Sida 1 av 2
Grupp B, de ljuva 80-talet...
Postat: 22 nov 2007 11:32
av Nicke Nyman
Jag är fascinerad av dessa bilar, ohyggligt snabba, galna förare och kartläsare, massor med hästkrafter, ingen restriktor... Var gång jag ser en film från 80-talet med dessa rallybilar blir jag kär... Säkerthetstänket visserligen galet lågt och otroligt ändå att de inte gick åt mer folk än vad som gick åt...
Ja skickar med en film från youtube.com så får ni se, och njuta! Lyssna på mannen som pratar i början, ta in va han säger så förstår man att de gick fort...
http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRPgdw
Är de bara jag som diggar dessa bilar??
Postat: 22 nov 2007 12:02
av Calle Wennborg
Oj oj det finns inte mycket råare bilar en dessa
Riktigt grymt, har någon långfilm på datorn som jag brukar rota fram ibland och sitta och njuta till
EDIT: en annan film utan metallica som pajjar allt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=K3Mag3kA ... re=related
Postat: 22 nov 2007 12:35
av Nicke Nyman
Adolfsson skrev:Oj oj det finns inte mycket råare bilar en dessa
Riktigt grymt, har någon långfilm på datorn som jag brukar rota fram ibland och sitta och njuta till
EDIT: en annan film utan metallica som pajjar allt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=K3Mag3kA ... re=related
De är bra att vi rotar fram dessa filmer... Ja har länge letat på nätet efter nån DVD eller så med dessa grymma bilar!
At the same time we were on a testroad it was a formula 1 race and it was exactly the same length on this formula 1 and we were testing on gravel and we were just 4 seconds slower than the formula 1 race so we were really going fast
Jaa, va säger man? Galet...
Postat: 22 nov 2007 13:03
av Calle Wennborg
Hittade filmen den heter Rally Supercars - Group B - Film 1 timmes film om de olika bilarna intervjuver m.m

Postat: 22 nov 2007 13:19
av ERnsT
Man blir ju helt förälskad i sådana här klipp, har suttit en stund nu och lyssnat på Audi 5orna...

Postat: 22 nov 2007 13:34
av Reco
Adolfsson skrev:Oj oj det finns inte mycket råare bilar en dessa
Riktigt grymt, har någon långfilm på datorn som jag brukar rota fram ibland och sitta och njuta till
EDIT: en annan film utan metallica som pajjar allt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=K3Mag3kA ... re=related
Sista klippet. Med Audin. Helt sjukt!
Those were the days...

Postat: 22 nov 2007 14:08
av Nicke Nyman
Dom suckar inte mycket vid växling alltså... Heeeelt vansinnigt... Ja skulle vilja provåka, eller varför inte köra...
Sebastién Loeb hade väl provkört en Audi S1 och han som ägde bilen satt bredvid o tyckte han fegkörde... Loebs kommentar va väl att han körde va han vågade... O tyckte att de som körde dessa bilar efter vägarna hade ingen rädsla för att åka av...
Postat: 22 nov 2007 14:15
av Anders Toll
Hur många åskådare gick det åt vid varje race?

Postat: 22 nov 2007 14:47
av Nicke Nyman
Anders Toll skrev:Hur många åskådare gick det åt vid varje race?

Finns ingen siffra på de tror jag. Men nån tävling gick de åt massor o efter den så började ju snacket om att förbjuda grupp b bilarna istället för att börja tänka på att flytta publiken...
Postat: 22 nov 2007 18:55
av Sturesson
Reco skrev:Adolfsson skrev:Oj oj det finns inte mycket råare bilar en dessa
Riktigt grymt, har någon långfilm på datorn som jag brukar rota fram ibland och sitta och njuta till
EDIT: en annan film utan metallica som pajjar allt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=K3Mag3kA ... re=related
Sista klippet. Med Audin. Helt sjukt!
Those were the days...

Vem vill inte ha den Audin efter att sett detta klippet??
Det var bättre förr alltså...
Postat: 22 nov 2007 20:24
av kardanaxel
Förr var det minsann rally även med stora slicks på asfalt

Eller var det drifting redan på den tiden fast tuffare...
Audin och de andra bilarna är helt klart bland det grymmaste som byggts men jag kan bara inte förstå hur de tänkte på audi när de byggde sportquattron...? Varför kortar man en bil i baken när man redan hängt ut motor och låda framför framaxeln
Men de verkar lära sig de med! I DTM sitter de ju i baksätet och kör idag istället

Postat: 22 nov 2007 21:35
av Hjerpe
Kan ju rekomendera "Too Fast To Race". Mycket njutbar film.
Sen finns det en del goa scener i filmen "Evolution of Rallying" (är inte helt 100% på namnet på den sista.. hittade den inte nu.)
Postat: 22 nov 2007 22:50
av Karlsson
Jag njöt mest av Manta 400 som skymtade förbi ett par gånger. Hopplöst frånkörda med sin "klena" sugmotor och bakhjulsdrift, men ack vilka pheta bilar det är!
Ritar ganska gött ut ur hårnålarna i Monte Carlo...
Metro 6R4 är ju rätt grym den med, idiotvarvande V6 och pytteliten kaross.
Trevligt att se Ford RS200 också, synd att de inte hann med mer än en säsong typ. Hade det fortsatt så skulle Ford ha ägt grupp B stenhårt!
Det körs ju faktiskt lite med såna här bilar fortfarande, Bergcup i Tyskland/Österrike brukar bjuda på lite Lancia Delta och annat mustigt.
Postat: 23 nov 2007 01:21
av Nicke Nyman
Jag har fått ett sånt galet sug efter en Audi Coupé GT, för o sätta kapen i...

Postat: 23 nov 2007 14:35
av Zeb
Hjerpe skrev:Kan ju rekomendera "Too Fast To Race". Mycket njutbar film.
Jag hade surrandes i bakhuvudet att jag en gång i tiden har sett en njutbar film om den här eran, kunde bara inte komma på titeln men så heter den ju. Tack!
Postat: 23 nov 2007 17:59
av Martin
Är det motormåndagsämne zeb?

Postat: 23 nov 2007 18:47
av Karlsson
Klockrent! Det har ju varit lite förfall i det motorrelaterade på måndagar senaste tiden. Piratfilmer i all ära, men lite riktig motorfilm är svårslaget!
Postat: 23 nov 2007 20:50
av David Alesand
Fick gåshud!
Postat: 25 nov 2007 19:30
av Zeb
Martin skrev:Är det motormåndagsämne zeb?

Det hade jag ju velat ha det till, men jag hittar den inte, försvann säkert i flytten. Men jag såg att det fanns en uppföljare, "Still too fast to race" kanske slänger iväg en beställning på båda nånstans ifrån.
Postat: 25 nov 2007 19:53
av Zeb
kardanaxel skrev:
Audin och de andra bilarna är helt klart bland det grymmaste som byggts men jag kan bara inte förstå hur de tänkte på audi när de byggde sportquattron...? Varför kortar man en bil i baken när man redan hängt ut motor och låda framför framaxeln

Jag gissar att man ville korta hjulbasen för ökad manövrerbarhet. Men jag tycker det är synd att dom inte tog
klivet fullt ut och byggde en bil med en tvärmonterad femma baktill
