Mae skrev:Jag använder sämskin och silikonskrapa men är inte riktigt nöjd med resultatet.
Mitt sämskinn smular av sig på hela bilen.
Vad använder ni andra?
Någon som vet vad rekondare använder?
Äkta sämskskinn är det enda som gäller. Fuskmodeller och skrapor har jag aldrig förstått vitsen med. Smular av sig? Det kanske är dags att köpa ett nytt?
/ Petrus
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Äkta sämskskinn går bort. Som samuel säger så är det turtles syntet som gäller. Felet många gör är att man hänger det på tork. Det ska alltid ligga fuktigt i behållaren.
Skrapor är förbjudet på lack. Måste man ska man ha turtles gröna silikonskapa. Den gula böjda modellen med handtag är riktigt korkad.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
petnoga skrev:
Äkta sämskskinn är det enda som gäller.
Vad använder du för märke på ditt äkta skinn?
Mycket bra fråga faktiskt. Jag har försökt tänka igenom, men kommer inte ihåg faktiskt. Det är dock flera år gammalt och välvårdat. Däremot har jag inte förvarat det fuktigt. När jag använder det mjukar jag alltid upp det för hand i rent ljummet vatten utan nånting i. Efteråt sköljer jag ut det, och veckar ut det helt så det torkar rent och rakt. Om det är skitigt tvättar jag det i rent ljummet vatten med lite bilshampo i. Inga konstigheter alltså... Men jag är mycket nöjd!
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Orsaken till reporna kan ju knappast vara skrapan i sig utan att man antingen har fuskat med tvätten o inte fått bort all skiten eller att skrapan är smuts på. Är allt helt riktigt rent måste ju risken för repor vara minimal.
Jag har iofs aldrig torkat med skrapa utan med skinn. Å andra sidan försvinner vattnet fort på motorvägen oxå =)
Postchaffisen skrev:Orsaken till reporna kan ju knappast vara skrapan i sig utan att man antingen har fuskat med tvätten o inte fått bort all skiten eller att skrapan är smuts på. Är allt helt riktigt rent måste ju risken för repor vara minimal.
Jag har iofs aldrig torkat med skrapa utan med skinn. Å andra sidan försvinner vattnet fort på motorvägen oxå =)
Om du inte står i ett renrum typ operationssal eller liknande så är det ju alltid en massa "bös" som yr omkring i luften alternativt du blåser upp det med högtryckstvätten. Ett skinn har ju den möjligheten att det försvinner in i porerna medans en silikonskrapa eller vilken annan skrapa som helst drar det längs med lacken.
Ett annat litet tips om samma sak är att alltid torka i färdriktningen, då syns inte reporna lika väl.
Problemet med skraporna är inte bara smuts som repar utan att man måste trycka neråt ganska ordentligt för att skrapan ska forma sig efter plåten. Gummit är så styvt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Köpte Turtle "skinn" igår och testade det idag.
Det var inte lika bra som väntat.
Fick torka jättemånga gånger innan jag fick bort vattnet.
Det kanske blir bättre ju mer man använder det?
Mae skrev:Köpte Turtle "skinn" igår och testade det idag.
Det var inte lika bra som väntat.
Fick torka jättemånga gånger innan jag fick bort vattnet.
Det kanske blir bättre ju mer man använder det?
Mitt va ganska pissigt i början.. tog nog en 5-6 tvättar innan det blev bra.. sen blir det bara bättre
Andreas skrev:En fråga bara...
Finns det någon anledning att torka av sin bil vid den här årstiden?
Här i skåne är det vår. Ingen snö. Blommorna slår ut igen och snart så får jag ta fram gräsklipparen och klippa gräset.
Klimatförändring kallas det visst.