Sida 1 av 1
318is på tre cylindrar.
Postat: 25 apr 2010 18:27
av Reco
Min E30 går bara på 3 cylindrar.
Jag har kollat tändningen nu och det gnistrar och har sig så tändningen borde det inte vara.
Någon med något annat förslag?
Jag gjorde en motortvätt bara dagar innan det uppkom om det skulle ha något samband.
Postat: 25 apr 2010 21:13
av ERnsT
Motortvättar kan ha den inverkan på bilar.
Om du har gnista så finns det ju bara en sak till som behövs. Soppa... Kolla så att du har soppa fram i cylindern.
Postat: 25 apr 2010 22:43
av Reco
ERnsT skrev:Motortvättar kan ha den inverkan på bilar.
Om du har gnista så finns det ju bara en sak till som behövs. Soppa... Kolla så att du har soppa fram i cylindern.
Jo så mycket har jag förstått.
Men frågan är vad som är fel om den inte får soppa?
Kan en spridare vara kass kanske...
Hur stor risk är det att en ventil hängt sig eller nåt sånt?
Något annat jag bör kolla?
Postat: 26 apr 2010 05:26
av Andreas K
prova och klicka ur spridarkontakten samtidigt som du har motorn igång, fortsätter den gå på 3 precis som innan så kan du lokalisera felet. Skräp som sätter sig i spridarna är inte helt ovanligt.
Postat: 26 apr 2010 06:48
av Maccan
När man har motortvättat så är det ju inte helt ovanligt att bilen går kass...
Blås med tryckluft lite överallt, där det finns elektriska krunkor och kontakter. Det är inte vatten som står nere vid stiften kanske?
Finns det några styrdon i motorutrymmet?
Isåfall ta lös kontakten och blås rent där också.
Lycka till!
Postat: 26 apr 2010 09:07
av Reco
Andreas K skrev:prova och klicka ur spridarkontakten samtidigt som du har motorn igång, fortsätter den gå på 3 precis som innan så kan du lokalisera felet. Skräp som sätter sig i spridarna är inte helt ovanligt.
Det lär ju inte göra skillnad eftersom jag redan vet att ettan inte funkar.
Men Det verkar som att stiftet inte blivit blött när jag kört med den.
Det betyder eventuellt ingen soppa. Men frågan är vad det beror på.
Ska spana närmre idag.
Postat: 26 apr 2010 09:11
av Reco
Maccan skrev:
Finns det några styrdon i motorutrymmet?
Jag funderade lite på det.
Är inte elektroniken till spridare och sånt säkrade?
Postat: 26 apr 2010 11:31
av Reco
Jag har ryckt och blåst i varenda kabel och kontakt i halva bilen nu.
Inget resultat.
Är det en dålig idé att köra med bilen som den är nu?
Skulle behöva ha upp den 10 mil till Habo för att kunna gå på djupet med problemet.
Postat: 26 apr 2010 12:20
av Maccan
Att köra på 3 så länge är INTE bra.
Du riskerar att katalysatorn tar eld! Du får ut massor av oförbränt bränsle i systemet som kan antändas av den glödheta katten.
Postat: 26 apr 2010 13:01
av Reco
Maccan skrev:Att köra på 3 så länge är INTE bra.
Du riskerar att katalysatorn tar eld! Du får ut massor av oförbränt bränsle i systemet som kan antändas av den glödheta katten.
Okej, då får jag gräva på plats istället...
Postat: 26 apr 2010 18:32
av Reco
Nu har jag en teori.
Flyttade jag tändkabel 1 till tvåan krånglade tvåan istället.
Alltså snackar vi fel på tändkabeln.
Jag hittade ju dessutom ett hål på gummit i höjd med kontakten till tändstiftet. Det borde alltså vara så att strömmen hoppar till toppen istället. Detta stärks av att det var vatten som möjliggjorde kontakten mellan topp och kabel från början. Det var ju också därför jag fick gnista när jag prövade utanför motorn.
Isolerar gummi så mycket bättre än luft?
Är detta möjligt överhuvudtaget ?
Jag vill ju liksom inte beställa en tändkabel för 450 spänn i onödan!
Postat: 26 apr 2010 18:57
av Karlsson
Gummi isolerar ganska mycket bättre än luft ja. Nya tändkablar är nog medicinen.
Det brukar gå att plocka ihop universalkablar för billigare peng än original-svindyrt-BMW-teile.
Kolla med Erik Aztor på AD center.
Postat: 26 apr 2010 19:01
av Reco
Karlsson skrev:Gummi isolerar ganska mycket bättre än luft ja. Nya tändkablar är nog medicinen.
Det brukar gå att plocka ihop universalkablar för billigare peng än original-svindyrt-BMW-teile.
Kolla med Erik Aztor på AD center.
Jag behöver grejerna snarast och är i Anderstorp, så det får bli mekonomengrejer. Vad det är för märke har jag ingen aning om.
Det enda jag hört är att akta sig för biltemakablarna.
Postat: 26 apr 2010 19:04
av Karlsson
Mekonomen funkar säkert lika bra som AD center. Skicka inte på för mycket mos i kabblera bara...

Postat: 26 apr 2010 19:12
av Reco
Karlsson skrev:Mekonomen funkar säkert lika bra som AD center. Skicka inte på för mycket mos i kabblera bara...

Jag fattar nog inte.

Postat: 26 apr 2010 21:51
av kardanaxel
Karlsson skrev:
Kolla med Erik Aztor på AD center.
Han är pappaledig för tillfället...
Postat: 26 apr 2010 21:56
av Karlsson
Reco skrev:Karlsson skrev:Mekonomen funkar säkert lika bra som AD center. Skicka inte på för mycket mos i kabblera bara...

Jag fattar nog inte.

Litet internskämt från garaget, inget att bry sig om. Köp nya tändkablar, kolla om det finns universal.
kardanaxel skrev:Karlsson skrev:
Kolla med Erik Aztor på AD center.
Han är pappaledig för tillfället...
Tänkte nästan det, det har inte varit sig likt på AD center den senaste tiden.