Favoritbilar!

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Larsson
Megapostare!
Kontakt:

Favoritbilar!

Inlägg av Larsson »

Satt och tänkte på detta idag.
Vilka är era favoritbilar?
lista en typ lista 1-5..

det som räknas är bilar ni ägt/äger/kört..

Jag börjar INTE!
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Mycket svårt måste jag säga, finns ju lite olika kategorier att välja ibland.

Men den roligaste måste nog ändå vara:
1. Nissan Skyline R32 GT-R -90

Men efter detta så blir det ganska så svårt, har ju inte haft eller kört så många bilar. Men på efter skylinen så borde det vara:
2. Saab 900 -95, Lite småtrimmad ~270hk samt lite väghållning.

Efter dessa så kommer nog en ganska så oväntad bil nämnligen:
3. Lada Niva -1897 :mhihi: Skruttig och eländig, men ryssen hade ändå sin charm. Att studsa omkring i skog och stora grustag är riktigt roligt.

Fjärde börjar bli svårt att välja faktiskt men jag tror att gammel saaben hamnar på denna platsen.
4. Saab 9000 -86 köptes för 3000kr, byggde inget laddtryck, läckte avgaser och gick dåligt. Det var på denna man lärde sig skruva. Laddtrycket infann sig efter 45 min skruvande och sedan blev det modofierad (omlödd) styrbox, så att man hade fullt laddtryck till varvstopp samt ställbart mellan 0,9 och 1,5 bar ungefär.
När vintern närmade sig så fixades det ytterligare lite i boxen och vips så kunde man bromsa och ändå ha fullt laddtryck :roll:

På femte plats så hamnar den värsta och under vissa förhållanden bästa bilen.
5. Fåååårrd Granadan -84. Fruktansvärt slö, massa krångel, men ändå så otroligt rolig. Avgassmällar utan dess like fick avgassystemet att dela på sig, 2 eller 3 ggr. Alltid på olika ställen... Jösses va det small. Vägrade släppa på asfalt, vägrade släppa på grus, vägrade greppa på is. När det väl blev bra is på sjön så fanns inget grepp alls kvar. Vilket resulterade i att 100kg sten lastades in över bakaxeln. Efter detta så gick det brett, länge och väl på isen. Fulla rattutslag i nästintill varenda böj på isbanan.

"Det var tider det", hoppas att david har kvar bilder på ekipaget när det går brett på isen...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

5: Ascona A
En fantastisk bil att köra ifrån mc poliser med på grus..
nej, de hade bara tänk köra ikapp mej för att säga hej, eller något, så
egentligen körde jag ju aldrig ifrån dem, de hade ju inte framme någon
form av stoppsignal.

4: Lada Niva
En fantastisk bil med otrolig framkomlighet och värme. ja, för ryssarna
kan inte dimensionera värmepaket, den här bilen behöver egentligen inget
kyl, det räcker med att slå på värmen i kupén. Jag har inte åkt någon
annan bil med så rejält värmepaket i någonsin. Ja, ryssar, vad de kan.

3: Renault 5 cab
En fantastisk bil som jag inte kan behålla, men inte vill göra mig av med.

2: Ford granada mk1 -77
Den sista riktiga forden från Europa. -flärd. ljuvligt.

1: Husqvarna mod 27 -50
Glädje. Ren och sann glädje. Det är njutning att rulla fram på
vägarna i 50 knyck på mc.
Martin .. Sköld
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

5. SAAB 9-5 2.3T
Mycket oväntad bil för att vara på min egen lista. men med 300hk, och inget antispinn, så var detta en väldigt trevlig bil att provköra. Fyrhjulssläpp i 190 är det enda dumma med denna bilen. Men eftersom jag skriver nu, så lever jag. :blush:

4. Volvo 740/760. -85
En utav mina gamla vita. Den gick gött. Råsänkt genom kapade fjädrar, typ 2 varv kvar. (inte kapade...kvar). Den kastade ut ändan lite varstans, och var en riktig höjdarbil att lära sig hålla balansen i...på ställ alltså.

3 Ford Custom -71
En bil jag bara hade i kanske 2mån, men ruinerade mig totalt, åtminstone nästan. 350hk, c6låda, slukade bensin som en.....topfuel bil. Men det gick att sladda med denna med.

2. Volvo Amazon -67
Med b20. Denna bilen var mycket lärorik för mig. jag lackade den, jag byggde instrumentbräda i den, jag trimmade den. inget av det kanske blev 100%igt, men det var kul, och i 5 år höll den sig i min ägo. Jag tror det är amazonen och en bibel jag har ägt längst i mitt liv... :wink:

1. Opel Omega 3000 12v -88

Hejsan Maccan. Din gamle bil fick hamna högst här. Med 177hk och diffbroms, bra maskineri, komfort som heter duga, och digitala instrument, var det ju faktiskt bara att köpa. Gick som ett skott, faktiskt den enda bilen jag har köpt splitter nya däck till. Detta för att inte sladda skiten ur den.
Denna bilen såldes under olyckliga förhållanden, men i framtiden hägrar man ju större motorer i omega...LOTUS...okej, dax att sluta drömma.

Men jag tror iaf att denna bilen hamnar högst på listan. För av de 28bilar jag haft i mitt 22åriga liv, så är nog denna jag saknar mest.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

1. Opel Speedster, vad jag älskar den här bilen.

2. Triumph Bonneville, OK ingen bil men ett fordon som jag har ägt sedan 1985 och kört en hel del med om man säger så. Tidigt 80-tal så fanns det ju inga balla motorcyklar så det fick bli en Triumph med ett underbart ljud.

3. Ford Taunus GXL, renoverade den, lackade den klarröd och var jättelycklig. Svart vinyltak pojkar.

4. DKW AU1000S, en rak trea med 2 takter som jag fick av min farbror när jag var 15. Den var upphov till många drömmar. Den renoverades och kördes med till vårt bröllop när jag var 26 år. Sedan sålde vi den.

5. Mercedes 190 årsmodell 1986. Röd och fin och min första "fina" bil. Vilken chock kompisarna fick när jag dök upp i den efter alla Asconor och Kadetter.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

1. Ford Capri. En helt underbar bil med grymm väghållning och med sina 166hk och strax över 1000kilo var den snabb, eller snabb för mig :D . Körde 15,126 på stripppen med den innan den rasade pga en oljekanal blev igentäpt :( .

2.Golf vr6. Har fortfarande ej sett en vr6 som jag tycker är lika fin som denna, Underbar på vägen, både när det svängde och på långresor, Reckarostolarna var helt underbara.

3.BMW 318is. Är den bil jag gasat mest med i mitt liv och meckat roliga saker mest med, var otrolig balanserad i väghållningen i slutet när jag körde Superstage men fanns mer att göra. Var lite för lite hk och vrid för min smak.

4..Saab V4.Skön Grön. Är den bil mina vänner mest minns, vet ej om det är för att den var så fin :roll: eller för den i slutet saknade både tredje växel och backen :D. Inget som jag bryde mig om, var ju bara att stoppa ut foten och trycka mig bakåt :lol:

5.Volvo Amazon. Min första bil måste finnas med på listan :D, Den bil jag ägde längst av alla och har mest minnen och känslor från, allt från att åka ner till Halmstad med trasig överväxel (fick i den när vi hadde 10mil kvar på vägen hemm) och bo i den en vecka till att spinna sönder bakaxeln när jag skulle imponera på några tjejer :lol: .[/b]
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

1:bmw 323 ti compakt-98
inte bäst på något men bra till det mesta. Mycket rolig bil.

2:subaru impreza GT-00
Ljudet i boxer motorn är underbart, rolig underhållande bil.

3:bmw 318is-90
sååååå kul för lite pengar.

4;honda crx vtec-90
har haft 2 st liten, lätt, väldigt rolig. Kan köra ifrån många mycket motorstarkare bilar, och ha mycket kul.

5: Austin mini 1275gt (hundkoja)
krånglar alltid, går sönder jämt. men charmig
Robert Gustafsson
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

1.Mitsubishi Starion Turbo-84
Den är en 80-tals maskin med rwd och laggande turbo....känns inte som man behöver säga så mycket mer.
Min projekt bil, ska rollas mattsvart få nytt chassi och en trevlig inredning.
Kommer hända såfort jag bor nära mitt garage och har tid och pengar.

2.Toyota Celica Gt-four Carlos Sainz-92
Min första 4wd bil otroligt snygg, väldigt ovanlig och trevlig att köra.
Plockade ner bilen och lackerade om den och en massa annat.... sen bytte jag den konstigt nog...va lite för fin för att användas på vintern
och jag kunde inte köra skit bil på vintern på grund av 20mils resa litedå och då. Jag saknar den :cry:

3.Audi TT Quattro-00
Trevlig bil!
Ganska snygg, ganska snabb, beror på vad man jämför med. Hoppas den funkar bra på vintern nu bara.

4.Saab 900 8v Turbo-85
Min första bil en riktig pärla välbevarad från rost och har alltid fungerat.
Beilstein dämpare och fjädrar och en batteriböjj gjorde susen när man va ung, står i garaget och väntar på någon med pengar som vill ha en fin gammal saab.

5.Volvo S80 t6-99
Byttes mot Carlos Sainzen fullsmetad bil med TV/GPS all el skit man kunde ha och en 380Nhm motor som aldrig växlade ner.
Volvo Stolar och komfort fjädring!

EDIT: trodde listan va på bara ägda bilar.....men men.
Senast redigerad av 1 Calle Wennborg, redigerad totalt 26 gånger.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Av alla bilar jag kört och ägt så...

5: 9-3 Aero
En kompromiss som jag äger idag. Den trettonde i ordningen. Skön på vägen (men kanske inte på konbanan), trevlig motor och skitbillig försäkring.

4: VW Lupo 3L
En kompis bil som jag kört en del. Tre fullvuxna i bilen och en förbrukning på 0,27l/milen!

3: BMW 320 E21
Knallgul, köpt i Dalarna. Bilar var coolare förr! Vill ha igen! Hade dessutom regnr GNE777.

2: BMW E36 cabrio 318
Inte så vass, men otroligt skick, hämtad på BMW i Hannover. Såldes och betalade bröllopet. Var det värt det? Nä, dyrt bröllop är inte kul dagen efter. Det är ju ändå folket som gör festen, inte typ dyr mat.

1: Mazda 3 MPS
Provkörde och blev HELT såld. Jag alltså, inte bilen tyvärr. :wink:
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

5: Mitsubishi Eclipse -93
Ganska snygg och pigg, men ack så felhjulsdriven.

4: BMW 325 iX -86
Jag tror den kommer stiga på listan. Har inte kommit underfund med fyrhjulsDRIFT än bara.

3: Volvo 360 -88
Den var hur rolig som helst. Om det var snö eller grus. Annars otäckt svajig.

2: Toyota MR2 -89
Bilen som tog mig ut på banorna. Helt underbart gul.

1: BMW 325 -89
Blöt rondell. Behöver jag säga mer? :hey:
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
2(SiC)
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av 2(SiC) »

Har inte kört så många bilar...

#1 Mitsubishi Lancer Evo IX - 06
Så dumt av mig att provköra den! Alla andra bilar blev så tråkiga helt plötsligt...suck...

#2 Mitsubishi Eclipse GSX -98
Pigg för sina 210hk + 4WD

#3 Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89
Roligast på vintern men är även bra på sommaren. Lite små lyxig för att vara från -89

#4 VW Golf VR6 Syncro -94
Ååå vilken sång med det öppna filtret

#5 Saab 9.3 Aero -01
En go bil att köra
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

1: Opel Ascona B -76 (trimmad förståss)

2: BMW 323i E21 -83 (med sugmotorn va den trevlig)

3: Saab 900S -90 (trimmad, ca 230hk, bra snyt)

4: Volvo 242L -75 (har kvar den, mycket trevlig)

5: BMW 525i -93 (galet välbalanserad, bra komfort och sköna fotöljer. Trevlig på vintervägen oxå... :D )
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anton_the_man
Deluxpostare!

Inlägg av Anton_the_man »

1. corvette c5 targa, trimmad o riktigt skitsnygg

2. dodge ram hemi, skitstor, drar massa soppa men helt klart
den perfekta firma bilen..(om man hade haft råd)

3. calles audi TT, går riktigt fett!

4. bmw 318 e21, så surt att ja inte köpte den, eller hur calle.

5. Jeep wrangler sahara, höjd fulldiffad o vinch, bara 1 meter
orörd snöväg o lyckan är totall.
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Frownlayer
Megapostare!

Inlägg av Frownlayer »

1. Volvo 142 -72. the one and only

Och där var den listan slut
Mä Völvon på Bréé...
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Lista av favoritbilar som jag ägt.

5. Opel Omega 3000
Underbart ljud från den raka sexan

4. Opel kadett Gsi 16V
Gick gytt och hade go väghållning

3. Bmw 633
Ska man haft en Bmw ska det vara en E24.

2. Opel Omega MV6
Underbar bil på alla sätt. R.I.P

1. Mazda miata
Ja.. som man säger. Alla borde ha en Miata
Marcus Marklund

www.millway.se
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Min lista på bilar som jag har/haft:

5. Alfa Romeo 75 3.0 America
Här lade man grunden för sin körstil...

4. BMW 318iS
Fin kombination av bruks- och busbil

3. Mazda Miata MX5
Drömmen på småvägar en fin sommar dag

2. BMW 325iX
Precis hur kul som helst, året runt

1. Porsche 911
Snygg, snabb och saknad!

En del bilar vill man köpa tillbaka, andra vill man helst inte nämna.
Så är det i bilvärlden.
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Sturesson skrev:En del bilar vill man köpa tillbaka, andra vill man helst inte nämna. Så är det i bilvärlden.
Är det därför du inte skriver med Saab 900 turbo (nyare) och fet MB 300TE 24V :mhihi: .
Slopa dieselskatten!!
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

1. Opel Rekord 1900 -69
Självklar favorit, varför skulle jag annars ha kvar den efter 12 år?
Finns liksom inget mer att säga.

2. Opel Omega 3,0 24V -91
Lite för dyr i inköp, lite för många mil på mätaren och alldeles för många tusenlappar nerplöjda i diverse reservdelar mm.
Men, en bil som man begår bandebut med på världens tuffaste racerbana förtjänar ändå lite respekt. Dessutom satt det bara en 2,6a i den då.
Suverän långfärdsbil, inte helt värdelös på bana trots sin storlek och ganska snygg med dubbelljus och 18".

3. Opel Commodore -70
Snyggaste bil jag ägt, oerhört flärdfull med hardtop och vinyltak. 2,8 liters 6a med trestegs automat, slotmags och äkta 80-tals raggarstuk.
Lite väl törstig och dålig tomgång gjorde att den var ganska svårkörd, men jag ångrar fortfarande att jag sålde den.

4. Opel Rekord 2,2 -86
En av de mest driftsäkra bilar jag ägt faktiskt. Billig i inköp, snål på soppa och förutom två bakaxelbyten gick den typ aldrig sönder.
Gick som vinter/bruksbil i 2,5 år med minimala reparationskostnader.

5. Opel Rekord Berlina -75
Snygg, bekväm och ganska vass när den begåvades med en 2,0E med trimkam. Lite surrig på långfärd med sin fyrväxlade låda, men tomatröd plyschinredning och lyxig träimitation gjorde resan till ett nöje.
Den fick åka till Göteborg, Stockholm, Oslo samt Vättern runt.
En fin bil som tyvärr dog rostdöden.

Jag har alltså bara listat bilar som jag ägt/äger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

hmm...om ja gå på bilar som jag har haft

1. Impräza GT
Ganska solkart, sammanfattas kort och gott: roligt på sommaren, ännu roligare på vintern

2. BMW 325ci e36
Va min första riktiga bil...skön bil att åka i med ett skönt ljud

3. Saab 900 -87
Jaha...900:a nummer 3 i ordningen...många roliga minnen på isarna och grusvägar...ett annat var när hela avgasystem gick av på atollen i jkpg...var tvungen att hitta p-plats först, låg mitt i vägen så det blev kö in, men dom skrattade ganska gott ändå =)

4. Saab 900 -86
Hatobjekt som alla saabarna har varit, men det är ändå förbaskat roligt att köra skiten ur dom...flyga och köra hårt på grusvägarna. Denna va det lite klipp i iom 16v, tyvärr så kröktes bakaxeln av en lite mindre incident.

5. Saab 900 -88
Bra bil på ett sätt...har hjälpt mig att inse att jag ska lägga ner det här med att köpa gamla saabar som slit och slängbilar...dom duger inte ens till det längre...står och väntar på att köras skiten ur om det blir några finar isar i vinter.
David Nordquist
Team Tomtabacken
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Diesel Oscar skrev:
Sturesson skrev:En del bilar vill man köpa tillbaka, andra vill man helst inte nämna. Så är det i bilvärlden.
Är det därför du inte skriver med Saab 900 turbo (nyare) och fet MB 300TE 24V :mhihi: .
Även om Mercan var det största lik någon i detta landet någonsin blivit pålurad så var den lite underbar på något sätt. Jag saknar den, OM den hade varit i bra skick. Världens rymligaste kombi! Fick in mig själv raklång med fällt baksäte =husbil(Jag är lång som ett ont år säger du ju). Fick in 2st oljefat UTAN att fälla baksättet. Knappt jag tror på själv fortfarande. Hittar man en superfin 124a kombi är det ju helrätt.
Skriv svar