Sida 1 av 2
Nyfiken
Postat: 13 feb 2002 01:30
av H
grusbusen
Postat: 13 feb 2002 09:13
av Grusbusen
Hej du H!
Jo det stämmer väl att många av klubbens medlemmar är relativt unga.
Alla i den här klubben är inte födda till miljonärer (inte nån jag känner) men det finns kanske nån, vad vet jag. Sådana människor finns väl över allt, även på motorklubbar antar jag.
Men däremot har väl många av klubbens medlemmar ett gediget intresse för bilar, motorer och då kanske intresset och motivationen väger upp de där extra övertistimmarna.....
För några kanske det är en leksak, andra en hobby och för endel till och med livet. Själv ligger jag väl nån stans mitt i mellan.
tvärtom!
Postat: 13 feb 2002 11:32
av quattroM
Jag ser det hela lite tvärtom mot "H". För mig är bilen både nåt att åka i OCH en hobby, så tror jag att det är för de flesta här. Om man köpte bilen bara för att åka i köper man ju "en bil som fungerar" till minsta pris, om bilen även är ens hobby kan man ju gott lägga ner mer pengar i det hela. Jämför gärna med andra hobbysar; datorer, crossar, dykning - ja inte är det några billiga grejer precis. Sen har vi ju även begreppet hobbybil, typ en bil som står i garaget - här kan det lätt bli kostsamt, (dessutom nåt som inte används). Man kan f.ö. komma undan rätt billigt med en del hobbybilar också, typ kojor o sånt.
Postat: 13 feb 2002 12:49
av Gäst
Ja, jag tycker bara att...För mig är definitionen av hobby något man gör på fritiden, något som man ägnar sig åt för skojs skull, något som bara är roligt och som man grejar med när man har råd. Det är INTE så att man måste vända på slantarna i slutet av månade för att man har spenderat allt på hobbyn, och man ska inte behöva oroa sig för lån och så. Då tycker jag att det är långt mycket mer än en hobby. Förstår ni vad jag menar?
Postat: 13 feb 2002 12:52
av H
Skulle bara säga att det var jag som skrev förra inlägget. Ibland blir jag utloggad utan att jag loggar ut, vet inte varför det blir så.
Nyfiken
Postat: 13 feb 2002 15:28
av Samuel Lindkvist
Tja H
Förstår att det bla är mig du syftar på. Jag förstår hur du tänker och jag skulle nog tänkt likadant om jag va du. För mig är bilen allt. Jag satte målet lite högra än andra när jag var liten, därför jobbade jag efter skolan i stort sett varenda dag till och med i mellanstadiet när ni andra va ute och lekte och hittade på skit. Började jobba efter högstadiet 16tim om dan och har gjort så fram till jag va 19-20. Jag har väl inte haft den roligaste uppväxten pga av det men nu har jag nåt jag kan va stolt över men tyvärr är det förbjudet i svergie.
Så du är nog inte knäpp det är nog jag som är.
bil+hobby...
Postat: 13 feb 2002 15:32
av quattroM
I)Antag att du tänker köpa en bil för X kr, och att du är beredd att lägga ner Y kr på din hobby. Eftersom bilen är din hobby köper du en bil för X+Y kr.
Alt.2 Likadant fast per månad. Du lägger X kr/månad på bilen, du lägger Y kr/månad på hobby. Bilen får kosta X+Y kr/månad.
II)Lånar gör man ofta till bilar, eftersom bilen också är din hobby lånar du lite mer.
III)Måste man vända på pengarna i slutet av månaden p.g.a. bilen, har man lagt ner för mycket på den vare sej det är ens hobby eller inte.
Postat: 13 feb 2002 15:42
av Samuel S
Intressant ämne hörrni.
Det stämmer som quattro-mannen säger att bilen är ju både hobby och nåt nödvändigt. Alltså blir det ju endel pengar med både det nödvändiga plus sin hobby till samma grej.
Visst kan bilen bli lite mer än en hobby, det bli ju på nåt sätt lite av en livsstil.
Visst är många här ganska unga, och många med fina bilar. Men det är då inget som jag ser som konstigt på nåt sätt.
Jag har väl inte de dyraste bilarna, men ändå klart "bättre" än vad folk normalt har. Och det beror ju på hur man prioriterar. Jag har jobbat heltid i snart fem år, och haft ganska låga utgifter förutom till just bilar, och har men den läggningen så blir det ju gärna som för många här :-)
Andra väljer väl att lägga pengarna på annat. och vi på bilar.
Men det är som som det är sagt innan, det sticker allt lite i ögonen på folk om man kommer i en allt för snygg bil. Tyvärr.
Kapitalinvestering.
Postat: 13 feb 2002 17:44
av Elias
Att köpa en bil som kostar från 50000 och uppåt innebär mer kostnader än de flesta tror, uatn att man tycker att bilar är speciellt intressant. Den ska gå bra, gå när det är kallt, inte dra för mycket soppa, klara sig genom besiktning, vara varm och behaglig i kyla, komfortabel både i stadstrafik och på långkörning, vara skattad och försäkrad, ordentligt lackad för att inte rosta, vara trafiksäker vilket innefattar bromsar, bälten, rena rutor, fungerande lysen, inte rost då den tar bort mycket av deformationszonerna vid en krock.
Då kostar en bil ganska mycket. Tänk dig in i att du lämnar in bilen för minsta lilla rep. och tvättar den på macken varje gång, då skjuter kostnaderna i höjden.
MEN om du repar det mesta själv och tvättar bilen själv så får du ner kostnaderna ganska mycket, då blir det slantar över till snygga fälgar, rattmuff och wunderbaum o.dyl. Och kanske till en finare bil nästa gång.
Dessutom är det i försäkringssyfte mycket viktigt att hålla bilen ren och fräch, tänk dig att du krockar och det är "bådas fel" och du har en skräpig bil och den andre har en städad bil, vem tror du föräkringsbolaget vill ersätta? Den som inte tycker att det är viktigt att hålla bilen ren tycker förmodligen inte att bilkörning kräver hela ens koncentration.
För att inte tala om andrahandsvärdet...
Jag är INTE milijonär, jag har inte ens en egen bil men man kan satsa hålla på ändå.
Kapitalinvestering.
Postat: 13 feb 2002 18:27
av Miss J
Kobban skrev:
Att köpa en bil som kostar från 50000 och uppåt innebär mer kostnader än de flesta tror, uatn att man tycker att bilar är speciellt intressant. Den ska gå bra, gå när det är kallt, inte dra för mycket soppa, klara sig genom besiktning, vara varm och behaglig i kyla, komfortabel både i stadstrafik och på långkörning, vara skattad och försäkrad, ordentligt lackad för att inte rosta, vara trafiksäker vilket innefattar bromsar, bälten, rena rutor, fungerande lysen, inte rost då den tar bort mycket av deformationszonerna vid en krock.
Då kostar en bil ganska mycket. Tänk dig in i att du lämnar in bilen för minsta lilla rep. och tvättar den på macken varje gång, då skjuter kostnaderna i höjden.
MEN om du repar det mesta själv och tvättar bilen själv så får du ner kostnaderna ganska mycket, då blir det slantar över till snygga fälgar, rattmuff och wunderbaum o.dyl. Och kanske till en finare bil nästa gång.
Dessutom är det i försäkringssyfte mycket viktigt att hålla bilen ren och fräch, tänk dig att du krockar och det är "bådas fel" och du har en skräpig bil och den andre har en städad bil, vem tror du föräkringsbolaget vill ersätta? Den som inte tycker att det är viktigt att hålla bilen ren tycker förmodligen inte att bilkörning kräver hela ens koncentration.
För att inte tala om andrahandsvärdet...
Jag är INTE milijonär, jag har inte ens en egen bil men man kan satsa hålla på ändå.
Hmm....rattmuff å wunderbaum?!

Ajabaja!! fast om du kör volvo.. så går det väl bra..

Men wunderbaum luktar ju inte ens gott!! Jag är inte heller miljonär, men jag har en Chevrolet Corvette Cab ändå... å en Mercedes å en Bmw....
Ähhh...
Postat: 13 feb 2002 18:40
av Zizzan
Postat: 13 feb 2002 19:46
av H
Jag vill be om ursäkt om ni tror att jag tycker illa om er eller om ni har uppfattat mig som negativt inställd till era val. Så är ABSOLUT INTE fallet. Jag är bara nyfiken. Hoppas att ingen har tagit illa upp...
Postat: 13 feb 2002 19:55
av miniemil
Äntligen ett ämne med substans. Lite om min relation till bilen. Har 2, Ingen kostade nåt att tala om. Den ena har jag för att åka mellan punkt A och B (d.v.s den funkar), den andra lilla engelska (hobbybilen) har jag från A och eventuellt till B, om den funkar.
Själv anser jag att man bör hålla sina "hobbies" på en rimlig nivå. Än har man ju ingen familj å tänka på och den dan det blir dags får man nog skära ner i nån ände, typ bil-änden. Att leva för en bil låter lite egendomligt i mina öron men det är ju fritt. Det borde väl finnas annat att leva för än plåt och design...
Postat: 13 feb 2002 21:22
av Samuel Lindkvist
323poweremil skrev:
Att leva för en bil låter lite egendomligt i mina öron men det är ju fritt. Det borde väl finnas annat att leva för än plåt och design...
Ge något bra exempel då.
Sen är det ju inte säkert man behöver sälja bilen bara för man skaffar familj. Om man inte har en hundkoja förståss.

Postat: 13 feb 2002 21:31
av Samuel Lindkvist
H skrev:
Jag vill be om ursäkt om ni tror att jag tycker illa om er eller om ni har uppfattat mig som negativt inställd till era val. Så är ABSOLUT INTE fallet. Jag är bara nyfiken. Hoppas att ingen har tagit illa upp...
Jag tog inte illa upp bara ville förklara en gång för alla att min bil har jag fått slita ihop. Är van vid att alla är negativa till mina bilar (avundsjuka)
Men jag förstod hur du tänkte.
Fast allt negativ jag skriver om volvo är inte avundsjuka

Postat: 13 feb 2002 23:12
av Gäst
Så här är det för mig; bilar upptar en stor del av mitt liv. Men som tur är så är jag ju kristen också, så Gud ska ha högsta prioritet. Det är svårt ibland att skippa garaget och istället ha hand om ett cafe eller en barngrupp eller öva med en kör eller sitta i ett ungdomsråd. Men oftast klarar jag det. Pengarna är inte så viktiga för mig, jag är absolut inte miljonär ( ca 200 000 om året ), jag har lagt ner nästan dubbla inköpssumman på en av mina bilar. Inte för att den blev så jättevärst, den rostar fortfarande, men jag känner ändå att det är något jag kan vara lite stolt över. Nu håller jag ju som bekant på med ett nytt bygge, som inte blir lika snyggt kanske, men desto roligare att leka med! Just det, en leksak. Jag äger nu 5 bilar varav 3 fungerar, 2 av de 3 är pålitliga, 1 är gammal och lurig, 1 är fullständigt isärplockad och den sista är så rutten och gammal att jag tyvärr aldrig kommer att göra iordning den. Så är det!
Postat: 13 feb 2002 23:48
av miniemil
Lotus Samuel skrev:
323poweremil skrev:
Att leva för en bil låter lite egendomligt i mina öron men det är ju fritt. Det borde väl finnas annat att leva för än plåt och design...
Ge något bra exempel då.
Sen är det ju inte säkert man behöver sälja bilen bara för man skaffar familj. Om man inte har en hundkoja förståss.
Tycker man att bilen är det viktigaste i livet så får man ju absolut tycka det och det respekterar jag ju självklart, men för mig är inte bilen det viktigaste. ( Jag kanske provoserade lite? )
Jag tänker inte sluta med bilar helt sen men man kanske inte köper värsta rishögen och renoverar o ligger i garaget varje kväll.
Kobban!
Postat: 15 feb 2002 09:38
av quattroM
Tillägg t. Kobban; Att köpa en bil som kostar från 20000 och neråt innebär mer kostnader än de flesta tror, särskilt om man tycker bilar är speciellt intressant.
Postat: 18 feb 2002 01:00
av Samuel Lindkvist
323poweremil skrev:
Att leva för en bil låter lite egendomligt i mina öron men det är ju fritt. Det borde väl finnas annat att leva för än plåt och design...
Visst Emil, du har rätt. Kan säga såhär. Har väl inte direkt varit så seriös i mina inlägg i detta ämnet. Har väl skrivit det mesta i ren irritation.
Men nu ska jag försöka va vääääldigt seriös...
Har funderat mycket kring just sånt här det senaste året.
Visst kan det va trevligt med en fin bil, men för min del så vet jag att det har gått lite för långt. Ingen mår bra av mycket pengar, jag vet. Hade gärna bytt min M5:a mot en familj som inte bara tänker på arbete tex. Är ganska trött på det nu. Tänkte bara uppmuntra alla till att va tacksamma för det man har och att man få va frisk å så och bry sig om sin familj innan det är försent.
Vill ni så kan ni gärna få be för det, för det kan jag behöva.
Köp gärna en fin bil men samla inte era skatter här på jorden.
/Samuel
Postat: 18 feb 2002 11:41
av miniemil
Det där var väldigt fint och sunt sagt Samuel!
Tror inte ens att en sån som Percy N är speciellt glad över 900.000.000 kr...