig en smäll?
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Just det... det var bara ventilkåpan som behövde demonteras.. inte hela toppen.
Nej, kedjan byttes aldrig utan det var bara plastskenan (gliskenan ?) som byttes.
Komptest gjordes inte utan bilen gick precis som vanligt efter reparationen.
Och som sagt -jag var lättad att det inte blev dyrare än vad det blev. Kedjan hade bara hoppat en kugge så då blev det inte värre.

Lycka till med bilen och hoppas att det löser sig på bästa (och billigaste) sätt.
(sa jag att jag åker Volvo idag...? :-) )
Andreas Ekslätt
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Nu ska ni få höra på nåt spännande om kamkedjan på min N43 b20

Idag kikade jag och en kompis på min kamkedja. Jag var inställd på att byta motor och har även lyckats få tag på en motor. Trots att det inte finns i princip några att få tag på...

Efter mycket klurande och utan de riktiga nollningsverktygen men med lite andra vinklar och mycket sökande på internet efter bra bilder hur det skulle se ut kunde vi se att avgaskammen låg före motorn och borde vridas tillbaka. Jag visste sen felsökningen att det var den som var fel men inte hur fel den var, insuget skulle stå rätt och den hade dessutom ett plåtbleck över kedjan som i princip borde omöjliggöra att kedjan hoppar på den.

Så vi började ställa tillbaka kedjan genom att först släppa på spännaren och sen med hjälp av en skruvmejsel tvinga kedjan underifrån och upp. Det var svårt men när man hittat hur man gjorde gick det bra. Vi trodde nog att det var en kugg fel men vi var inte klara förens vi vridit avgaskammen TRE KUGG bakåt. Där tänkte jag att den här motorn är nog körd iaf. Dessutom ska sägas att den där glidskenan som sitter mellan kammarna hade gått av en bit ned mellan kugghjulen och funkade inte längre som överkuggningskydd för kedjan på avgassidan.

Eftersom jag kört en massa mil med detta så tänkte vi att ett komptest borde vi ju våga. Tidigare hade jag gjort ett på bmw, när avgaskammen stod fel men fick då 9,9,7,8 bar på cylinder 1,2,3,4. Idag när vi mätte så fick jag 11,11,11,11 bar. Lika resultat på alla fyra. Motorn bör alltså ha klarat sig trots 3 kugg fel på avgaskammen. Jag är lite förvånad kan man ju säga!

Jag antar att 11 bar borde kunna vara typ vad det borde vara i motorn? Någon som vet? Känns som om något hade gått sönder borde det inte varit lika mycket. Sen var väl komptestaren lite äldre med så det kanske inte stämmer helt med baren, men det var ju ett jämnt test iaf så det måste vara positivt.
Skriv svar