Turbo på dieselmotorer
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Turbo på dieselmotorer
Är det någon som kan förklara hur en dieselmotor med turbo funkar?
I en dieselmotor så antänds ju bränslet av kompressionen och inte av en gnista på ett specifikt ögonblick.
Detta borde ju göra att när laddtrycket höjs så borde explosionen komma tidigare.
Jag förstår att en modern datastyrd insprutningsenhet klarar av att ändra tidpunkten för insprutningen ( om det nu är det som händer ) men hur funkar en gameldags rackare med mekanisk dieselpump, styrs det av varvtalet?
Kom med ett bra svar, ge mig ett tips på var jag hittar information eller försök hitta på en bra förklaring.
MVH Simon
I en dieselmotor så antänds ju bränslet av kompressionen och inte av en gnista på ett specifikt ögonblick.
Detta borde ju göra att när laddtrycket höjs så borde explosionen komma tidigare.
Jag förstår att en modern datastyrd insprutningsenhet klarar av att ändra tidpunkten för insprutningen ( om det nu är det som händer ) men hur funkar en gameldags rackare med mekanisk dieselpump, styrs det av varvtalet?
Kom med ett bra svar, ge mig ett tips på var jag hittar information eller försök hitta på en bra förklaring.
MVH Simon
En diesel kan inte spika eftersom det bara är luft som komprimeras. Alltså behöver man inte sänka kompressionen.
Bränslet sprutas in först när man vill att det ska tända.
Det man ska tänka på om man ska ha turbo på en dieselmotor är hur stor kapacitet dieselpumpen har och om resten av motorn klarar av i belastning. Toppackningen bör hålla eftersom kompressionen är så hög.
Enligt GIK-turbos katalog så klarar de flesta dieselpumpar en överladdning på 0,5-0,7 bar, det ger 30-40 % effektökning, med intercooler kan man nog ladda lite till.
Dessutom minskas bränsleförbrukningen och ljudnivån dämpas.
Bränslet sprutas in först när man vill att det ska tända.
Det man ska tänka på om man ska ha turbo på en dieselmotor är hur stor kapacitet dieselpumpen har och om resten av motorn klarar av i belastning. Toppackningen bör hålla eftersom kompressionen är så hög.
Enligt GIK-turbos katalog så klarar de flesta dieselpumpar en överladdning på 0,5-0,7 bar, det ger 30-40 % effektökning, med intercooler kan man nog ladda lite till.
Dessutom minskas bränsleförbrukningen och ljudnivån dämpas.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Effekten vet jag inte i nuläget, men kan ta reda på. Det är säkert mer än bara turbo och IC som skiljer motorerna åt, ex.vis kolvar, förkammare, pump m.m. Hela skiten går säkert att klämma ner i en 142, väck med all plåt framför kylet och flytta fram det, sen har du ju mest plats i kommunen. 164 hade ju rak 6:a så det måste ju gå. Men är det värt allt jobb?? Måste ju även ha bakaxelutväxling från en diesel 240, annars kommer väl oljebrännaren att varva ihjäl sej.lillskogis skrev:OK! Tack för svaret.
Nu till följdfrågorna, hur mycket effekt har volvo D24: motorn i TIC utförande i 940:n? Är det bara turbon och intercoolern som skiljer den från den överladdningsbefriade i 240:n? Och sist men inte minst, tror ni att det går att skohorna ner den i en 142:a?
/Simon
Slopa dieselskatten!!
OK! Tack för de svaren.
Grejen är den att jag har en 240 Diesel (upprostad) ståendes och maskinellt är den helt okej förutom att den är så himla slö så jag tänkte att om man kunde ta turbon och intercoolern från 940:n så kunde det kanske vara lönt att sätta den i en skattebefriad 140:a.
Hur var det med den där bakaxeln då, passar den eller är det nå special med den?
Och vad är det som skiljer på toppen då, ventilerna? Förbränningsrummen? Eller är det nåt annat?
/Simon
Grejen är den att jag har en 240 Diesel (upprostad) ståendes och maskinellt är den helt okej förutom att den är så himla slö så jag tänkte att om man kunde ta turbon och intercoolern från 940:n så kunde det kanske vara lönt att sätta den i en skattebefriad 140:a.
Hur var det med den där bakaxeln då, passar den eller är det nå special med den?
Och vad är det som skiljer på toppen då, ventilerna? Förbränningsrummen? Eller är det nåt annat?
/Simon
Ärligt talat så vet jag inte i detalj vad som skiljer topparna mellan varandra, annat än att "turbo-toppen" ska vara med förstärkt på något sätt. Likaså är det en kraftigare bränslepump.
Ett tips kan vara att ringa till Sandviks bilskrot (Hallstahammar). Dom är specialister på Volvobilar. (för nummer, se www.gulasidorna.se)
Efter att ha kört alla tre motorerna med varierande miltal (10000-38000mil) kan jag intyga att turbon gör ENORM skillnad och intercoolern gör "det lilla extra klippet"
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men det var VAG som utvecklade en serie av dieselmotorer i början av 80-talet. En 4:a (Golf, Jetta m.fl) en 5:a (Audi) och en 6:a (VW LT31, Volvo) Många komponenter är samma och grundkontruktionen är som sagt lika.
Petrus
Golf GTD -83
Volvo V70 tdi -97 (Audimotor, dock inte samma serie)
fd. Volvo 760td -83
Ett tips kan vara att ringa till Sandviks bilskrot (Hallstahammar). Dom är specialister på Volvobilar. (för nummer, se www.gulasidorna.se)
Efter att ha kört alla tre motorerna med varierande miltal (10000-38000mil) kan jag intyga att turbon gör ENORM skillnad och intercoolern gör "det lilla extra klippet"
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men det var VAG som utvecklade en serie av dieselmotorer i början av 80-talet. En 4:a (Golf, Jetta m.fl) en 5:a (Audi) och en 6:a (VW LT31, Volvo) Många komponenter är samma och grundkontruktionen är som sagt lika.
Petrus
Golf GTD -83
Volvo V70 tdi -97 (Audimotor, dock inte samma serie)
fd. Volvo 760td -83
Glöm för all del inte att 164 är förlängd 10 cm framför torpedväggen. Men ingenting är ju omöjligt!Diesel Oscar skrev:Hela skiten går säkert att klämma ner i en 142, väck med all plåt framför kylet och flytta fram det, sen har du ju mest plats i kommunen. 164 hade ju rak 6:a så det måste ju gå. Men är det värt allt jobb??

Innebär detta att en Audifemma passar på Volvos låda (m 46/47) eller har dieslarna annan sprängkåpa? Jag och en polare lurade på om Audis bensinfemma har samma block som dieselfemman och detta isåfall skulle passa på Volvolåda. Det går ju iofs ta en M90 låda och skruva på en 850 motor, men det är ju ingen sport.petnoga skrev:
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men det var VAG som utvecklade en serie av dieselmotorer i början av 80-talet. En 4:a (Golf, Jetta m.fl) en 5:a (Audi) och en 6:a (VW LT31, Volvo) Många komponenter är samma och grundkontruktionen är som sagt lika.
Petrus
Golf GTD -83
Volvo V70 tdi -97 (Audimotor, dock inte samma serie)
fd. Volvo 760td -83

Har dessutom sett en 240 D6 med turbo och IC, den rök tufft när det laddade på och ljudet var inte likt nån annan 240!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Innebär detta att en Audifemma passar på Volvos låda (m 46/47) eller har dieslarna annan sprängkåpa? Jag och en polare lurade på om Audis bensinfemma har samma block som dieselfemman och detta isåfall skulle passa på Volvolåda. Det går ju iofs ta en M90 låda och skruva på en 850 motor, men det är ju ingen sport.
Sprängkåpan är annars på d24:an jämfört med volvos bensinare men den 5-cylindriga audidieseln är säkert lika som d24:an så det borde passa men sen om det är samma block som på bensinaren var ju en annan sak.