Har dock en fundering.. Säljaren sa att den gått 14300 och det står så på besiktningspapper osv. Problemet är att han bytt mätare på den och den står nu på 29800! När vi besiktar den kommer alltså den nya siffran in och det är ju inte så skoj.. Är det svårt att byta mätaren? Inte nödvändigt men det vore ju bra..
Har dock en fundering.. Säljaren sa att den gått 14300 och det står så på besiktningspapper osv. Problemet är att han bytt mätare på den och den står nu på 29800! När vi besiktar den kommer alltså den nya siffran in och det är ju inte så skoj.. Är det svårt att byta mätaren? Inte nödvändigt men det vore ju bra..
//Volvo-, Honda- och BMW-ägare
Går det inte öppna upp den och skruva tillbaka den då?
Har dock en fundering.. Säljaren sa att den gått 14300 och det står så på besiktningspapper osv. Problemet är att han bytt mätare på den och den står nu på 29800! När vi besiktar den kommer alltså den nya siffran in och det är ju inte så skoj.. Är det svårt att byta mätaren? Inte nödvändigt men det vore ju bra..
//Volvo-, Honda- och BMW-ägare
Har Du inte fått med ett papper på hur mkt den gamla respektive nya mätaren stod på vid inmontage? Om inte så kanske bilen gått lite längre än 14.300 mil, men det är ju bara en teori
Börja då för allt i världen inte att skruva mätaren själv, och skriv då rakt inget om det på nätet (om du nu ändå gör det) eftersom det kan missbrukas...
Ett tips man inte ska ge är att ta bort hastighetsvajern, från antingen växellåda, eller framhjul, var den nu sitter....och koppla på en borrmaskin och snurra motsols....då minskar siffran på miltalet.
Helt olagligt, och dumt. Jag har själv aldrig gjort det, men funderar på att göra det, pga. att min amazon har också annan instrumentpanel, och och tack vare den har bilen gått 30k.
MVH Martin
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
VolvoMartin skrev:Ett tips man inte ska ge är att ta bort hastighetsvajern, från antingen växellåda, eller framhjul, var den nu sitter....och koppla på en borrmaskin och snurra motsols....då minskar siffran på miltalet.
Det funkar nog inte på alla bilar. Nyare bilar brukar ha en spärr så att inte mätaren ändrar sig om man backar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
har man inget annat för sig kan man ju snurra den framåt tills den slår om till noll och sen vidare till önskat miltal
går ju fortare om man har en gammal räknare som bara går till 10000
en kompis skulle backa mätaren på sin 760, vet dock inte hur han gjorde, men den gick sönder och på skroten sa dom att det var hårdvaluta på 740/760 mätare...