Funderingar ang. motor. (Volvo)

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Funderingar ang. motor. (Volvo)

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Jag bara fick en fundering (inga framtida planer alltså)

Vad som skiljer b20, b21 och b23 åt är (om jag fattat rätt) bara kolvstorlek (plus komp. och dylikt)..men rent matriellt. Kan man inte då slänga dit en vevstake och stakar från en b23ET...eller är det helt olika. Skulle detta för övrigt göra någon skillnad?

Sen en fråga till...skillnaden på B20 och B18 när det gäller hästkrafter är ju inte alltför stor, och då kom jag och tänka på ventilfjädrar...är dessa hårdare (vilket skulle innebära mer bensin (tror jag) ), och i sådana fall går det väl isf iaf. att slänga dit b18fjädrar på en b20, (då båda är 8v) på b20 och skaffa högre effekt. 8)

Rätta mig tack.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Några tankar:

b20 och b21/23/230 är väl inte överdrivet lika även om den stora skillnaden ligger i toppen (x-flow, överliggande kam, etc.) men det är kanske möjligt att veven passar rakt över, fast jag är tveksam. Dock så finns det ju motorer ur bägge familjerna i drivor så det är ju bara att reta en bilskrotare så han slänger några motorer efter dig, skruva ner och testa ;) Skillnaden med andra vevstakar av samma längd rent effektmässigt är ju noll men om veven mot förmodan skulle passa och har större radie så ökar du ju volymen på motorn och det skulle ju kunna ge effekt om du följer upp med topp och förgasare och sånt så du kan förse motorn med tillräckligt med luft och soppa.

så ventilfjäderfrågan... om jag förstår dig rätt så tänkte du dig att den lilla effektskillnaden mellan b18 och b20 skulle bland annat bestå i att b18 skulle ha klenare ventilfjädrar? Om jag kommer ihåg rätt så är det 68 hk i b18 och 82 i b20, eller ca 38 hk/liter i b18 och ca 41 hk/liter i b20, hiskeliga liter-effekter :) alltså är b20 lite mer trimmad än b18, skillnaderna består bl.a. av en annan förgasare och dubbla portar ut från avgasgrenröret. Ventilfjädrarna är såvitt jag vet samma på bägge motorerna då hårdheten på ventilfjädrarna inte har med effekten på motorn att göra utan hur mycket man ska varva.
Zeb Arvidsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det går nog inte att byta vevaxel mellan B18/20 och B21/23. Jag tror att de har olika ramlager och vevlager. Däremot skulle det kunna gå att byta kolvar mellan de olika motorerna, men det kan bli lite knöligt med olika diameter på kolvbult samt olika kompressionshöjd. Kompressionshöjden är måttet från centrum på kolvbulten till ovansidan av kolven.
Det som jag vet passar mellan motorerna är oljetråg och oljepump (kanske bara sugröret). Det finns folk som har stoppat i B23 i Amazon och PV, och för att få mer plats för turboaggregat och annat nödvändigt så monterar man motorn ståendes rakt. På 240/740/940 lutar ju motorn åt höger, så oljetråget är "snett". Ett B20 tråg är "rakt", eller hur man nu ska förklara det. Kolla under Amazonen och jämför med 940in.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

tjena martin.

Du kan ta veven från en b20 om den är från -74 eller nyare. Du ser om det är rätt vev om den har åtta hål för svänghjulet. Fast det är nog rätt onödigt att göra eftersom den har samma slaglängd.

Ett förhållandevis billigt sätt att öka volymen på din b20 är att borra upp den till 92mm och stoppa i kolvar från b21e och få 2,1 liter. Är motorn äldre än -74, så måste du även fixa till det med kovbulten. Tidiga b20 = 22mm. Nyare = 24mm kolvbult.
Vill du ha 2,2 liter så borrar du till 93mm och stoppar i 1mm överdimension från b21e.

Topplocken på b18/b20 skiljer sig en del på smådetaljer t.ex. har b18 tjockare ventilskaft som bromsar upp flödet lite. Sen har b18 har 40mm insugsventil medan tidiga b20 har 42mm och sena modellen 44mm. Avgasventil samma storlek.

Mvh Tappen
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Skriv svar