Det kunde hänt en olycka!

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mae
Legend!

Det kunde hänt en olycka!

Inlägg av Mae »

I helgen så åkte jag och min fru och hälsade på några kompisar i Norrköping.
Dom sista tio milen så började bilen att skaka något oerhört.
På lördagen så åkte jag till en däckfirma i Norrköping som hade lördagsöppet.
Jag tänkte att det måste vara någon vikt från hjulen som trillat av.
När dom hissar upp bilen så får dom se att det ena hjulet är totalt uppslitet på insidan så att väven/korden syns. :o
Dom sa att det var tur att jag kom in för att däcket kunde exploderat när som helst.
Så jag fick köpa två bättre begagnade däck eftersom dom inte hade några nya 17" däck hemma.
Jag fick två 215/45-17 med 7mm kvar för 1200:- :D
Snacka om tur. Jag trodde att jag skulle bli helt ruinerad.
Att däcken blivit snedslitna berodde på att jag sänkt bilen enligt däckhandlarn.

Vad ska jag göra för att detta inte händer igen? Det är ju inte kul att slänga på orginalfjädrarna igen. :(
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

En hjulinställning skulle jag göra, det bör man göra varje gång du bytt fjädrar.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Nåt väldigt enkelt, lämna in bilen på en 4 hjulsinställning så löser de stora delar om inte hela hela problemet..

Ajöken! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jag har gjort hjulinställning på bilen och det gjorde jag två dagar efter att jag sänkt bilen.
Enligt däckhandlarn som jag var hos i Norrköping så kan man inte ställa min bil helt pefekt eftersom den saknade något som jag inte kommer på just nu. :roll: Cabervinkel kanske? :confused:
Jag har ingen aning.
Nåväl! Enligt dom så är detta något som man får räkna med tydligen.
Det blir ju inte billigt om man ska köpa nya 17" däck efter 2000 mil.

Jag skall aldrig sänka en bil igen. :evil:
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Mae skrev:Jag har gjort hjulinställning på bilen och det gjorde jag två dagar efter att jag sänkt bilen.
Enligt däckhandlarn som jag var hos i Norrköping så kan man inte ställa min bil helt pefekt eftersom den saknade något som jag inte kommer på just nu. :roll: Cabervinkel kanske? :confused:
Jag har ingen aning.
Nåväl! Enligt dom så är detta något som man får räkna med tydligen.
Det blir ju inte billigt om man ska köpa nya 17" däck efter 2000 mil.

Jag skall aldrig sänka en bil igen. :evil:
2 dagar är ALLDELES för kort tid. 2 veckor när man kör rätt mycke är kanske lagom. Gör en hjulinställning nu. O tro mig, du kommer sänka bilar igen. Fjädrarna måste köras in, sätta sig lite.

Lycka till!!

Nicke 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

....och se till att det är en firma som har riktigt bra grejjor.
Det finns faktiskt mer eller mindre bra anläggningar.
Här i stan (Eskilstuna) finns det kanske 1-2 firmor som har de rätta mät möjligheterna.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Finns ju inte en möjlighet att en bil kan slita så mycket däck pga att man sänker den så lite som du gjort mae. Antingen har dom inte gjort hjulinställningen rätt eller så är det skitdäck du har köpt.
Om hjulgeometrin blir så fel av att sänka och att det inte går att ställa in rätt efter det så har saab gjort fel när dom konstruerade bilen. (man ska ju tex kunna köra med last och 5pers i bilen utan att däcken pekar åt alla håll.

Sen undrar man ju lite hur man lyckas slita däcken så mycket utan att märka det innan väven kommer fram :roll:

Ett tips är ju att be någon annan göra hjulinställningen nästa gång.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Gindemo skrev: Här i stan (Eskilstuna) finns det kanske 1-2 firmor som har de rätta mät möjligheterna.
Att ha bra grejer underlättar, men sen ska den som har grejerna veta vad dom gör också. Det verkar ju oftast va där skon klämmer.
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jag gjorde hjulinställning på Vianor och dom skulle vara bäst enligt många källor.
Jag märkte redan förra hösten att däcken slitit snett (fram). Jag var då inne hos Vianor igen och hävdade att dom måste gjort fel.
Dom kollade även hjulinställningen igen för säkerhets skull och den stämde.
Jag visade däcken och dom sa att jag kört för länge utan att ha gjort hjulinställning efter att ha sänkt bilen. :o
Dom tyckte på fullaste allvar att två dagar och ca tio mil var för länge. :x
Denna säsongen så la jag dom snedslitna däcken bak eftersom att bakdäcken var jämt slitna så satte jag dessa fram.
Nu är även dessa däck snedslita och behöver snart bytas. :evil:
Det däck som slits mest är det på passargerarsidan fram.
Vad skall jag göra för att få rätt på detta? :-?
Jag kanske får åka och göra en ny hjulinställing på någon annan firma.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Mae skrev: Vad skall jag göra för att få rätt på detta? :-?
Svårt att säga om man inte vet vilka värden dom ställt in. Du fick inget papper på det när du gjorde hjulinställningen?
Är det alltså fram det sliter?

Det kan ju va antnigen fel toe, eller för mycket camber i kombination med hjulspinn.
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Lotus Samuel skrev:
Gindemo skrev: Här i stan (Eskilstuna) finns det kanske 1-2 firmor som har de rätta mät möjligheterna.
Att ha bra grejer underlättar, men sen ska den som har grejerna veta vad dom gör också. Det verkar ju oftast va där skon klämmer.
de finns en firma härikring som har enligt sig själva "sveriges mest avancerad maskin" (dvs med laser och grejor). Men sedan visade de sig att de blev så att de inte kunde med maskinen, vet flera som gjort hjulinställning där och varit missnöjda. Endel har gjort en ny på annat ställe och rättat till det. Tråkigt när de blir så.

2000mil är iofs ingen helt onormal livslängd på 17 tums däck. Jag brukar få byta med något liknande intervall. De är då man är tacksam att man inte satsar på större grejor :mhihi:
/Andreas
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Andreas K skrev: 2000mil är iofs ingen helt onormal livslängd på 17 tums däck. Jag brukar få byta med något liknande intervall. De är då man är tacksam att man inte satsar på större grejor :mhihi:
2000mil ska man nog va glad om däcken håller. Mina däck brukar hålla 100mil. :mhihi:
frozen_ice
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av frozen_ice »

Min gamle 200:a hade också en sån snedsliten "rand" på insidan av däcket.

http://200sx.kicks-ass.net/album/album. ... frozen_ice

Vet inte om de var för att bilen va sänkt och ingen inställning gjordes eller om de va att nån ägare kört i nåt så hjulinställningen blev fel men jag gjord iaf en fyrhjulsinställning på Vianor efter detta (upptäckte de inte förrän däcket small :think2: ) och då slet det inte snett längre. Så om ditt däck ser ut som mitt så borde de ju hjälpa med en bra hjulinställning...
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

frozen_ice skrev:Min gamle 200:a hade också en sån snedsliten "rand" på insidan av däcket.

http://200sx.kicks-ass.net/album/album. ... frozen_ice

Vet inte om de var för att bilen va sänkt och ingen inställning gjordes eller om de va att nån ägare kört i nåt så hjulinställningen blev fel men jag gjord iaf en fyrhjulsinställning på Vianor efter detta (upptäckte de inte förrän däcket small :think2: ) och då slet det inte snett längre. Så om ditt däck ser ut som mitt så borde de ju hjälpa med en bra hjulinställning...
Ditt däck ser precis ut som mitt gjorde. (Däcket till höger)

Däcken måste väl hålla mer än 2000 mils normal körning?
Jag menar, jag håller ju inte på och spinner med min bil.
Övriga delen av däcket hade ju säkert 5-6 mm i mönster.
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Lotus Samuel skrev:
Mae skrev: Vad skall jag göra för att få rätt på detta? :-?
Svårt att säga om man inte vet vilka värden dom ställt in. Du fick inget papper på det när du gjorde hjulinställningen?
Är det alltså fram det sliter?

Det kan ju va antnigen fel toe, eller för mycket camber i kombination med hjulspinn.
Japp det är fram det sliter snett. Det är mest på hjulet som sitter på passagerarsidan.
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Andreas K skrev:
Lotus Samuel skrev:
de finns en firma härikring som har enligt sig själva "sveriges mest avancerad maskin" (dvs med laser och grejor). Men sedan visade de sig att de blev så att de inte kunde med maskinen, vet flera som gjort hjulinställning där och varit missnöjda. Endel har gjort en ny på annat ställe och rättat till det. Tråkigt när de blir så.

2000mil är iofs ingen helt onormal livslängd på 17 tums däck. Jag brukar få byta med något liknande intervall. De är då man är tacksam att man inte satsar på större grejor :mhihi:
Vianor använde sig av någon sorts lasermojäng när dom gjorde hjulinställningen på min bil.
Jag får väl åka till en annan firma då. :(
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Brukar frugan köra bilen?

Fråga då henne om hon haft intim kontakt med en trottoarkant eller refug det senaste. Ni kan ju krökt till nåt efter hjulinställningen?
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Zizzan
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Zizzan »

BMW Samuel skrev:Brukar frugan köra bilen?

Fråga då henne om hon haft intim kontakt med en trottoarkant eller refug det senaste. Ni kan ju krökt till nåt efter hjulinställningen?
Killar och män kan oxå köra på trottoarkanter :mhihi:
Bild

Cecilia Belfrage
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

BMW Samuel skrev:Brukar frugan köra bilen?

Jo frugan kör nästan mer med bilen än vad jag gör men hon har inte varit imot någonstans.
Det hade i så fall synts på fälgarna och på dom så finns det inte en skråma.
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Jag hjälpte precis en kompis som fick punka med samma fel. Också en Saab 900.
Skriv svar