Hopp!
Min kylarfläkt verkar ha gett sig. Enligt Haynesboken ska man känna ett motstånd när motorn är varm men jag kan inte känna något motstånd. Det är en fläkt med viskös koppling (eller vad det heter). Helt mekanisk alltså som drivs med fläktrem.
Det kan ju vara så att den är helt utsliten.
Men jag vill inte byta till en ny eller en likadan utan funderar i stället på en elektrisk som jag kan styra själv när den ska vara på. Vad ska jag välja för fläkt? Några förslag på en driftsäker?
Hur kopplar jag in den? Ett relä som styrs av en strömbrytare i kupéen? Kanske egen säkring också?
Fläktbyte BMW 318 is
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Re: Fläktbyte BMW 318 is
Köp en SPAL fläkt, tunna, bra snyt, finns både tryckande och sugande fläktar! Är bra grejor!Anders Toll skrev:Hopp!
Min kylarfläkt verkar ha gett sig. Enligt Haynesboken ska man känna ett motstånd när motorn är varm men jag kan inte känna något motstånd. Det är en fläkt med viskös koppling (eller vad det heter). Helt mekanisk alltså som drivs med fläktrem.
Det kan ju vara så att den är helt utsliten.
Men jag vill inte byta till en ny eller en likadan utan funderar i stället på en elektrisk som jag kan styra själv när den ska vara på. Vad ska jag välja för fläkt? Några förslag på en driftsäker?
Hur kopplar jag in den? Ett relä som styrs av en strömbrytare i kupéen? Kanske egen säkring också?
Den kan du koppla till en tempgivare som säger att vid 80grader ska fläkten börja gå, t.ex. En sån givare finns på mekonomen vet jag. Annars sitter dom på BMW M535i. Sen kan du ju även koppla den så att du kan sätta igång den själv oxå! Relä är väl att ha, säkring ett måste, typ 40A har jag på min. De går ju en hel del ström till dom!
Lycka till! Slå mig en pling om du har några problem men jag tror minsann att grabbarna i söder kan hjälpa dig! Behövs ingen norrlänning för de!

MVH // Nicke Nyman
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
Jag tänkte något nästan gratis. Eller i alla fall beg från skroten.Nicke Nyman skrev:Köp en SPAL fläkt, tunna, bra snyt, finns både tryckande och sugande fläktar! Är bra grejor!

-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Volvo 850 har tunna fläktar oxå! Med bra flås, en sån kan du få rätt billigt!Anders Toll skrev:Jag tänkte något nästan gratis. Eller i alla fall beg från skroten.Nicke Nyman skrev:Köp en SPAL fläkt, tunna, bra snyt, finns både tryckande och sugande fläktar! Är bra grejor!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!