Sida 1 av 1
död bil
Postat: 23 feb 2005 19:36
av Kjellman
Opel kadett:n min går int få igång!
Letat efter fel men hittar inge
Bilen gick hur fint som helst igår under dagen men på kvällen
började den att bluddra o leva om som en risig gräsklippare från 70-talet
Äre nån som nån koll på va det kan tänkas vara för fel???
Postat: 23 feb 2005 20:41
av Mojje mu
Har du kollat tändningen (fördelare och rotor, tändkablar)?
Låter som ett tännings problem!
Kan kanske kommit in fukt där.

Postat: 23 feb 2005 23:15
av Kjellman
Har kollat tändningen o hela kitet! hittar inget som skulle kunna vara en synbart fel!
varit o kontrollera kablarna o allt möjligt så jag vet int riktigt!
Ska få ställa in bilen i ett garage nu i två dar så vi får väl se vad som händer!
Ska under tiden ta och kolla igenom ifall jag kan hitta nån orsak om annat så hittar jag väl andra fel!
Postat: 24 feb 2005 05:27
av Klingan
Bränslepump?
Bränslefilter?
Postat: 24 feb 2005 13:47
av Kjellman
Kommer att nå fram till bränslepumpen om några timmar då den tinat fram ur isblocket som jag har inunder bilen
Filtret ska jag kolla idag!
Var lite mörkt igår o för kallt för att stå o plocka under huvven men idag blire in i ett garage och sen så kommer väl bilen gå förhoppnings!
om annat så vet jag int!
men men Håller tummarna iallafall!
Postat: 25 feb 2005 01:34
av Martin Fåglefelt
Kan motorn ha frusit under tiden den stod still? Liten propp= stopp = varmt = Topplockspackning kass = vatten i olja = inte bra = dålig gång i motorn?
Postat: 25 feb 2005 15:53
av Kjellman
OM det hade varit en ispropp så borde den ha varit borta nu med tanke på hur varmt garaget har varit som den stått i nu i två dar!
tyvärr så verkar det inte bara en is propp som jag hade mer hoppats på
motorn får bensin o den får luft
men den vill int tända
Kollat alla stift o det dom är okej när man vrid på nyckel så får dom ström men likväl vill int bil aset starta

Postat: 25 feb 2005 23:43
av André
Kjellman skrev:OM det hade varit en ispropp så borde den ha varit borta nu med tanke på hur varmt garaget har varit som den stått i nu i två dar!
tyvärr så verkar det inte bara en is propp som jag hade mer hoppats på
motorn får bensin o den får luft
men den vill int tända
Kollat alla stift o det dom är okej när man vrid på nyckel så får dom ström men likväl vill int bil aset starta

Har inte den där rackaren en liten elektronikbox placerad under golvmattan till höger om passageraren fram!?
Postat: 26 feb 2005 00:02
av Jonas Aegher
OM den har elektronisk insprutning så kan jag STARKT rekommendera en ny lambdasond.. Finns på Biltema?
Postat: 26 feb 2005 11:12
av Kjellman
André skrev:Kjellman skrev:OM det hade varit en ispropp så borde den ha varit borta nu med tanke på hur varmt garaget har varit som den stått i nu i två dar!
tyvärr så verkar det inte bara en is propp som jag hade mer hoppats på
motorn får bensin o den får luft
men den vill int tända
Kollat alla stift o det dom är okej när man vrid på nyckel så får dom ström men likväl vill int bil aset starta

Har inte den där rackaren en liten elektronikbox placerad under golvmattan till höger om passageraren fram!?
Joo det finns de!!
Torkar man av tändstiften o sen vrider igång bilen går den igång direkt!
Postat: 26 feb 2005 11:16
av Kjellman
Jonas Aegher skrev:OM den har elektronisk insprutning så kan jag STARKT rekommendera en ny lambdasond.. Finns på Biltema?
Känner nästan att jag har uteslutit att lamdasonden kan ah farit!
Postat: 26 feb 2005 22:16
av André
Kjellman skrev:André skrev:Kjellman skrev:OM det hade varit en ispropp så borde den ha varit borta nu med tanke på hur varmt garaget har varit som den stått i nu i två dar!
tyvärr så verkar det inte bara en is propp som jag hade mer hoppats på
motorn får bensin o den får luft
men den vill int tända
Kollat alla stift o det dom är okej när man vrid på nyckel så får dom ström men likväl vill int bil aset starta

Har inte den där rackaren en liten elektronikbox placerad under golvmattan till höger om passageraren fram!?
Joo det finns de!!
Torkar man av tändstiften o sen vrider igång bilen går den igång direkt!
Och nu går den som tåget eller!?
Spridarbyte kanske är på sin plats, tror brorsan bytte dem, men det är ju isåfall några år sedan sist. (Om han nu bytt dem så borde det finnas kvitto eller notering på det...)
Postat: 27 feb 2005 16:36
av Kjellman
Och nu går den som tåget eller!?
Spridarbyte kanske är på sin plats, tror brorsan bytte dem, men det är ju isåfall några år sedan sist. (Om han nu bytt dem så borde det finnas kvitto eller notering på det...)[/quote]
Nja inte direkt!
den går några sekunder sen dör den bara av!
Stiften får då bränsle iallafall så känns som att spriddarna äre inte!
Den började som att gå värdelöst som sagt i onsdags nu i veckan som var och den natten var det ju kring en 25 - hemma på gården så vet e sjutton ifall rent av kallstartsgivaren har paja!!
har du nå förslag andre?
*suck*
Postat: 18 mar 2005 01:19
av Kjellman
Bil aset står fortfarande stilla på samma ställe som där jag lämnade den!
vet e sjutton vad jag ska ta mig till...
Vill ha sommar eller ett fet stort garage att kunna hålla till i
och pengar så man kan finansiera det hela för att få bil aset att röra på sig igen!
Postat: 18 mar 2005 09:06
av Hjerpe
Vad är det för kadett? årsm.?
Eftersom den har inprutning och lamdasond, så gissar jag att den kan ha motronic-sprut. Då kan det ju vara idé att kolla självdiagnosen. För även om motorlampan inte lyser, så kan du se om du har några felkoder lagrade sen en tid tillbaka.
/Hjerpe
Postat: 18 mar 2005 19:02
av André
Hjerpe skrev:Vad är det för kadett? årsm.?
/Hjerpe
Opel Kadett GTE -84
Postat: 20 mar 2005 03:22
av Jonas Aegher
Efter 55 mils långtur ville inte passaten gå riktigt bra när jag startade den igen..... gjorde max 40 och varvade max 2000...
Visade sig vara brytarspetsarmen som gått av..... gytt.
Tur att det hände på bymarken och inte i Malmö....
Postat: 21 mar 2005 16:39
av Kjellman
asså jag fattar int!
alla snackar om att det sitt en lamdasond på GTE:n min men det gör de int!
har sökt för kung o foster land o där sitter ingen där!
brytarspestarmen är hel
ska kolla bilen idag ogen

men bättre de än att köra farsans FORD

Postat: 22 mar 2005 16:55
av Jonas Aegher
att varvräknaren hoppade nervöst mellan 2000 och 5000 varv skvallrade duktigt om att det var tändningen. annars påminde symptomen om blåst topplockspackning. hade inte varit lika kul.