golf 88 rycker och hoppar
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
golf 88 rycker och hoppar
Min flickvän emmas Golf från 88 har börjat hoppa och gå ojämt som bara den men inte alltid, har lokaliserat det till att den inte får rätt bränsleblandning eller inte tillräckligt med bränsle, Har bytt bränslefilter och försökt kolla slangar runt insprutet sprutat startgas runt insprutet, men inget händer.
Det är ett insprut som liknar lite en elektrisk förgasare.
några tips på vad jag ska kolla?
Det är ett insprut som liknar lite en elektrisk förgasare.
några tips på vad jag ska kolla?
Robert Gustafsson
-
- Legend!
Jo men så att e... min kompis hade samma problem med sin golf. Efter att den lokale sket-dåliga aktoriserade verkstan gjort ett utlåtande sa de att det va fel på insprutningen.... Så det är väl bara att säga till Ozzy att dra åt den lilla fina spårskruven till höger där så ska de nog bli bra se du...
Ingen som har det minsta lilla tips på vad man kan kolla... motorn går bra så länge man inte belastar den typ stå på tomgång och varav lite inga problem men när man börjar köra så hoppar den, nu är den sån hela tiden..
har kollat bränslepumparna och bägge verkar funka, har även plockat isär reläet och det såg ok ut.
har kollat bränslepumparna och bägge verkar funka, har även plockat isär reläet och det såg ok ut.
Robert Gustafsson
-
- Legend!
- Kontakt:
Jag tror man stoppar en banan i avgassystemet och mäter koldioxidhalten på den genom att äta den. Får man ont i magen får den tillräckligt med soppa. Är blandingen för snål dör man. Typ. Fast det kanske finns nåt enklare knep. Typ koppla in en t-koppling på bensinslangen och koppla in en tryckmätare där som tål vätska. Hur man vet det har jag inte en aning om. Eller gör som jag. Köp en oljetrycksmätare på biltema och koppla in den på samma sätt. Funkade bra.BOB skrev:zeb: nopp hur gör jag detta???
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
Vet inte vad det ska vara på dom där golfarna, men normalt sett brukar man ha ett bränsletryck på 2.5-3 bar på bilar med elektrisk insprutning. Det låter lågt i alla fall och skulle ju i så fall förklara varför bilen går taskigt. Dock en fråga: mätte du trycket med bränsletrycksregulatorn frånkopplad, dvs vacuumslangen bortryckt?
Zeb Arvidsson
har kollat upp det nu och bränsle trycket ska ligga på 1,2 då är ju bränsletrycket helt OK... Hade inte tagit bort några slangar så vacumslangen ska ju vara på.
Det blev ju nästan bara krångligare nu... vad ska jag kolla nu.. nu kan man ju utesluta bränslepumpar och bränsletrycksregulator.... tips???
Det blev ju nästan bara krångligare nu... vad ska jag kolla nu.. nu kan man ju utesluta bränslepumpar och bränsletrycksregulator.... tips???
Robert Gustafsson
Om det nu är nån sån där enkelspridarinsprutning så är väl nästa steg själva spridaren. Om den går att skruva loss så kan man kolla hur sprutbilden ser ut. Koppla loss fördelaren och kör på starten. En konisk stråle ska det vara, nästan som dimma. Om det bara droppar så är den troligen igensatt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Är nästan hundra på att det är varmkörningsregulatorn som spökar och då är det en historia runt 4000:- bara där. Den regulatorn styr bränsletrycket som skall gå ut till spridarna allt eftersom bilen skall bli varm, har en polare som gjort ALLT, och då menar jag allt på den bilen, och i det fallet var det den som var den lömska saken som krånglade.
Bara ett tips.....
/ MP Peter
Bara ett tips.....
/ MP Peter

jo den kan bete sig så även om motorn är kall, spelar ingen roll för det är den som styr "styrtrycket" vid ALLA temperaturer, ett annat tips är att kolla upp eventuell backventil till bränslereturen, kan åxå tjorva om den är tät eller inte håller uppe trycket (läker) man kan enklast ta bort returen och försöka blåsa genom den,annars har jag inte många tips kvar
/MP Peter
/MP Peter