Högt HC värde

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

A.Johansson
Turbopostare!
Kontakt:

Högt HC värde

Inlägg av A.Johansson »

HEj! köpte in en saab 900 2.0T -96 för 1½vecka sedan. felet då var för högt HC värde på besiktningen och dåvarande ägare orkade inte fixa de då han redan hade vinterbil o ställde istället av den o sålde.
Bilen e riktigt fräsch i övrigt o gick igenom besiktningen nu när ja var inne i fredas utan minsta problem, DOCK även nu tyvärr då med alldeles för högt HC 410 (max100).
Innan besiktningen så bytte ja motoroljan,filter,stift o tänkte att detta skulle göra susen för o få ner de men icke då.

Några tips, förslag erfarenheter eller dylikt :confused:

tacksam för all hjälp.
funderar på o slänga dit en ny universalkatt om de nu kan hänga på de. hcvärden före katt brukar väl ligga på runt 4-600 om ja inte e helt fel ute lr?!

dom var dessutom väldigt snälla o fick tom den 29dec på mej att ombes. innan körförbud. kul me alla röda dagar o julemat o allt som nu hör te i dessa tider.
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

kör katten riktigt varm innan ombesiktning. (riktigt varm!) så kan det sänkas, om det hänger på det.
Etanol i tanken drar ner värdet till besiktning, men löser ju inte felet.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
A.Johansson
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

katten körde ja riktigt varm innan kan ja tillägga! har ett par mil till besiktningen så gick hårt hela vägen o sen stängdes den aldrig av innan.
provade aldrig me etanol i. vilken %blandning är att rekommendera isf?
rent miljöbränsle, typ aspen, borde göra susen me lr?
hur kan de verka me vevhusventilation? kan påverka lite om den inte e helt fräsch va?
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Jag fick ner HC-värdet och Lambda värdet, genom att ha ett helt avgassystem. Det var bara lite läckage när jag var nere de första gångerna, så avgassystemet var ingen tvåa, men när vi hissade upp bilen med motorn på härledde vi felet dit...

Det kan ju vara ett tips...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Testa att hänga på ett ny downpipe, med en frisk katt.
Om du ändå ska trimma så passar det ju ypperligt med en 3" "när du ändå är i farten". :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Larsson
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Larsson »

Annars, HC, det är ju Kolväten.
Har för mig att jag hörde något om att det kan samlas bensin i oljan som inte förbränns korrekt. Asså, typ rinner igenom. detta i sin tur kan skapa höga kolvätevärden. Lösning, byt olja. kan funka..
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Larsson skrev:Annars, HC, det är ju Kolväten.
Har för mig att jag hörde något om att det kan samlas bensin i oljan som inte förbränns korrekt. Asså, typ rinner igenom. detta i sin tur kan skapa höga kolvätevärden. Lösning, byt olja. kan funka..
Har han redan gjort :D god jul!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
A.Johansson
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

avgassystemet är helt tätt o läcker inte mer än i bakändan precis som de ska så de kan de ej va.
e ju flickvännens bil så blir nog inte aktuellt med 3"downpipe heller, får ju inte gå bätttre än min bil ju! ;)
oljan har ja ju som sagt bytt. o du e lite inne på rätt spår där larsson. HC står ju lite för oförbränt bränsle. varför man ska byta olja e ju för säg om att du bara kör korta sträcker så spär han ju lite bränsle i oljan. o de e ju inge bra
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
A.Johansson
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

svetsa dit en ny katt igår o skulle åka in o besiktiga nu idag. gjorde en fin blandning i tanken. sist fick ja ju två tvåer.
-Högt HC
-Check Engine lampan började lysa så då fick ja på de me.

den lampan slockna sedan och har inte tänt sej den senaste veckan och då brydde ja mej inte mer om den. när ja va 500m ifrån besiktningen så va de ju klart att den sketna lampan skule börja lysa igen. så då va de ju ingen ide att åka in o besikta o betala 200spänn o ändå inte gå igenom.
så bara vända. kom sedan på att om man slår på tändningen så blinkar "check engine" lampan ett antal ggr o sen kan man läsa av va felet e. 4blink stod för kylarvätsktempgivaren. så antagligen e de nått fel i den. men funkar ju ibland.

-Hur mäter man lättast på en sådan om den funkar som den ska?

-Kan de ha nått me termostaten att göra om den inte funkar helt som den ska?
:confused:
(klart går ju fuska o plocka lampan i instrumentpanelen men åtgärdar ju inte felet, o samtidigt borde dom ju se att lampan inte lyser när dom vrider på tändningen heller)

sen till sist en liten fundering kring avgas o hc utsläppet.
-Hur kan hc värdet bli större om de läcker i avgassystemet?
-Egentligen borde de väl bara va bra om de läcker ut så de blir mindre i bak där dom mäter?!
-Va hjälper de me en ny downpipe?

många frågor o funderingar! tacksam för råd o svar.
ja ska nog hålla mej till diesel i fortsättningen..
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

A.Johansson skrev: -Va hjälper de me en ny downpipe?
Katten sitter ju i downpipen. Någon råkade ju ha en pall med orginal downpipes till 900orna :roll: :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
A.Johansson
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

jaha har du liggandes? ja katten sitter ju efter downpipen. precis efter lambda uttaget
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Man brukar få högt HC om det läcker innan lambdasonden, styrenheten tror då att motorn går snålt och kompenserar för det helt i onödan.

Låg övriga värden inom gränserna, Lambda/CO? Någon skillnad vid tomgång/2500?
Zeb Arvidsson
A.Johansson
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

ja de har du ju helt rätt i zeb. de e ju ganska logiskt då om de läcker innan lambda så kan de ju bli hur som. nej alla andra väden var perfekta! enda stället de kan lcka på då e ju downpipen som sagt o den e ju tät. enda stället som de skulle kunna sippra ut lite på e i de lilla flexröret som sitter på downpipen.
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Fast om lambda-värdet är bra så tyder det ju på att du inte har något läckage och har du svetsat dit en ny katalysator
så har du säkert åtgärdat felet med högt HC i så fall. Temperaturgivaren kan du kontrollera genom att mäta resistansen
på den (helst vid kontakten mot motorstyrenheten) Det ska finnas siffror på vad den ska ha för värden vid olika
temperaturer, kanske i en reparationshandbok?
Zeb Arvidsson
A.Johansson
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

ne precis! lite så e de ju. o efter lambdan borde de ju inte göra nått att de läcker för att påverka hc värdet lr ? har ja fel?
japp hade dän tempgivaren o ohmmätte den. värmde me varmluft på den o då sjönk värdet precis som sej bör så den verkar ju pigg o kry. men e om de kan ha släppt nån lödning lr nån skit i de. e väl inte allt för stora summor o byta en sådan. kontakten från kablaget måste sitta i tempgivarn för att bilen ska kunna starta lr gå.
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Nej för att ett läckande avgassystem ska kunna påverka styrsystemet så måste det påverka lambdasonden.
Läcker det in luft efter så riskerar du bara underkänt på för högt lambdavärde.

Men bara att vattentempgivaren ändrar resistans med temperaturen säger inte nödvändigtvis att den är ok.
Kurvan kan ju ha både fel offset och lutning. Det går ju som sagt att mäta vad den har och kolla mot specifikationen
vad den ska ha. Fast som du säger är det ju inga stora summor att köpa en ny.

En fundering kring motorlampan, körde du en längre sträcka till besiktningen än vad du hade gjort tidigare i veckan,
tänkte om det finns något samband mellan tiden bilen har varit igång och att motorlampan tänds.
Zeb Arvidsson
A.Johansson
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

precis o lambdavärdet va ju galant precis som de skulle!
Mmm...checka av lite mot specifikationer. rev ner lite större delar av el, givare, kylsystem m.m. igårkväll. testa även termostaten när ja ändå hade den nere o den vart ju inte helt fräsch. stängde inte helt o hållet. kan ha lite me felet o göra ev. ska koppla upp den mot datorn lite mer o kolla felkoder imorrn.
bra tänkt me sträckan! men tyvärr stämmer inte de heller.har tidigare åkt mycke längre sträckor utan lamplys
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Fredrik79
Normal postare

Inlägg av Fredrik79 »

Vad för stift kör du på?
Mitt tips är att varva ur mtorn riktigt ordentligt.
På vissa "gubb" körda bilar är de lätt hänt att de sotar igen lite mycket och då löser man de genom en ordentligt ur körning.
Gasa mycket på 1an och 2an eller kör en väldigt lång sträcka.
Kortare sträckor är ingen höjdare.
Turbon ska glöda annars är de fel!

MVH

F
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

A.Johansson skrev: bra tänkt me sträckan! men tyvärr stämmer inte de heller.har tidigare åkt mycke längre sträckor utan lamplys
Illa surt att lampan inte kunde hållt sig släckt åtminstone över besiktningen då :-/ Men det är väl
så det ska fungera antar jag.

Senaste besiktningen med MR2an hade jag lite problem med avgasvärdena. Första vändan hörde man att
den misstände intermittent på en burk, lambda på 1.2 och typ 600 i HC, jippi. Bytte tändkablar fördelarlock, stift.
Ingen skillnad. Tror det var en spridare i slutändan, bytte till MS i samma veva som jag bytte spridare och efter
det var misständningarna borta iaf.

Med programmerbart sprut vore det väl underligt om det inte skulle gå att besikta med ok avgasvärden, jag
började med att mäta upp den ordentligt med en avgasanalysator, till saken hör att en ny biltema original
katalysator var monterad inför den första besiktningen, den hade visst fått stryk av att matas med kolväten i nån
månad, Lambda 1.0, HC på 120 och CO lite över gränsen också. Hepp, milt sugen på att köpa och svetsa dit en
till katalysator samma kvartal var jag väl rätt så inställd på att bilen skulle gå igenom med det här exemplaret så
jag åkte till macken och tankade 50% e85. Tillbaka vid avgasanalysatorn och justerat för den nya blandningen
verkade det finnas hopp, HC på 80 och CO lite under gränsen också. Besiktning dagen efter, HC på 120 :sorry:

Dagen efter testade jag teorin med den uppvärmda katalysatorn, lindade in katalysatorn och delar av avgassystemet
i glasfiberduk, gick upp på 100% e85 och körde som en biltjuv till bilprovningen. Ungefär samma värden som
tidigare men jag slapp åtminstone att betala ombesiktningen. Alla vägar var testade utan framgång så jag fick krypa
till korset och handla på mig en ny katalysator, gjorde ju som förväntat underverk, HC på 4 och CO 0.0. Nu kände jag
mig trygg inför ombesiktningen. Körde upp bilen från mekstället i Vetlanda till bilprovningen i Jönköping, vad mäter
det den här gången? Lambda 0.8 och HC 250. :gnasher:
:wild: MegaSquirt :skull: Bild
Slapp betala igen... Jag var ju såklart orolig att jag hade lyckats döda ytterligare en katalysator, men det hjälpte
att starta om megasquirtet för att få igång lambdaregleringen igen (stabilt...) och sen köra ett gäng mil för att rena
katalysatorn och få hyggliga avgasvärden. Snart är det dags igen, nån som har lite toluen över? :rolleyes:
Zeb Arvidsson
A.Johansson
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

imorrn gäller de!
hur verkar de me öppen vevhusventilation? bättrar på hc lite va?
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad