Frågor om teknik.
Moderatorer: Senior moderators , Moderators , Webgruppen
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300 Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:
Inlägg
av BeeMeR » 02 aug 2004 11:53
Ja har en e21:a diff å undrar hur man spänner åt
den.. Ska man lägga imellan tjockare schims lr hur gör
man och hur tjocka ska de va då??
///zemrén
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 02 aug 2004 12:05
Lägg en bricka på 0.4-0.5mm mot fjäderbrickan. Kommer inte ihåg om jag la den över eller under men det märker man nog när man ser hur det ser ut.
Brickan va ungefär 90mm med ett 40-45mm hål i. Och jag gjorde min 0.5mm tjock.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300 Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:
Inlägg
av BeeMeR » 02 aug 2004 21:04
Tackar...
Cirka hur hårt blir den spännd då?
Måste man ut med klumpen då lr?!
///zemrén
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 02 aug 2004 21:58
BeeMeR_323tic skrev: Tackar...
Cirka hur hårt blir den spännd då?
Måste man ut med klumpen då lr?!
///zemrén
34nm original och 93Nm med 0,5mm bricka. Går säkert att räkna om till procent om man vill.
Klumpen måste väck och isär. Sen måste man ha ny olja av rätt sort. Castrol SAF-XJ. Annars slirar den ännu mer.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300 Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:
Inlägg
av BeeMeR » 02 aug 2004 22:10
ok... bra då vet ja..
Visst äre för att ja ha mer kör me nu som den vill släppa?!
///zemrén
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 02 aug 2004 22:40
BeeMeR_323tic skrev: ok... bra då vet ja..
Visst äre för att ja ha mer kör me nu som den vill släppa?!
///zemrén
Jag förstod inte det där riktigt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300 Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:
Inlägg
av BeeMeR » 02 aug 2004 22:49
att den börjar att dra på ett däck... (mest på ett iaf)
å de e bara när man ska piruetta...
///zemrén
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973 Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping
Inlägg
av Karlsson » 03 aug 2004 16:14
På smaulännska blir det väl nåt i stil med att eftersom det är mera mos i kablera så vill han gärna spinna på innerhjulet
Eller?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Biiiver
Turbopostare!
Inlägg: 192 Blev medlem: 16 mar 2003 16:22
Ort: Tidaholm
Kontakt:
Inlägg
av Biiiver » 03 aug 2004 16:37
Karlsson skrev: På smaulännska blir det väl nåt i stil med att eftersom det är mera mos i kablera så vill han gärna spinna på innerhjulet
Eller?
ja dör, ja dör...... pöjka pöjka, ni får inte dra på så möe mos i kablera.
[ja njuter]
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 03 aug 2004 17:36
Jaha... mer mos i maskin menar du. Jo det är säkert därför. Den blir ju väldigt varm då också.
Du kan ju kolla vad du har för moment på diffen genom att hissa upp ena bakhjulet och det andra i marken. Lägg i friläge och kolla med en momentnyckel på centrummuttern bak vid vilket moment det upplyfta hjulet snurrar. Är du med?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300 Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:
Inlägg
av BeeMeR » 03 aug 2004 19:03
Japp då får ja ta å kollla de......
///zemrén