Sida 1 av 2

Glädjebud till alla opel-fantaster

Postat: 30 okt 2005 00:59
av Widell
Jag kommer säkert att få ångra det här.
Jag har köpt en Kadett Coupé -75. En röd. Eller den ska vara röd. Lite halvtaskig hemmalack, dessutom med fejkvinyltak av nån skum svart strukturlack. Bilen var fint 70-talsbrun från början och klädseln är... matchande i orangebrunt. Bromsen vänster fram ligger på och bilen drar som as åt höger vid inbromsning.
Förutom dessa mindre defekter verkar den vara i hyfsat skick. En del surt rostjobb att göra, men det är ju en opel... Planen är att så fort jag ordnat ett garage ska jag dra igång med eländet. Jag vet vart jag kan få plats i en kall lada om jag inte hittar något annat. Ett partytält med typ tre kupévärmare kan funka...
På lång sikt ska det bli seriös banbil av den. Inom typ tio år eller så... Då blir det hela baletten med fullbur, sittastillstolar, fyrpunktsbälten, rejäla bromsar, stabil väghållning och nån trevlig motor. Jag har lite vilda planer på wankel, men det kanske blir alldeles för dyrt.
Bilder kommer fömodligen i morgon eftermiddag. Wish me luck...

Postat: 30 okt 2005 10:18
av Nicke Nyman
FRÄÄÄÄNT!!! :D 8)

Postat: 30 okt 2005 14:03
av kardanaxel
GÖTT!!

Upp med partytältet nu :mhihi:

Postat: 30 okt 2005 14:10
av Daniel Båge
YYYeeeeeeyyyy!!!!

Tyskstuk! Tyskstuk! Tyskstuk!

Bild

Bild

Postat: 30 okt 2005 15:56
av Widell
Tack för supporten. Räkna inte med att det kommer att gå fort, men när det händer något ska jag försöka fota och ha mig. För övrigt är det bra om ingen berättar för bilens tidigare ägare vad som blivit dess öde. Jag sa att jag kommer ta väl hand om den och att jag bara kommer köra den på sommaren. Vilket ju är helt sant...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 30 okt 2005 18:30
av Karlsson
Välkommen i familjen Opel! :D
Den ser ju riktigt fin ut. En -75a också, det skapar möjligheter för skojiga motorbyten. Skattefri också ju!

Postat: 30 okt 2005 18:56
av Widell
Tackar. Motorbyte är givet. 44 kw och fyra växlar är inge roligt. Vid registrering som ombyggt fordon får den ha en effekt på 20,4 hk/100 kg.
Vad kan kadetten väga med bur och prylar? Gissar på 900-950 kg? I så fall mellan 183,6 och 193,8 hk...

Postat: 30 okt 2005 19:02
av Ando
Widell skrev:Tackar. Motorbyte är givet. 44 kw och fyra växlar är inge roligt. Vid registrering som ombyggt fordon får den ha en effekt på 20,4 hk/100 kg.
Vad kan kadetten väga med bur och prylar? Gissar på 900-950 kg? I så fall mellan 183,6 och 193,8 hk...
2000 kg kadett med 400 hk :D
Sen försvinner 1000kg när du kommer hem :blush:

Postat: 30 okt 2005 19:05
av Widell
Det uppstår två problem om man ska tynga ner den så mycket. Det är svårt att få till vikten och att bilen pallar vikten. Dessutom måste man övertyga besiktningsmannen om att det är fullt naturligt för en lättad kadett att väga 2 ton...

Postat: 30 okt 2005 19:17
av Karlsson
Widell skrev: Vad kan kadetten väga med bur och prylar? Gissar på 900-950 kg? I så fall mellan 183,6 och 193,8 hk...
Jag har för mig att de väger knappt 900 kg i originalskick. Släng ur 1200an och stoppa i en lagom vässad 2,0 eller 2,2 CIH-motor med 5 växlad låda, samt allmän lättning av resten. Då lär den inte väga mer än 900 kg iaf, och 180 hk är faktiskt varken svårt eller dyrt att plocka ur en CIH-motor.

Postat: 31 okt 2005 13:02
av Widell
Vad väger och hur mycket kostar en 180 hk CIH, på en höft sådär? Ska prata med en herre som mekar wankelmotorer idag. Om det inte kostar skjortan blir det nog en tvåskivig 1.3-liters 13B från en rx-7 med turbo/kompressor.

Postat: 31 okt 2005 14:27
av gzon
Klart du ska köra wankel! Du får väl göra ett garagebesök o se hur snygg en liten 13B kan vara. :D

Postat: 31 okt 2005 16:41
av Calle Wennborg
Den såg ju riktigt fin ut på bilderna lyckatill men det framtida bygget!!

Postat: 01 nov 2005 01:27
av Widell
Wankel får nog bli i version 2.0 i så fall. :( Det är inte aktuellt att punga ut med typ 35 lakan PLUS själva motorn för en nyrenoverad 13B. I vilka oplar sitter CIH 2.2 (eller 2.0 om den är lika trevlig) original?

Jag gör f.ö. väldigt gärna ett garagebesök. :D

Postat: 01 nov 2005 12:25
av gzon
Det gäller att jämföra samma pengar. I SWR så finns det ingen som förespråkar budgettrimning. En preppad 13B från blennow bör jämföras med en Evo kent volvo motor eller den extremaste opelmotor kickmyer byggt.

Är du ute efter budget som start. Skaffa dig en 150Hp 6 portsmotor från rx-7 86-88. Köp hem portmallar och porta motorn själv. Det är ju inga problem att besikta med den motorn heller.

Postat: 01 nov 2005 19:51
av Karlsson
Kickmaier som bygger rallymotorer till bla Opel plockar ut ca 250 hk ur en 2,4 liters CIH. Då kostar den ca 80 000, men är också så gott som odödlig.

En hyfsad CIH med låda borde du kunna hitta för under 1000-lappen på skroten. 2,0 har 105 hk, 2,2 har 115 hk. 2,0an är lite mer varvvillig, men har inte samma fina bottenvrid som 2,2an. Sitter i Rekord -84 till -86.
Plana toppen, slipa in ventiler och kanske lite portning så har den säkert fått tillbaka originalhästarna + några till.
Vill man kosta på motorn en ny kam så är ENEMs Y12 ett bra alternativ. Rappare och mer varvvillig motor, blir lite mer klipp på högre varv.
Kostar typ 2500 och då får man nog med nya ventillyftare också.
Det fina med denna motorn är att Opel själva har monterat den i Kadett Rally på 70-talet, så de passar väldigt bra i karossen.

Men vill du ha wankel så ska du självklart satsa på det, det är ju din bil! :)

Postat: 02 nov 2005 02:06
av Widell
Budgetwankel. Hmm. Ska ta en funderare på det. Vart hittar man en sådan motor då? Enligt laga.se och bildelsbasen.se har de svenska skrotarna inte en enda... Och att köpa en rx-7 att slakta känns dyrt och fel. Men wankel vore fint, med tanke på motorns vikt, storlek, effekt och ljud. :D

Postat: 16 nov 2005 18:33
av amazon tic
att lätt sätt att få billig effekt är annars att tå en kadett 1v motor och rakställa med omega låda (från dom tidiga) dessa passar rakt på.. såg en manta a i sommrs med de och han sa att de passade rakt på.. då har du en perfekt motor att regga med på 150hk sen finns de hur mycke godis som hellst till dom beg då dom flesta kör bana med kadett

Postat: 16 nov 2005 18:55
av Karlsson
amazon tic skrev:att lätt sätt att få billig effekt är annars att tå en kadett 1v motor och rakställa med omega låda (från dom tidiga) dessa passar rakt på.. såg en manta a i sommrs med de och han sa att de passade rakt på.. då har du en perfekt motor att regga med på 150hk sen finns de hur mycke godis som hellst till dom beg då dom flesta kör bana med kadett
16 V motorn från Kadett GSI alltså? Passar rakt på en Omega 2,0 låda från -87 till -93 MEN den passar absolut inte rakt i en Kadett C kaross.
Fråga Hjerpe här på forumet, han vet vad som måste göras om. Sitter iofs en 8V Kadett/Ascona/Vectra/Omega motor i den, men blocket är typ samma.
Ganska mycket mods om jag inte minns fel, helt ny kardantunnel, kortad och ombyggd kardan, motorfästen, oljetråg mm mm.

Postat: 17 nov 2005 07:31
av Maccan
Jag har just fått en en 2,4 Omegamotor....
Det kanske hade varit nåt?