Jag var med en kompis och bytte kamaxel i hans 88'ans Ford Scorpio. Grejen var ju den att, vi plockade ner lite grejor i motorn...och kom fram till kamaxel...då efter ett tag, och efter vårt tänkande, kommer vi fram till att "JAHA", vi måste ta ur kamaxeln bakåt. Så, vi fick ta och koppla loss motorn från växellåda, koppla ur hela motorn, och lyfta ur motorn...för att kunna dra ur kammen...sen ska vi sätta dit smörjmekaniken, vilket är ett kopparrör, med små små "sprut" hål i...inte konstigt att alla ford tickar, när kamaxeln inte får bra smörj...(Det välkända ford-tickandet)...alltså, det var nog den värsta ingengörskonst jag har hört talas om, och sett...
Men sen gick den gött...fast han har konstig (Camber?) vinkel på bakdäcken....och han funderar på att sänka bilen lite...(ser ut som en hotrod, när han inte sänkt både fram och bak)...men då blir ju vinkeln bara värre...hur åtgärdar man det?...
Tack och hej....
Finns det nån värre "ingengörssnilleblixt" i bilbranschen?..
Vad tänker Ford's Ingengörer på?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
Vad tänker Ford's Ingengörer på?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Re: Vad tänker Ford's Ingengörer på?
VolvoMartin skrev:Jag var med en kompis och bytte kamaxel i hans 88'ans Ford Scorpio. Grejen var ju den att, vi plockade ner lite grejor i motorn...och kom fram till kamaxel...då efter ett tag, och efter vårt tänkande, kommer vi fram till att "JAHA", vi måste ta ur kamaxeln bakåt. Så, vi fick ta och koppla loss motorn från växellåda, koppla ur hela motorn, och lyfta ur motorn...för att kunna dra ur kammen...
Hmm skulle det inte varit enklare att lossa toppen

sen har jag med uptäckt snilet bakom oljeröret... ett av mina töptes igen och resulterade i nedslipad nock....
Cheva Tahoe-99
Dodge -39 Pickup Ratrod.
Dodge -39 Pickup Ratrod.
Det är nog precis som Neider säger, att ska man byta kam på Fords 2,0 Pintomotor så ska man lyfta toppen. Jag hoppas att ni passade på att byta kamrem också, för om den går av så kan det hända tråkiga grejer.
Den dåliga smörjningen beror oftast på dålig service, efter några ägarbyten så brukar det inte bli så noga med det där.
Gammal olja koksar lätt och sätter igen oljekanalerna.
Den dåliga smörjningen beror oftast på dålig service, efter några ägarbyten så brukar det inte bli så noga med det där.
Gammal olja koksar lätt och sätter igen oljekanalerna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare