Volvon eftertänder

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Bulan
Megapostare!

Volvon eftertänder

Inlägg av Bulan »

Har en Volvo 745 från -86 med förgasarmotor som eftertänder när man vrider av den. Så när jag har vridigt av tändningen så måste jag ha femmans växel i och släppa upp kopplingen så att den dör...

Är det nån som har någon bra lösning på problemet eller ska jag strunta i det och leva med det?

:confused:

//Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Vrid fördelaren lite så att du får tidigare tändning, alternativt byt stift. Prova dig fram lite, med tidig tändning blir den dessutom lite varvvilligare.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Bulan
Megapostare!

Inlägg av Bulan »

Har provat vrida fördelaren, men det vart ingen skilnad, ska väl prova lite till. Annars så funderar jag på att byta samtliga tänddelar och se hur det blir då...

Tack i alla fall... Kul att nån svarar.
QuickSilverImpreza
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av QuickSilverImpreza »

Har du testat att göra på 98oktan?
den kanke självtänder på95!
Tändstiften kan vara för varma!
Vem behöver "NOS"...
När den "HELIGE ANDEN" fins!!!
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Alla Volvo från årsmod -75 ska gå att köra på 95 oktan blyfri. Om den baktänder måste det vara fel värmetal på stiften, eller en massa sot i förbränningsrummen och på kolvarna.
Anders Karlsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Mig veterligen gillar åtminstone varken GLT- eller Turbo-modellerna bensin av lägre kvalitet än 98-oktan.
Zeb Arvidsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Zeb skrev:Mig veterligen gillar åtminstone varken GLT- eller Turbo-modellerna bensin av lägre kvalitet än 98-oktan.
Nja. Möjligtvis dom modellerna men en gammal B23 med förgasare borde gå på 92oktan utan problem. Kolla elektrodavstånden på stiften eller byt stift.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Det jag opponerade mig mot var Karlssons inlägg att alla volvo-snurror
nyare än -75 skulle klara sig på 95-oktanig soppa. Oktanbehovet för b23a
har jag ingen aning om, fast det borde ju ägaren till bilen med
glödtändningsproblem kunna upplysa oss om :) Annars ställer jag mig
bakom teorierna om antingen tändstift eller sot i förbränningsrummet.
Zeb Arvidsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag tänkte inte på "performance" modellerna GLT och Turbo, men faktum är att jag körde 760in på 95 och det satt en B23E från 240 GLT i den. Lätta spikningar försvann när jag vred tillbaka tändningen lite.
Turbo däremot kan säkert behöva 98 pga laddtryck och sånt.
Anders Karlsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Då tycker man ju att en B23A också borde gå att köra på 95, för den har
väl inte riktigt samma komp som B23E?
Zeb Arvidsson
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

kolla om tomgångsventilen funkar. för om den alltid är "till", så kanske motorn får lite bensin den inte borde få. men vad vet jag om bilar.
Martin .. Sköld
Bulan
Megapostare!

Inlägg av Bulan »

Jag har provat köra på både 95,96 och 98 oktan och det vill inte sluta eftertända... Men om jag kör volvo till träffen i Åmsele på söndag så kanske någon som kan mycket säga vad han tror där...
Pete71
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av Pete71 »

Andyman skrev:Jag har provat köra på både 95,96 och 98 oktan och det vill inte sluta eftertända... Men om jag kör volvo till träffen i Åmsele på söndag så kanske någon som kan mycket säga vad han tror där...
Synd att du inte tog me bilen på träffen, men tilläggas kan är att jag har kört en exakt samma slags bil och det vart samma slags eftertändning på den. Kommer inte ihåg vad det var men det bevisar i alla fall att det inte är ovanligt, kanske men bara kanske kan det vara nån form av läckage via nån chokeventil som flödar eller nåt tror starkt på tomgångsmunstycket kan vara ett av felen, kolla upp det, byt helst från nån likadan som inte spikar. Du bor väl nära Lycksele skroten???
/ MP Peter
Bulan
Megapostare!

Inlägg av Bulan »

Pete71 skrev:
Andyman skrev:Jag har provat köra på både 95,96 och 98 oktan och det vill inte sluta eftertända... Men om jag kör volvo till träffen i Åmsele på söndag så kanske någon som kan mycket säga vad han tror där...
Synd att du inte tog me bilen på träffen, men tilläggas kan är att jag har kört en exakt samma slags bil och det vart samma slags eftertändning på den. Kommer inte ihåg vad det var men det bevisar i alla fall att det inte är ovanligt, kanske men bara kanske kan det vara nån form av läckage via nån chokeventil som flödar eller nåt tror starkt på tomgångsmunstycket kan vara ett av felen, kolla upp det, byt helst från nån likadan som inte spikar. Du bor väl nära Lycksele skroten???
/ MP Peter
Jajjamän, Lycksele bildemontering har ju en hel del volvosar av det slaget... så man kan kanske skulle fara dit på måndag när man är ledig...

Det kändes roligare att åka hoj till träffen än gammsurvolvo... men den är u bakhjulsdriven så troligtvis så kommer jag ha ganske kul i vinter ialla fall. Appropå det så snöade det här idag... blandat med regn ioch för sig men det verkar vara på gång nu....

//Andreas
NORRLAND HE É SOM ELJEST
Fjuht
Superpostare!

95 oktan

Inlägg av Fjuht »

Karlsson skrev:Alla Volvo från årsmod -75 ska gå att köra på 95 oktan blyfri. Om den baktänder måste det vara fel värmetal på stiften, eller en massa sot i förbränningsrummen och på kolvarna.
vi har en 245 från 83 och den drog typ 3 dl mindre med 96 och gick dessutom mycket bättre, så det kan inte stämma... eller?
Bulan
Megapostare!

Inlägg av Bulan »

Sen är det så (enligt okverkstan i Lycksele) att det vanligaste felet att volvobilar eftertänder är att dom just kör på 95 oktan. Så enligt som ska äldre volvo rulla på 96 eller 98 oktan.

//Andreas
NORRLAND HE É SOM ELJEST
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Då måste jag ha haft tur med mina Volvosar, för jag har kört alla på 95 oktan och ingen har glödtänt. Alla utom 760in hade B21 eller B23 A, förgasarspisar med mekanisk pump (en förutsättning för att en motor ska kunna gå med tändningen avslagen). 760in hade en B23E, med elektrisk pump, så den kunde inte glödtända.
Anders Karlsson
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Andyman skrev:Sen är det så (enligt okverkstan i Lycksele) att det vanligaste felet att volvobilar eftertänder är att dom just kör på 95 oktan. Så enligt som ska äldre volvo rulla på 96 eller 98 oktan.

//Andreas
I min instruktionsbok till min gamla 244...stod det...98 oktan....så, då körde jag på det... :D
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Nisse-57
Snubben som nästan bara läser

Inlägg av Nisse-57 »

För hög tomgång kon orsaka glödtändning;prova och sänk den om du misstänker att den är för hög.
Skriv svar