Vilken bil går fortast?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
En liten lektion i luftmotståndslära.
Problem:
Luftmotståndet ökar med kvadraten när farten dubblas.
Lösning:
Kör i vacuum.
Om man nu har räknat ut att bilen teoretiskt gör 280 km. Så måste man ju ha tillräkligt antal praktiska hästkrafter i motorrummet som orkar hela vägen dit trots luft och annat som är ivägen. Det är väl oftast där praktiken skiljer sej ifrån teorin.
Problem:
Luftmotståndet ökar med kvadraten när farten dubblas.
Lösning:
Kör i vacuum.

Om man nu har räknat ut att bilen teoretiskt gör 280 km. Så måste man ju ha tillräkligt antal praktiska hästkrafter i motorrummet som orkar hela vägen dit trots luft och annat som är ivägen. Det är väl oftast där praktiken skiljer sej ifrån teorin.
Luftmotstånd...
Vi varvade ju motorn till 6500 rpm på 5:an, vi räknade ut hur snabbt hjullen snurrade, vi vet hur stor omkretsen på däcken är, alltså kan vi räkna ut hur fort bilen gick...
Då spelar väl inte luftmotståndet nån roll? Det spelar ju roll om man ska räkna ut hur fort en bil bör gå... Eller har jag fel?
Att säga att luftmotståndet har med det hela att göra är ju som att säga: "Nä, den varvade nog inte 650 rpm, det var nog bara på låtsas."
Säg gärna emot om ni har argument som håller.
Vi varvade ju motorn till 6500 rpm på 5:an, vi räknade ut hur snabbt hjullen snurrade, vi vet hur stor omkretsen på däcken är, alltså kan vi räkna ut hur fort bilen gick...
Då spelar väl inte luftmotståndet nån roll? Det spelar ju roll om man ska räkna ut hur fort en bil bör gå... Eller har jag fel?
Att säga att luftmotståndet har med det hela att göra är ju som att säga: "Nä, den varvade nog inte 650 rpm, det var nog bara på låtsas."
Säg gärna emot om ni har argument som håller.
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
En bil uppför sig aldrig lika på en rullande landsväg som på en riktig. I verkligheten har man ju just luftmotsånd, fjädring och annat som stjäl fart.Ställer jag Omegan i rulle så kommer den säkert att orka varva över 7000 rpm, men då blir det nog ventilmos.Faktum är att bilen har ganska lågt cw-värde, typ 0.29 eller nåt.
Inte för att knäcka dig kobban. Men lyckas du få upp en 740 i över 220 riktig fart vill jag se på. Med den laggårsväggen till front du har är de nästan till och med teoretiskt omöjligt. Men de e klart fäller du ner schakt bladet lite mer så de bildar en spetsigare front kanske även jag kan "drömma" om en 740 med farter över 250.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Sturesson den 2001-12-08 01:01 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Sturesson den 2001-12-08 01:01 ]</font>
Jajomänsan, har precis haft Fysikprov, du får ju en allt större kraft framifrån bilen detso fortare du kör, detta gör att hastigheten i teorin är betydligt högre än i praktiken.On 2001-12-06 22:51, danne wrote:
Luftmotstånd...
Vi varvade ju motorn till 6500 rpm på 5:an, vi räknade ut hur snabbt hjullen snurrade, vi vet hur stor omkretsen på däcken är, alltså kan vi räkna ut hur fort bilen gick...
Då spelar väl inte luftmotståndet nån roll? Det spelar ju roll om man ska räkna ut hur fort en bil bör gå... Eller har jag fel?
Att säga att luftmotståndet har med det hela att göra är ju som att säga: "Nä, den varvade nog inte 650 rpm, det var nog bara på låtsas."
Säg gärna emot om ni har argument som håller.
MEN jag såg att du kör Calibra, den har så grymt bra Cw-värde att man kan ju nästan räkna bort luftmotståndet under 150 km/h.
Hördu, tror du det var någon bond-chipning vi gjorde ellerOn 2001-12-08 01:00, Sturesson wrote:
Inte för att knäcka dig kobban. Men lyckas du få upp en 740 i över 220 riktig fart vill jag se på. Med den laggårsväggen till front du har är de nästan till och med teoretiskt omöjligt. Men de e klart fäller du ner schakt bladet lite mer så de bildar en spetsigare front kanske även jag kan "drömma" om en 740 med farter över 250.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Sturesson den 2001-12-08 01:01 ]</font>

Den hade 248 hk på bakhjulen och 343Nm på samma ställe, inge "sossecontainer" med andra ord!
Som sagt, det var en rullande landsväg och där toppade vi 285 km/h.
Njaaaaa, förmodligen inget under 0,35 på Omegan den har för tvär bak, dock grymt bra för att vara en "Svensson-bil". Som jag skrev här ovanför har Calibran däremot ett hyggligt bra värde.On 2001-12-07 19:07, Karlsson wrote:
En bil uppför sig aldrig lika på en rullande landsväg som på en riktig. I verkligheten har man ju just luftmotsånd, fjädring och annat som stjäl fart.Ställer jag Omegan i rulle så kommer den säkert att orka varva över 7000 rpm, men då blir det nog ventilmos.Faktum är att bilen har ganska lågt cw-värde, typ 0.29 eller nåt.