A.Johansson skrev:
bra tänkt me sträckan! men tyvärr stämmer inte de heller.har tidigare åkt mycke längre sträckor utan lamplys
Illa surt att lampan inte kunde hållt sig släckt åtminstone över besiktningen då :-/ Men det är väl
så det ska fungera antar jag.
Senaste besiktningen med MR2an hade jag lite problem med avgasvärdena. Första vändan hörde man att
den misstände intermittent på en burk, lambda på 1.2 och typ 600 i HC, jippi. Bytte tändkablar fördelarlock, stift.
Ingen skillnad. Tror det var en spridare i slutändan, bytte till MS i samma veva som jag bytte spridare och efter
det var misständningarna borta iaf.
Med programmerbart sprut vore det väl underligt om det inte skulle gå att besikta med ok avgasvärden, jag
började med att mäta upp den ordentligt med en avgasanalysator, till saken hör att en ny biltema original
katalysator var monterad inför den första besiktningen, den hade visst fått stryk av att matas med kolväten i nån
månad, Lambda 1.0, HC på 120 och CO lite över gränsen också. Hepp, milt sugen på att köpa och svetsa dit en
till katalysator samma kvartal var jag väl rätt så inställd på att bilen skulle gå igenom med det här exemplaret så
jag åkte till macken och tankade 50% e85. Tillbaka vid avgasanalysatorn och justerat för den nya blandningen
verkade det finnas hopp, HC på 80 och CO lite under gränsen också. Besiktning dagen efter, HC på 120
Dagen efter testade jag teorin med den uppvärmda katalysatorn, lindade in katalysatorn och delar av avgassystemet
i glasfiberduk, gick upp på 100% e85 och körde som en biltjuv till bilprovningen. Ungefär samma värden som
tidigare men jag slapp åtminstone att betala ombesiktningen. Alla vägar var testade utan framgång så jag fick krypa
till korset och handla på mig en ny katalysator, gjorde ju som förväntat underverk, HC på 4 och CO 0.0. Nu kände jag
mig trygg inför ombesiktningen. Körde upp bilen från mekstället i Vetlanda till bilprovningen i Jönköping, vad mäter
det den här gången? Lambda 0.8 och HC 250.

MegaSquirt

Slapp betala igen... Jag var ju såklart orolig att jag hade lyckats döda ytterligare en katalysator, men det hjälpte
att starta om megasquirtet för att få igång lambdaregleringen igen (stabilt...) och sen köra ett gäng mil för att rena
katalysatorn och få hyggliga avgasvärden. Snart är det dags igen, nån som har lite toluen över?