Opelkolvar? (något för Karlsson?)

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Opelkolvar? (något för Karlsson?)

Inlägg av Hjerpe »

ja å bäpra slaktade en opelmorot förut (nee... en motor :mhihi: ) en 2liters omegamotor (C20NE).
Det är som så att det är förbränningsrum i kolvarna, men för att få rätt komprision (eller hur det stavas) så behöver jag likadana kolvar, fast utan förbränningsrum... Finns det sånna i nån annan gammal motor, som passar rakt i?

Karlsson.. har du nått kanske? :hey: (ps. du är välkommen på studiebesök, så ska du få se på rediga grrejerrr.. lockar det med ord som enem och irmscher kanske...)
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Slänger du i kolvar från en C20XE får du ner kompet, och kan då turbokonvertera. För det är väl det du ska eller?
Marcus Marklund

www.millway.se
Biiiver
Turbopostare!
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 mar 2003 16:22
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Biiiver »

Maccan skrev:Slänger du i kolvar från en C20XE får du ner kompet, och kan då turbokonvertera. För det är väl det du ska eller?
ne, de ska vi inte, de är så att de ligger in irmchertopp med en enem kam oo väntar o de kolvarna som var med var spruckna så de kan vi inte använda, o de kolvarna var utan förbränningsrum, de som satt i orginal är med förbränningsrum. thats the problem.
[ja njuter]
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Maccan skrev:Slänger du i kolvar från en C20XE får du ner kompet, och kan då turbokonvertera. För det är väl det du ska eller?
Fick precis motsatta svaret på OpelSportClub. Alltså att XE-kolvarna ger högre komp..
:roll: Övertyga mig :-?
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Jag vet inte hur det är med kompet med Xe kolvarna, men många använder dom vid turbo konvertering då dom är smidda och man kan svarva ur en del ur dom.
Lycka till!
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Det är kanske så det är, då har jag fattat fel... :roll:
Marcus Marklund

www.millway.se
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

http://homefree.sensewave.com/~s029876/ ... 106_14.jpg

Så ser 16V kolvarna ut, samma borrning som i 8v men jag tror du behövde ändra något med kolvbulten(kommer inte ihåg). Kolla med grabbarna i OSC.
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

ok. tackar.. vi kommer att köra med 8v-kolvarna så länge.. får se om vi får tag i några andra kolvar senare.. det hela är ju ett budget- och stress-bygge, så vi får nog leva med att ha lite lågt komp i början.. :tomato:
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

följdfråga... nån som vet hur stort (i kubik) hålet i kolvtoppen på c20ne är?
eller nån som vet vad det skiljer i komp på c20ne och c20xe?
tänkte om man kanske skulle smida en liten fläkt av något slag... :wink:
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det borde gå att droppa i lite vatten i gropen och sen hälla över det i ett måttglas eller nåt.
PS. Jag kommer gärna på besök snart och kikar på besten, alltid kul med trimmade motorer! DS.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar