Sida 1 av 2

Projekttankar, mycket tankar, och fantasi

Postat: 23 aug 2004 23:46
av Martin Fåglefelt
Har kommit på att jag ska avskaffa lite bilar här hemma, och skaffa nåt redigt när man får jobb. En brukskombi, och en banbil...

Nu kollar jag runt lite, och än så länge är det ju bara tankar.

Men en renodlad budgetracer, vad finns det för roliga chassin finns det att bygga på då... tänkte att bygga på den typ och uppgradera i takt med lönen... :wink: ...så nån racerbil behöver det inte vara från början.

Funderar på Manta B. Rensa allt, 2 sportstolar 4 punktsbälte, bur. Efter ett tag b21/b23ET motor. och självklart bromsar och väghållning.

En gammal e30 kaross med nån aluminium 4'a med en liten turbosnurra borde väl gå rätt bra? rensa och uppgradera som sjutton. :D

Celica-Supra -86.


Nja, jag sitter mest och fantiserar, men nån racerbil ska jag bygga när nu ekonomin tillåter. Kan inte ni rabbla upp chassin som är roliga, gärna bakhjulsdrivet....men inget krav...

Nu har jag slut på fantasi. Nu ska jag drömma mig bort om framtiden. Ha det.

Postat: 24 aug 2004 00:40
av Hammer
Volvo 360 med en B230ET eller B230FT hade varit något för dig. Största problemet hade varit att fixa en låda som håller...

Postat: 24 aug 2004 08:06
av Nicke Nyman
Opel Ascona A eller B är ju ganska lika Manta B. Eller varför inte en Kadett C med Volvomotor? Eller en 2,0 liters Opelmotor??

Ascona B med fjädrar o dämpare funkar KANON! Min första bil hade jag sänktfjädrar o dämpare på. Och jag hävdar än idag att de är den roligaste bilen jag nånsin haft...

Ajöken! 8)

Postat: 24 aug 2004 13:23
av Martin Fåglefelt
Hammer skrev:Volvo 360 med en B230ET eller B230FT hade varit något för dig. Största problemet hade varit att fixa en låda som håller...
Jag har haft "Halv-DAF", och tänker inte ha det igen. Men det är ju ganska kul att växellådan sitter så långt bak. :)

Postat: 24 aug 2004 13:28
av Martin Fåglefelt
TurboNicke skrev:Opel Ascona A eller B är ju ganska lika Manta B. Eller varför inte en Kadett C med Volvomotor? Eller en 2,0 liters Opelmotor??

Ascona B med fjädrar o dämpare funkar KANON! Min första bil hade jag sänktfjädrar o dämpare på. Och jag hävdar än idag att de är den roligaste bilen jag nånsin haft...

Ajöken! 8)
Ascona A och B är såpass "gamla", så antingen måste jag laga rost i evigheter, eller så kan jag inte med att förstöra en såpass fin vagn.

Postat: 24 aug 2004 13:46
av Daniel Båge
Budget? totalt alltså
Inköp, modifieringar, däck och så...

Postat: 24 aug 2004 14:14
av Maccan
Kolla in http://www.resultatservice.com

Där finns många bra objekt...

Postat: 24 aug 2004 14:16
av Maccan

Postat: 24 aug 2004 14:18
av Daniel Båge
Ludvika? :confused: :roll:

http://www.rejsa.nu/rejsanubilar.php

Läs och inspireras 8)

Postat: 24 aug 2004 15:21
av Henke
på manta / ascona B så kan du med lite modifieringar få på omega 3000 bromsarna.

Varför en volvo motor????? Ascona och mantan kan du reggbes med 150 hk, du behöver bara mod bromsarna.
I med en c20xe (16v ifrån kadett gsi) så har du en perfekt bus bil.

Re: Projekttankar, mycket tankar, och fantasi

Postat: 24 aug 2004 15:55
av Dalle
Lägg pengarna på folkrace istället så gör vi ett team :)

Postat: 24 aug 2004 18:12
av Martin Fåglefelt
Daniel Magnusson skrev:Budget? totalt alltså
Inköp, modifieringar, däck och så...
Jag har ju bara funderat än så länge, men kanske ett inköpsobjekt på 10-15 tusen...kanske lite till, sen uppgradera med tiden...uppgraderingarna gör jag ju under lång tid... :D

Postat: 24 aug 2004 20:38
av Martin Fåglefelt
Henke skrev:på manta / ascona B så kan du med lite modifieringar få på omega 3000 bromsarna.

Varför en volvo motor????? Ascona och mantan kan du reggbes med 150 hk, du behöver bara mod bromsarna.
I med en c20xe (16v ifrån kadett gsi) så har du en perfekt bus bil.
Nej, jag vet inte varför, de kan jag, och de håller....fast en opelmotor håller väl med...=)...fast då kan jag inte massa benämningar... :mhihi:

Postat: 24 aug 2004 21:35
av Jonas Aegher
Varför inte skaffa en tidig 80-talspassat?

*springer iväg*

Postat: 25 aug 2004 07:02
av adj
Celica GT 4
Sen ska det visst finnas en Escort sent 70 tal eller ngt (bakhjulsdriven ) här i lidköping med fabrikstrimmad B230ET+ Ska visst banka de flesta både på och av banna.
HAr dock inte sett den "in action" eller på nära håll.

Postat: 25 aug 2004 11:02
av Reco
martin. köp marcus källners gamla celica.
visserligen framhjulsdrift men det är väl en bit över 160 kusar i den.
och hyfsat låg vikt.
den drar ju haboskylten snabbare än hans 325 E36 iaf.

dessutom är det ju marcus som äger den så du vet att grejjerna är ok ;)

Postat: 25 aug 2004 14:07
av Martin Fåglefelt
arsestar skrev:martin. köp marcus källners gamla celica.
visserligen framhjulsdrift men det är väl en bit över 160 kusar i den.
och hyfsat låg vikt.
den drar ju haboskylten snabbare än hans 325 E36 iaf.

dessutom är det ju marcus som äger den så du vet att grejjerna är ok ;)
Nje, jag köper nog en Manta B. Om jag nu inte byter idé igen. Men en Manta B. som jag fixar och donar lite på. Är det GT/E eller GSi som har lamelldiff? Är det 115hk som mest i dem..2.0 eller vad det nu är?

Postat: 25 aug 2004 14:27
av Andreas K
är väl alltid 115hk. Jag har fått för mig att GT/E har slungdiff och GSI har lamell. Men jag har också hört att det inte är så, karlsson vet nog bättre.

GSI har ju snyggare vinge och så.

Postat: 26 aug 2004 16:00
av Karlsson
Jag tror att det är Manta GSI som har lamelldiff. 40 % ska den vara på, går att spänna upp med ett par brickor (inte helt säker på hur det går till dock).
När det gäller motorer så är det ju enklare att behålla Opelmotorn om man ska ha bilen gatreggad. Ascona/Manta B kom ju -76, så då är det väldigt mycket krångel att besiktiga med en annan motor än original.
Men man kan använda ett 2,0 block och plocka i vev, kolvar och stakar från 2,4 med topp från 2,2 eller 2,4. Med lämplig kam, ett par dubbel-Webrar och lite allmän portning och planing kan man säkert komma upp i 170-180 hk. De allra vassaste rallymaskinerna har 250-260 hk, men då blir det lite dyrare bitar i motorn, framför allt i toppen.
Men när det gäller trimmade Opelmotorer så får man vara noga med service och sånt, annars går de sönder.

Postat: 27 aug 2004 13:38
av Henke