Sida 1 av 2
Bilvård, polermedel och sånt
Postat: 05 maj 2008 19:21
av Widell
Jag har en diamantsvart E30 325 som behöver en omgång för att bli lite blankare inför säsongen. Särskilt nu när jag låtit lacka om frontkjolen som var helt prickig av stenskott innan. Nu är den jätteblank. Jag har rätt dålig koll på bilputs öht, och skulle vara tacksam för en grundlig genomgång av vad man behöver och hur man går tillväga, vilka medel som är bäst mm. Har tillgång till polermaskin. Hjälp.

Postat: 05 maj 2008 19:23
av David Alesand
This is the...
http://www.pingens.se/product_info.php? ... cts_id=119
Otippat att det verkar gå att köpa proffsprodukterna!

Postat: 05 maj 2008 19:41
av Reco
sonax polish och hårdvax är drygt och bra =)
Postat: 05 maj 2008 19:49
av Daniel Båge
3M är utan tvekan det bästa jag har använt. Kan vara lite lurigt att få tag på dock

Vi hade det på Bilvårdsspecialisten när jag jobbade där.
Postat: 05 maj 2008 19:54
av ERnsT
Daniel Båge skrev:3M är utan tvekan det bästa jag har använt. Kan vara lite lurigt att få tag på dock

Vi hade det på Bilvårdsspecialisten när jag jobbade där.
3M produkter kommer att bli enklare att få tag i, då peltor i värnamo numera är en del av 3M

Postat: 05 maj 2008 20:00
av Daniel Båge
ERnsT skrev:Daniel Båge skrev:3M är utan tvekan det bästa jag har använt. Kan vara lite lurigt att få tag på dock

Vi hade det på Bilvårdsspecialisten när jag jobbade där.
3M produkter kommer att bli enklare att få tag i, då peltor i värnamo numera är en del av 3M

Eyyhhh bästa kompisen va???

Postat: 05 maj 2008 20:35
av Widell
Sonax och 3M är ju för mig stora kända märken med, vad jag har förstått men inte upplevt, genomgående bra produkter.
Alesand: Det som du länkade till, har du själv använt det? Jag antar det. Hur menar du med "proffsprodukt"?
Som sagt, vad behöver man? Rubbing, är det bara för riktigt elak oxid och repor eller ska jag börja med det oavsett? Hur applicerar man och bearbetar de olika stegen på bästa sätt? Maskering?
Edit: Ernst, du har PM.
Postat: 05 maj 2008 21:26
av Calle Wennborg
Postat: 05 maj 2008 21:26
av David Alesand
Widell skrev:Det som du länkade till, har du själv använt det? Jag antar det. Hur menar du med "proffsprodukt"?
Som sagt, vad behöver man? Rubbing, är det bara för riktigt elak oxid och repor eller ska jag börja med det oavsett? Hur applicerar man och bearbetar de olika stegen på bästa sätt? Maskering?
Dom stora flaskorna som du hittar på sajten ingår i Autosmarts produktserie som bara säljs (eller såldes?) till företag. Privatpersoner kan bara köpa deras enklare typ ett vax. Produkterna så som tex Buffer, Mirror och Complete är alltså enbart för rekondfirmor.
Produkterna innehåller heller ingen krita som annars kan missfärga listerna. Du behöver alltså inte maskera halva bilen.
Tråkiga lister kan förövrigt med fördel infettas med olivolja!!! Miljövänligt, billigt och beständigt.
Rubbing använder du bara på kraftigt repade lacker, vilket kanske inte är aktuellt i detta fallet?
Jag har på de bilar jag haft, alltid varit nöjd efter arbetet med Buffer. Sen kan man ju bättra på resultatet ytterligare med andra behandlingar. Maskinen jag använder köpte jag på Rusta för 499kr. Den är ju en kopia av den fina och dyra Cyclo polermaskinen. En kompis som varit recondare och använder Cyclo har alltid med sig en Rustamaskin i backup. Enligt honom klarar den jobbet. Biltema har numera också en egen.
Det finns säkert många bra, och dåliga, produkter men jag skulle aldrig rekommendera detta om jag inte visste att det var bra. Det lär tillochmed finnas "HerrMössa" ställen som använder Autosmart!
*Nu blev jag riktigt sugen jag blev på att polera!*
Postat: 05 maj 2008 21:28
av David Alesand
Jag känner dock inte till pingens.se...
Postat: 05 maj 2008 22:05
av Martin Fåglefelt
Err-Bee Rubbing. Mums.
Postat: 04 jun 2008 15:53
av David Alesand
Hur har det gått Widell?
Postat: 04 jun 2008 16:16
av Calle Wennborg
David Alesand skrev:Jag känner dock inte till pingens.se...
Köpte lite saker därifrån förra månaden, allt gick bra.
Postat: 04 jun 2008 19:36
av Widell
David Alesand skrev:Hur har det gått Widell?
Har inte börjat...
Tanken var att gå över bilen dels för att fräscha upp den såklart, men också för att den inte skulle se helt matt ut mot min nylackade front. Det var dock ingen jätteskillnad i färg eller glans. Men nån gång i sommar blir det putsfest! Blank svart bil är ju gött.

Postat: 28 nov 2008 20:05
av Daniel Båge
Postat: 29 nov 2008 05:54
av Neider
Seriös kille

.
Vad var det för "gummi" han använde och visade efter han tagit en liten bit av taket?
Postat: 29 nov 2008 08:35
av Daniel Båge
Neider skrev:Seriös kille

.
Vad var det för "gummi" han använde och visade efter han tagit en liten bit av taket?
Denna?
I så fall är det lera att ta bort tjärrester och annat som har fastnat i lacken och inte avfettningen får bort.
Postat: 29 nov 2008 09:39
av Neider
Sådant skulle man försöka få tag i, verkar fungera bra och enkelt.
Postat: 29 nov 2008 13:22
av Nordquist
Daniel Båge skrev:
I så fall är det lera att ta bort tjärrester och annat som har fastnat i lacken och inte avfettningen får bort.
Kan säga att helt vanligt flytande hårdvax är mycket bra mot detta. De svarta prickarna bara rinner av.
Postat: 29 nov 2008 16:37
av Calle Wennborg
Nordquist skrev:Daniel Båge skrev:
I så fall är det lera att ta bort tjärrester och annat som har fastnat i lacken och inte avfettningen får bort.
Kan säga att helt vanligt flytande hårdvax är mycket bra mot detta. De svarta prickarna bara rinner av.
Vad för märke?