Projekttankar, mycket tankar, och fantasi

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Projekttankar, mycket tankar, och fantasi

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Har kommit på att jag ska avskaffa lite bilar här hemma, och skaffa nåt redigt när man får jobb. En brukskombi, och en banbil...

Nu kollar jag runt lite, och än så länge är det ju bara tankar.

Men en renodlad budgetracer, vad finns det för roliga chassin finns det att bygga på då... tänkte att bygga på den typ och uppgradera i takt med lönen... :wink: ...så nån racerbil behöver det inte vara från början.

Funderar på Manta B. Rensa allt, 2 sportstolar 4 punktsbälte, bur. Efter ett tag b21/b23ET motor. och självklart bromsar och väghållning.

En gammal e30 kaross med nån aluminium 4'a med en liten turbosnurra borde väl gå rätt bra? rensa och uppgradera som sjutton. :D

Celica-Supra -86.


Nja, jag sitter mest och fantiserar, men nån racerbil ska jag bygga när nu ekonomin tillåter. Kan inte ni rabbla upp chassin som är roliga, gärna bakhjulsdrivet....men inget krav...

Nu har jag slut på fantasi. Nu ska jag drömma mig bort om framtiden. Ha det.
Senast redigerad av 1 Martin Fåglefelt, redigerad totalt 24 gånger.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Hammer
Megapostare!
Inlägg: 256
Blev medlem: 16 jul 2002 23:41
Ort: Gråbo, Stora Lundby församling
Kontakt:

Inlägg av Hammer »

Volvo 360 med en B230ET eller B230FT hade varit något för dig. Största problemet hade varit att fixa en låda som håller...


Mattias

Volvo 945 GL -94
VW Transporter Syncro -87
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Opel Ascona A eller B är ju ganska lika Manta B. Eller varför inte en Kadett C med Volvomotor? Eller en 2,0 liters Opelmotor??

Ascona B med fjädrar o dämpare funkar KANON! Min första bil hade jag sänktfjädrar o dämpare på. Och jag hävdar än idag att de är den roligaste bilen jag nånsin haft...

Ajöken! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Hammer skrev:Volvo 360 med en B230ET eller B230FT hade varit något för dig. Största problemet hade varit att fixa en låda som håller...
Jag har haft "Halv-DAF", och tänker inte ha det igen. Men det är ju ganska kul att växellådan sitter så långt bak. :)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

TurboNicke skrev:Opel Ascona A eller B är ju ganska lika Manta B. Eller varför inte en Kadett C med Volvomotor? Eller en 2,0 liters Opelmotor??

Ascona B med fjädrar o dämpare funkar KANON! Min första bil hade jag sänktfjädrar o dämpare på. Och jag hävdar än idag att de är den roligaste bilen jag nånsin haft...

Ajöken! 8)
Ascona A och B är såpass "gamla", så antingen måste jag laga rost i evigheter, eller så kan jag inte med att förstöra en såpass fin vagn.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Budget? totalt alltså
Inköp, modifieringar, däck och så...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Kolla in http://www.resultatservice.com

Där finns många bra objekt...
Marcus Marklund

www.millway.se
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Marcus Marklund

www.millway.se
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Ludvika? :confused: :roll:

http://www.rejsa.nu/rejsanubilar.php

Läs och inspireras 8)
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

på manta / ascona B så kan du med lite modifieringar få på omega 3000 bromsarna.

Varför en volvo motor????? Ascona och mantan kan du reggbes med 150 hk, du behöver bara mod bromsarna.
I med en c20xe (16v ifrån kadett gsi) så har du en perfekt bus bil.
Dalle
Megapostare!
Inlägg: 263
Blev medlem: 04 nov 2001 01:00

Re: Projekttankar, mycket tankar, och fantasi

Inlägg av Dalle »

Lägg pengarna på folkrace istället så gör vi ett team :)
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Daniel Magnusson skrev:Budget? totalt alltså
Inköp, modifieringar, däck och så...
Jag har ju bara funderat än så länge, men kanske ett inköpsobjekt på 10-15 tusen...kanske lite till, sen uppgradera med tiden...uppgraderingarna gör jag ju under lång tid... :D
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Henke skrev:på manta / ascona B så kan du med lite modifieringar få på omega 3000 bromsarna.

Varför en volvo motor????? Ascona och mantan kan du reggbes med 150 hk, du behöver bara mod bromsarna.
I med en c20xe (16v ifrån kadett gsi) så har du en perfekt bus bil.
Nej, jag vet inte varför, de kan jag, och de håller....fast en opelmotor håller väl med...=)...fast då kan jag inte massa benämningar... :mhihi:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Jonas Aegher
Megapostare!
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 mar 2003 13:31
Ort: Jönköping (Östersund)
Kontakt:

Inlägg av Jonas Aegher »

Varför inte skaffa en tidig 80-talspassat?

*springer iväg*
Jonas Larsson-Aegher
Kör hellre Passat än åker bil!
www.passat32.de
adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av adj »

Celica GT 4
Sen ska det visst finnas en Escort sent 70 tal eller ngt (bakhjulsdriven ) här i lidköping med fabrikstrimmad B230ET+ Ska visst banka de flesta både på och av banna.
HAr dock inte sett den "in action" eller på nära håll.
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

martin. köp marcus källners gamla celica.
visserligen framhjulsdrift men det är väl en bit över 160 kusar i den.
och hyfsat låg vikt.
den drar ju haboskylten snabbare än hans 325 E36 iaf.

dessutom är det ju marcus som äger den så du vet att grejjerna är ok ;)
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

arsestar skrev:martin. köp marcus källners gamla celica.
visserligen framhjulsdrift men det är väl en bit över 160 kusar i den.
och hyfsat låg vikt.
den drar ju haboskylten snabbare än hans 325 E36 iaf.

dessutom är det ju marcus som äger den så du vet att grejjerna är ok ;)
Nje, jag köper nog en Manta B. Om jag nu inte byter idé igen. Men en Manta B. som jag fixar och donar lite på. Är det GT/E eller GSi som har lamelldiff? Är det 115hk som mest i dem..2.0 eller vad det nu är?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

är väl alltid 115hk. Jag har fått för mig att GT/E har slungdiff och GSI har lamell. Men jag har också hört att det inte är så, karlsson vet nog bättre.

GSI har ju snyggare vinge och så.
/Andreas
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag tror att det är Manta GSI som har lamelldiff. 40 % ska den vara på, går att spänna upp med ett par brickor (inte helt säker på hur det går till dock).
När det gäller motorer så är det ju enklare att behålla Opelmotorn om man ska ha bilen gatreggad. Ascona/Manta B kom ju -76, så då är det väldigt mycket krångel att besiktiga med en annan motor än original.
Men man kan använda ett 2,0 block och plocka i vev, kolvar och stakar från 2,4 med topp från 2,2 eller 2,4. Med lämplig kam, ett par dubbel-Webrar och lite allmän portning och planing kan man säkert komma upp i 170-180 hk. De allra vassaste rallymaskinerna har 250-260 hk, men då blir det lite dyrare bitar i motorn, framför allt i toppen.
Men när det gäller trimmade Opelmotorer så får man vara noga med service och sånt, annars går de sönder.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Skriv svar