Sida 1 av 2

Tips till projekt sökes

Postat: 12 mar 2006 12:19
av Jonatan
I maj kommer jag gå in i veckoschema som i stora drag ser ut att innebära jobb varannan vecka och ledighet varannan. Den vecka jag då är hemma behöver man ju något att roa sig med, rastlös som jag lätt blir. Så jag tänkte ta tillfället i akt att försöka lära mig lite mer om bilar, by doing :)

Så, lite ideér som gott igenom mitt huvud är golf mk1, renault 5 gte, crx, hundkoja m.m. Alltså småbilar; billigt och det krävs inte så mycket effekt för att de ska röra sig hyggligt.

Som alternativ två är jag också mycket för dieselbilar. Bottendrag mums mums. Svårare dock att få en trevlig turbodiesel till mindre pengar och klurigare att få upp effekten i.. eller har jag fel? En dieselracer hade iaf inte suttit fel.

Tanke som slog mig idag var kombinationen golf mk1 med diesel, men de verkar tråkiga...?

Så, det var mina tankar. Alla ni här som kan mer än mig, och det är många, ös på med tankar och förslag. (Kanske till och med objekt till salu?)

Postat: 12 mar 2006 12:53
av Anders Toll
Vad tänker du för budget?

Val av bil beror mycket på budgeten. Både till inköp och till uppgraderingar.

Postat: 12 mar 2006 13:06
av Jonatan
Den är tajt, mycket tajt. Beror lite på vad jag kan kränga min saab för, men säg runt tio lakan för att få en bil som rullar och är hyggligt pigg. Med andra ord inköp och en viss uppgradering.
Utseende saker är jag dock inte jättepetig med. Det går att fixa med tid och inte så överdrivet mycket pengar.

Postat: 12 mar 2006 19:57
av Widell
Min 360 är till salu så fort det blir sommarväglag (och mr2:an är reggad). 110hk på 1100kg, välbalanserad och med en tuff skumgummivinge... :roll: :D
Dessutom rätthjulsdriven till skillnad från bilarna i din lista. :wink:

Postat: 12 mar 2006 20:55
av BeeMeR
Precis de e ju bakkrafs som gäller...

Har haft en e30 318 -88 själv å den e den roligaste bilen jag har kört
för så lite pengar...

///zemrén

Postat: 13 mar 2006 10:08
av Anders Toll
Jag skulle försöka välja en bil som är så vanlig som möjligt. Inte lika roligt kanske man däremot finns det delar i mängder - och det gör det hela billigare.

Min Suzuki Swift Gti var rolig - men ack så lite delar det fanns att tillgå.

Postat: 13 mar 2006 16:56
av Jonatan
Bmw e30 har jag också seglat på lite... vilka modeller ska man titta efter där? 318is har jag förstått ska vara lite mer pulver i orginal, men det känns som för mycket pengar.

Även volvo 340/360 har jag blickat över... bästa där vore om man hittade en där motor redan var bytt till piggare :)

Postat: 13 mar 2006 17:39
av Daniel Båge
BMW 324 td -R :up:

Postat: 13 mar 2006 18:44
av Anders Toll

Postat: 17 mar 2006 14:36
av Elias
Seat toledo TDI 115 hk. Den svara bra, skruva upp pumpen och turbon. Sen chippar du då bär det iväg, fast det är ju FWD (BLÄÄÄÄÄÄÄÄ)

Postat: 05 apr 2006 12:39
av Jonatan
Någon som har erfarenheter av äldre oplar bestyckade med volvomotorer?

Postat: 05 apr 2006 21:13
av Karlsson
Varför inte en äldre Opel bestyckad med Opelmotor?
De håller lika bra som Volvo, bara man håller lite koll på grejerna.
Det blir också lättare att montera grejerna, man slipper göra egna motorfästen och sånt.
CIH-motorer med insprut har mellan 110 och 125 hk, beroende på volym.
2,0 2,2 och 2,4 liter. Bra vrid i allihop, men bäst i 2,4an såklart.
Med lite sportigare kam och grövre avgas plockar man lätt ut 10-15 extra hästar ur samtliga motorer.

Postat: 05 apr 2006 23:00
av gzon
En mazda 323 3D 1.8i DOHC hade jag föreslagit. Ett hjul i varje hörn, bra väghållning, tätstegad växellåda, varvvillig motor (7800rpm), sköna skålade stolar såvida du inte för storväxt. Lätt att få bättre snurr i maskin för småpengar. Jag körde en slicksbeskodd sådan (mammas bil) lika snabbt runt sviestad som stötdämparexperten gjorde med sin Golf Turbo långloppsbil.

Skulle du sen få 10-15000 över så har du köpt dig en turbomaskin på 200-300Hk och monterat över en helg. :lol:

Postat: 06 apr 2006 06:10
av Jonatan
Karlsson skrev:Varför inte en äldre Opel bestyckad med Opelmotor?
De håller lika bra som Volvo, bara man håller lite koll på grejerna.
Det blir också lättare att montera grejerna, man slipper göra egna motorfästen och sånt.
CIH-motorer med insprut har mellan 110 och 125 hk, beroende på volym.
2,0 2,2 och 2,4 liter. Bra vrid i allihop, men bäst i 2,4an såklart.
Med lite sportigare kam och grövre avgas plockar man lätt ut 10-15 extra hästar ur samtliga motorer.
Intressant... :)

Vad jag fattat det så är det lättare att byta motorer i äldre bilar då avgaskraven är andra? Stämmer detta?

Blir det då även lättare att regga med ändrad inredning? (borttaget baksäte, bur och andra stolar)

Postat: 06 apr 2006 16:25
av Karlsson
Till och med årsmodell 1975 så är det inte lika tuffa avgaskrav. Det är typ 4,5 i CO-värde som gäller, sen är det ganska fritt.
Man får dock se upp lite med effektökning, om man nu ska besiktiga bilen som vanligt. Annars får man besiktiga original och sen byta motor, så gör ju de flesta tuffa grabbarna i Bilsport.
Vill du göra det lagligt så kan du kolla www.sfro.com där hittar du de regler som gäller ändrat/ombyggt/amatörbyggt fordon.

Postat: 06 apr 2006 16:43
av Daniel Båge
Daniel Magnusson skrev:BMW 324 td -R :up:
Bild
Bild

Köp en "färdig" bil. Det är billigast även om det kostar mer till att börja med.
Skicka ett Pm om du är sugen på en BMWturbo som är mer hårdrock. :mhihi:

Postat: 06 apr 2006 18:43
av Jonatan
Jo, jag märkt det där lite att det nog blir enklare och billigare att hitta något som är ganska färdigt.... får väl lära mig genom att plocka ner och göra rent istället :lol:

Postat: 10 apr 2006 11:11
av Jonatan
http://www.blocket.se/vi/7809533.htm?ca=18_s

Någon som någonsin sett denna kombination? Hur är väghållningen i dessa bilar? Svår att få till en gocart?

Postat: 20 maj 2006 19:50
av Jonatan

Postat: 21 maj 2006 20:29
av Zeb
Jonatan skrev:http://www.blocket.se/vi/8182031.htm?ca=18_s

hm... kommentarer?
Scirocco är väl lite häftiga, KR-motorn är ganska rapp (kanske inte i den här bilen just nu..) och den har väl inte så mycket vikt att släpa runt på.