temperatur efter intercooler

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

AeroInside
Normal postare
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 feb 2002 22:21
Kontakt:

Kall luft !!

Inlägg av AeroInside »

En bil med överladdning ska ha så kall luft som möjligt. När luften komprimeras i kompressorn så blir den oerhört varm. Innan luften når insuget så passerar den intercoolern. En orginalintercooler får ner temperaturen till c:a 75grader vid normal sommartemp, vilket är oerhört dåligt.

Desto kallare luft - desto mer laddtryck och vassare tändvinkel. Därför monterar man en raceintercooler som har mycket större kapacitet än orginal, vilket reulterar i lägre insugstemp.

Man kan tydligt märka detta om man har kört hårt och blir ståendes vid rödljus en halvminut en varm sommardag... när man kör iväg så har man tappat hur mycket effekt som helst.... Detta enbart för att luften helt enkelt är för varm. Ni har säkert också märkt hur bra bilen går en fuktig syrerik sommarmorgon...

Ska man trimma en bil så är det luft in - luft ut som gäller.... och in ska luften vara så kall som möjligt.... Jag trimmade en orginal saab 95Aero (M02) och genom att bara modifiera luft in/ut (orginal styrprogram) bänkades 284hk. insugstempen var då 37 grader vid en utetemp på 35 grader.

Ha det gott alla överladdare!
Skriv svar