Sida 1 av 1

Hjulbultar till vinterhjulen?

Postat: 01 dec 2007 12:04
av Mae
Jag och min svåger köpte 16" aluminiumfälgar till våra RS2 på Biltema.
Jag monterade mina själv för ca 2 veckor sedan.
När min svåger var på däckverkstaden igår och skulle få sina hjul monterade så ville inte däckverkstaden montera fälgarna med originalbultarna.
Anledning: Fälgarna kunde trilla av!
De ville montera bultar med större huvud, kona eller vad man kallar det.
Jag har monterat mina fälgar med originalbultarna och de sitter bra.

Finns det någon sanning i deras påstående eller är det bara skitsnack?

Re: Hjulbultar till vinterhjulen?

Postat: 01 dec 2007 12:09
av Daniel Båge
Mae skrev:...RS2...
OT: Jag såg ut såhär :confused: medans jag undrade när du köpte en Audi... :roll:

OnT: Var det inte så att det var en annan kona på Biltemafäljarna?

Re: Hjulbultar till vinterhjulen?

Postat: 01 dec 2007 14:59
av Mae
Daniel Båge skrev:
Mae skrev:...RS2...
OT: Jag såg ut såhär :confused: medans jag undrade när du köpte en Audi... :roll:

OnT: Var det inte så att det var en annan kona på Biltemafäljarna?
RS2= Skoda Octavia RS generation 2.

Postat: 01 dec 2007 15:03
av Mae
Fick detta svaret på RS-klubbens forum:
Goffen skrev:Vad det handlar om är att originalfälgar och bultar har rundad anläggningsyta medans alla eftermarknads alufälgar har rak anläggningsyta. Mao så blir anläggningsytan på dina fälgar Mae med originalbultar väldigt liten och kan därför riskera att lossna...

Postat: 01 dec 2007 15:09
av Anders Toll
Nya bultar alltså!

Postat: 01 dec 2007 15:29
av Mae
Japp! Man vil ju inte tappa fälgarna direkt. :roll:

Postat: 01 dec 2007 19:11
av Samuel Lindkvist
kügelbult eller kegelbult. Liten skillnad med ack så viktig.

Postat: 01 dec 2007 22:45
av Mae
Samuel Lindkvist skrev:kügelbult eller kegelbult. Liten skillnad med ack så viktig.
What!!!??? :confused:

Postat: 02 dec 2007 10:13
av Diesel Oscar
Jag kan intyga att det stämmer.
Hade en uppsättning apläckra 5-eker MIM som jag satte på min Golf2 diesel (RIP). Till dessa fanns det bultar med konisk skalle, men de var lite för långa och tog i bromsbackarna bak. Så jag tog originalbultarna (med kullrig skalle) och drog dit dem med bak istället. Ett par månader förflöt och allt var frid o fröjd. Tills plötsligt ett dunkande ljud började uppträda i bilens bakre reigoner. Kände då på hjubultarna och på båda sidor bak var så lösa att det gick att dra dem nästan ett helt varv vardera. Fram (där det var rätt skalle) satt de som de skulle. Alltså, bultarna kan lossna, men det tar lite tid.
Nu var ju detta på en Golf med vildsint 55-hästars dieselmotor och allt upptäcktes i god tid.
Men större skada kanske kan det ju bli i en bil med fetare motor och som man kör mer "inspirerat" med. 8)