redskap vid plåtarbeten...

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Örnberg
Normal postare

redskap vid plåtarbeten...

Inlägg av Örnberg »

Jag håller på en del med att fixa lite plåt och rost och så på mina bilar (för man har ju stält det så att rosten och skavankerna existerar) Vad som hela tiden snurrar i mitt huvud när jag står där på knä och slipar så att blodet rinner från knogarna är det att det måste ju finnas nåt bättre sätt att göra detta...
Så vad jag då vill fråga är vilka maskiner och redskap använder du för att på smidigaste sätt uppnå ett acepptabelt resultat, till exempel vid nedslipning av lack och spackel eller för att ta bort rosten, ja ni förstår vad jag menar...
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

vinkelslip är ju ett måste.
sen gillar jag små luftdrivna slipmaskiner. De är smidiga.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Vinkelslip med stålborsteskiva, detta kombinerat med handskar och visir är kungligt. Äter färg, spackel och rost bra men när skonsamt emot metallen.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Örnberg
Normal postare

Inlägg av Örnberg »

Okej det låter ju som man är inne på samma spår då... men när ni kommer till finliret vad kör ni då med? Jag har kört med en liten vinkelslip men motorn i den la av på grund av slipdammet så jag har varit inne på att köpa några redskap till till min kompressor för där kan de ju inte göra något om det snurrar omkring mycket slipdamm, men jag vet inte vad tror ni, och i sådana fall vilka maskiner bör man ha?
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nu på senare dar så har jag handlat på mig lite mindre maskiner till finliret, men mestadelen av finliret görs ändå med vinkelslip och stålborstegrejen.

Underskatta inte de gamla goda "handverktygen" heller, ett par bra filar och slipklossar är inte dumt att ha.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Örnberg
Normal postare

Inlägg av Örnberg »

Okej...
Men bara för att kolla så att vi är på samma sida... Vinkelslip e de samma maskin som man också kallar för smärgel och rondell?
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Örnberg skrev:Okej...
Men bara för att kolla så att vi är på samma sida... Vinkelslip e de samma maskin som man också kallar för smärgel och rondell?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinkelslip
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Skriv svar