Bakvagnslagringbyte E30

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Bakvagnslagringbyte E30

Inlägg av Ivarsch »

Det blev ombesiktning.. dels en styrled men den är väl bytt tämligen enkelt.. Sen kom det lite smått jobbiga (tror jag). Lagringarna på båda sidor i bak var precis slut.. förmodligen förra året med.. men då sa de inget.. var visst lite olika det där (om de var vän med elektroniken eller inte).

Så! Någon som har nån erfarenhet av ett sådant byte? sätet ska ju bort till att börja med.. och sen lite ska man ju få ur den gamla och i med den nya.. Har aldrig gjort nåt sånt innan vad jag minns så om nån har något 'tänk på detta' att säga så gör GÄRNA det!
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Om det är bakvagnsbussningarrna som brukar va dåliga på E30 så är det rätt jobbigt att byta (har jag hört). Antingen får man väl skruva loss hela bakvagnen och pressa ur dom i en press annars måste man nog ha nån speciell avdragare kan jag tänka. Men när du ändå byter dom så köp hårdare bussningar än original. Antingen grupp-n hos bmw eller powerflex
http://www.bildelsimporten.nu/prod_show ... nr=PFR5305
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Jag hade lämnat bort jobbet till en verkstad eller nån som brukar göra sånt. Det är ju inget smidigt jobb.

Verkstäder inriktade på BMW brukar ha fasta priser på sånt.
Jag betalade 1200:- (arbete och delar) för det till fd M3 E30'n.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Dom ska pressas(spec verktyg) ur eller om dom är riktigt dåliga brukar man kunna slå ur mitt delen och sedan såga itu ytterhylsan på bussningen(såga inte in i bakaxeln bara).
Du måste ha en press för att få tillbaks dom. Så enklast är nog att lämna in det då det är tillräckligt jobbigt att göra det på lyft.
Pete71
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av Pete71 »

Om det är samma sak som silentblocken , vilket jag tror att du menar är det inget kvarts-jobb direkt. Jag har bytt mina själv, började med att skruva bort bärarmarna bak, lossade diffklumpen för att sedan få ut hela bakvagnsbryggan, eldade upp de gamla bussningarna som sedan ramlade ut av sig själva(vet ej om grannarna var så lyckliga av stanken av brinnande gummi) :nono: . Hade lagt de nya bussningarna i frysen dagen innan, som sedan såpades in i YES och snabbt pressades in med hjälp av ett skruvstycke. Klart jobbigt projekt men det går, och för mig kostade det en svettig lördag + 400 spänn istället för 100 per sida på BMW verkstad. Endel säger att det ska gå att byta dem med balken på plats, vilket jag tror är =lögn om man inte har en avdragare. Nämnas kan åxå är att de gamla bussningarna kan man säkert kapa upp ett par spår i så att man kan bända ihop dem lite sedan plocka ur men diesel + tändstickor är nog så effktivt + att man kan dricka lite kaffe under tiden. :thumbsup:
Hoppas det hjälpte lite.......
/MP Peter
Pete71
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av Pete71 »

.... 1100:- per sida skall det stå annars är man ju inte KLOK.......eller vill skruva och betala med nöjje.....sorry.
/MP Peter
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Nu är det gjort!!!
:D

För de som är intresserade av hur är det bara att läsa vidare.
eller om nån skulle få för sig att göra det själv så finns en hel del tips nedan.

Jag begav mig igår, lördag, till min polare Daniel(körde 540 första träffen iår) som har en sån där bra verkstad med massa bra grejer + ännu fler bra grejer man inte vet namnet på.. :o

Vi beslöt oss för att försöka få ut bussningarna genom att göra det på plats.. man får slita bort så mycket.. Så när bulten som gick igenom bussningan var borta gängade vi i en M16. Sedan så drogs själva innanmätet på bussningen ut.. det andra satt lixom kvar.. Sen följdes detta av ett gäng snudd på meningslösa slag med storsläggan.

Det smartaste nu är att inifrån hålet i underkant slipa bort den där flänsen som sitter i nederkant som fungerar som spärr när man trycker in bussningen vid monteringen.. Version 1 för oss var skruvmejsel och storslägga men det gick mycket enklare med tryckluftsbandslipen märkte vi sen när vi förstod vad vi ville göra.. När väl den (flänsen) var borta sattes en hylsa i lämpligt storlek under bussningen. Vi la ett gäng brickor ovanpå bussningen där den största var precis att den gick ner i bakvagnen (fick slipa på den lite för att få ner den vid 'plupparna' som är i bakvagnen för att rikta bussningarna). Sedan så drogs med hjälp av en gängstav bussningen ned genom hylsan som var placerad mot bakvagnen i underkant.. Gick lite trögt och man fick mjölksyra i armarna av skruvandet.. Brände på lite på utsidan av bakvagnen och då gick det bättre..

Tips!! Ta inte på en nyss på bränd hylsa för att se om den är lös, när man väl tagit tag ordentligt känner man värmen!! AJ!
:bang2:

IAf, vi drog på så vis ur de gamla bussningarna.. För att få in de nya så var det bara att häva på en massa yes på bussningen (olja torkar ju som bekant inte=dumt val). och sedan var det bara att på motsvarande sätt att tvinga in dem med en gängstav o lite brickor o dylikt.

Det svåra var som sagt att få ur skiten.. få in dem var en baggis och var gjort på 5-10 minuter för båda två...

Ska nån mer göra det, TÄNK PÅ:
* Att när innanmätet dras ur, så kan den kan gå av i överkant om man har backflyt.. detta blir LÄTT jobbigt om så sker .. Försök därför knacka lös den först genom att knacka lite i sidled(går dock åt bra med kraft, dock inte så man slår av den.. Det ärjar lite i ovankant så det är därför detta kan vara bra att göra... )

* att skaffa en hylsa eller nåt sånt som är som bakvagnens hål i storlek som bussningen kan dras igenom (när själva metallbiten i mitten är urdragen)...

* På ovankant låg det på min en bricka,, ta bort den och gör sedan en bricka som kan gå ner i bakvagnen när man med hjälp av den brickan, en gängstav + hylsan i nederkant drar ur bussningen.

Jag skulle gissa på att nummer två tog runt 40 minuter att få ur.. vet man precis hur man ska göra hade man nog klarat det på udner 30.. så har man bara de hylsor som krävs (går ju att svarva själv om man kan sånt) så är det inte så värst svårt..
Skriv svar