Sida 1 av 1
Diesel problem?!
Postat: 23 jan 2006 22:24
av Håcke
Vad är det för fel på a6an när den helt plötsligt bara blev tröttare och tröttare på ca 1 km och tillslut dog!?
vi bogserade hem den och den stog i värmen ett dygn, sen gjorde jag felsök efter att min fru sa att det "luktade diesel när den dog", och fann att pumpen läckte ur två packnigar??

så vad betyder det.....;är en spridare igensatt så det blir övertryck i pumpen och packnigarna orkar inte hålla tätt!?
Någon som kan med dieslar eller känner nån som kan det? Tacksam för all hjälp

Postat: 24 jan 2006 09:30
av Nicke Nyman
De kan nog faktiskt vara så att pumpens packningar endast behöver bytas! Men har du kört fuldiesel så måste du kanske byta spridarna oxå! Men testa att byta packningar, funkar de så har du ju hittat felet, om inte så kan de vara läge att kolla upp bränsleledningarna!
Hejpårä!

Postat: 24 jan 2006 10:19
av Wackt
Läckande packningar i dieselpumpar är inget ovanligt. Dagens torra diesel gör att dom åldrar och blir hårda, och sen spricker dom. Frågan är bara vad som har orsakat det hela. Antingen så var dom så dåliga så dom helt enkelt började läcka. Eller har det satt sig i antingen matarledningen från tanken eller returen. Troligvis ispropp. Att det är spridarna som har satt sig tror jag inte. På filtret sitter det en vatten avskiljare som väldigt få kommer ihåg att tömma. Gör det och kolla att det inte är några isproppar i ledningarna, blås försiktigt med tryckluft i ledningar och se om det bubblar i tanken. Sen får du givetvis byta packningar också... Det här med läckande dieselbilar och luftsugande dieselpumpar kan va rätt knepigt att fixa till och hitta grundorsaken till...
Ett tips är att prata med Smé i klubben (Henrik heter han men det är knappt någon som vet...

). Han gör inget annat än fixar dieselpumpar och dieselmotorer !!! Rekomenderas starkt !!!
Motrab AB
Tel. 0380-419 92
Svarvv. 2, 57833 ANEBY
Postat: 24 jan 2006 12:17
av Håcke
Man tackar för alla tips...pratade med berners idag och de lämnar in alla sina pumpar till merceders...så då åkte jag dit och pratade med en specialist på pumpar och han tror att det kan räcka med att byta packnigar....men han var ändå fundersam eftersom att den dog efter att den tappat orken...
Men en sak vet jag...DET BLIR DYRT!!!

Postat: 25 jan 2006 19:40
av Håcke

ha ha...JAG ÄLSKAR BILAR...pumpen är slut och har jag tur så slutar notan på 18500enkronor...
Han bytte packnigarna och fick igång bilen men datorn fick ett felmedelande om att något inte stog rätt till med pumpen så han tror att den har fått i sej vatten och halft skurit för den går inte bra, så nu är en ny pump beställd från Tyskland och ska med lite tur bli imonterad i morgon. hoppas att de hinner få till den tills duvan?!
Postat: 02 apr 2006 17:42
av chris76
det bli nog en saftig räkning.....dieselpumparna kostar flis.......
Postat: 02 apr 2006 18:43
av Diesel Oscar
Borde väl ha gått att renovera pumpen till en iofs inte heller så billig peng, men inte sååå dyrt?? Det är ju en mycket vanlig modell dendäringa 2,5 TDIn
Postat: 03 apr 2006 17:54
av chris76
vågar knappt tänka på vad en pump till en ny diesel bil kostar....dom e jäkligt avancerade nu och systemet arbetar med rejält högt tryck
tippar på 30-40 tusen till en ny audi
Postat: 03 apr 2006 18:41
av Andreas K
kan bara svara för bmw grejor:
byte av pump på min gamla 320d kostade ca 20k med jobb.
Tror en pump till en bmw 4 och 6 cyl diesel ligger på 12-13k ungefär. Branzells kan inte renovera en sådan pump däremot gamla går bra.
Hur det är på Audi vet jag inte.
Postat: 07 apr 2006 20:12
av Diesel Oscar
Andreas K skrev:Branzells kan inte renovera en sådan pump däremot gamla går bra.
Fast sist jag var där och fixade något till jobbet, så visade Mr Goran nån ny provbänk för Commonrailpumpar eller likn, den var gigantisk och såg dyr ut. Men med det ska ju inte JAG komma och säga att de kan renovera dessa.....