Problemet
Var inne på bmw idag med min bil och det som hänt är att avgaskammen står fel, har hoppat nån kugg(datorn angav fel vinkel på nåt vis enligt bmw och kedjan märker man är slag igenom oljepåfyllningen)
Slamrar om kedjan när man släpper gasen hastigt så jag gissar spännaren har gett sig. Bilen går slött och på nödläge men motorlampan har aldrig tänt sig dock (bara blinkat vid ett kort tillfälle), skumt i sig. Motorn har dock inte havererat

Ett komptest (med kammen fortfarande nån kugg fel) visade idag lite mindre komp på två av cylindrarna men inte gördåligt. Skulle givetvis kunna vara några ventiler som fått sig en smäll men motorn slamrar inte något mer än att den går dåligt. Då jag först trodde det dova ljudet och den dåliga gången kom av avgasläckage i närheten av lambdasonden tänkte jag att motorn blandar fel helt enkelt. Hade sen fullt upp och har därför kört säkert 100 mil innan jag väl tog mig tid och kikade lite mer på det..

Frågor:
Funderar på om det är möjligt att ett komptest kan ge dåligt komp på några av cylindrarna just för att avgaskammen står fel (och ventilerna kanske öppnar något lite för tidigt?). På ett vis tycker jag iofs det borde ske på alla då men vad vet jag, det kanske blir skevt på nåt vis så det bara drabbar några?
Finns det någon här som har erfarenhet av att nolla sånna här motorer?
(motorn är alltså 2 liters fyran på 143 hk)
Kan man få tag på nollningsverktyg någonstans? Får prisuppgift från bmw vad de vill ha för jobbet imorgon men gissar det blir bra dyrt...
Såg det fanns en haynes-bok till den så funderar på att göra det med en kompis ev. Erfarenheter här på forumet?
Tack till de som svarar!