Sida 1 av 1
vad ska man säga ?!?!?
Postat: 09 dec 2002 08:21
av mackan9-5
Postat: 09 dec 2002 09:01
av Samuel Lindkvist
Grattis dom har satt motor åt rätt håll för engångs skull.
Otroligt kraftigt fäste till fjäderbensstaget

Postat: 09 dec 2002 09:55
av Maccan
Rätt håll??

Den sitter ju bak&fram...

Postat: 09 dec 2002 10:05
av Samuel Lindkvist
Maccan140 skrev:Rätt håll??

Den sitter ju bak&fram...

Ja den klåparn har ju satt grenröret åt fel håll. Vad är det för bil egentligen??? För med motorn på det hållet borde ju bilen va bakhjulsdriven (och ha avgassystemet framåt)
Postat: 09 dec 2002 12:41
av Maccan
Det är en 900 T16. De ser ut så...
Postat: 09 dec 2002 13:00
av JC
Postat: 09 dec 2002 13:03
av Gindemo
Maccan140 skrev:Det är en 900 T16. De ser ut så...
Även min 900s ser ut på detta vis (om man bort ser från all färgkladd och alla fula dekaler)!
Tittade en gång i en saab 9-3 och konstaterad att något inte stämde. Efter en stunds fuderade såg jag att motorn satt åt fel håll (rätt håll). Men vad berodde det på!?! Det var visst en volvo B230 motor.....
Bakhjulsdrift gör sig bättre i rallycross!

Postat: 09 dec 2002 13:10
av mackan9-5
min ser ut såhär
http://attitude.mine.nu/marcussaab/image/motort16.jpg
om 900s e en lättrycksturbo med 16 ventiler ( en variant av T16 )
Postat: 09 dec 2002 13:12
av Gindemo
Postat: 09 dec 2002 14:01
av Samuel Lindkvist
Jag ser bara fyra cylindrar på bilderna, vad är dom andra?

Postat: 09 dec 2002 14:21
av Gindemo
Lotus Samuel skrev:Jag ser bara fyra cylindrar på bilderna, vad är dom andra?

Saab har sedan långt tillbaka insett att det inte är nödvändigt med fler än fyra cylindrar för att få en bra prestanda.
Men även Saab försöker dock ibland:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 09&maNo=-1
Citat -
"Jag gillar motorn, den har ett enormt vridmoment och ett härligt ljud. Samtidigt finns det andra sätt att nå höga moment. Med turbo i fyrcylindriga maskiner når vi lika höga värden, säger han."
-VD Peter Augustsson.
Postat: 09 dec 2002 14:25
av mackan9-5
Gindemo skrev:Lotus Samuel skrev:Jag ser bara fyra cylindrar på bilderna, vad är dom andra?

Saab har sedan långt tillbaka insett att det inte är nödvändigt med fler än fyra cylindrar för att få en bra prestanda.
Men även Saab försöker dock ibland:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 09&maNo=-1
Citat -
"Jag gillar motorn, den har ett enormt vridmoment och ett härligt ljud. Samtidigt finns det andra sätt att nå höga moment. Med turbo i fyrcylindriga maskiner når vi lika höga värden, säger han."
-VD Peter Augustsson.
håller helt med dig killen...
Postat: 09 dec 2002 14:30
av Samuel Lindkvist
Visst kan en turbofyra ha högt vrid (det ska ni snart få se) men inte lika tidigt med samma respons.
Citat 2 "Ett sådant muller och en sådan kraft på låga varv har aldrig tidigare känts i en Saab, eller i någon annan bil från Sverige"
Och det enbart med 400nm.
Det är väl bara att gratulera saab och hoppas på att dom börjar serietillverka den snart då.
Vad är det för volym i en 900T16??
Postat: 09 dec 2002 14:55
av Gindemo
Lotus Samuel skrev:Visst kan en turbofyra ha högt vrid (det ska ni snart få se) men inte lika tidigt med samma respons.
Citat 2 "Ett sådant muller och en sådan kraft på låga varv har aldrig tidigare känts i en Saab, eller i någon annan bil från Sverige"
Och det enbart med 400nm.
Det är väl bara att gratulera saab och hoppas på att dom börjar serietillverka den snart då.
Vad är det för volym i en 900T16??
Tja, inte ska man sticka under stolen med att det aldrig sitter fel med en V8!
En 900t16 har i normala fall 2,0 liter!