Hur kan Saab BioPower ge mer hästar på E85 än på bensin?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Dunderpostare!
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
- Ort: Göteborg
Hur kan Saab BioPower ge mer hästar på E85 än på bensin?
Det står att den ger 200hp på etanol men bara 175hp om man kör på bensin. Etanol är väl inte lika "energirikt" som bensin? Till exempel lär den dra nästan 1,5 liter per mil om man kör på E85. Hur hänger allt detta ihop?
-692-
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
E85 är inte lika spikningskänsligt som bensin. Så därför klarar man att åka på högre laddtryck och mer förtändning på E85. Det ger mer effekt.
Att det inte är lika energirikt spelar inte så stor roll. Man sprutar helt enkelt in desto mer soppa. Cirka 30-40% mera. Bilen drar alltså inte dubbelt så mycket. När man dessutom har mer förtändning kan man klara sig med lite mindre soppa än normalt.
Att det inte är lika energirikt spelar inte så stor roll. Man sprutar helt enkelt in desto mer soppa. Cirka 30-40% mera. Bilen drar alltså inte dubbelt så mycket. När man dessutom har mer förtändning kan man klara sig med lite mindre soppa än normalt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Jag tycker att e85 borde ge ca 12 % effekthöjning utan att man tar hänsyn till att laddtrycket kan höjas och tändningen avanceras.
Energiinnehållet för etanol ligger på ca 30 MJ/kg
Bensin ligger på ca 43 MJ/kg
Blandningsförhållandet för etanol är 9:1, dvs 9 kg luft till 1 kg etanol
Blandningsförhållandet för bensin är 14.7:1.
Med 1 kg luft kan man alltså elda etanol motsvarande 30/9=3.3 MJ, kör man på bensin kan man istället elda motsvarande 43/14.7 = 2.9 MJ.
En motor som ställs in så den ger samma verkningsgrad på bensin och etanol lämnar således 3.3/2.9=1.138 dvs knappt 14% mer effekt.
Sen kan man ibland ställa tändningen lite hårdare på en etanolmaskin och således ytterligare höja effektuttaget. Eller höja laddtrycket om den möjligheten finns.
Tankar och funderingar?
Energiinnehållet för etanol ligger på ca 30 MJ/kg
Bensin ligger på ca 43 MJ/kg
Blandningsförhållandet för etanol är 9:1, dvs 9 kg luft till 1 kg etanol
Blandningsförhållandet för bensin är 14.7:1.
Med 1 kg luft kan man alltså elda etanol motsvarande 30/9=3.3 MJ, kör man på bensin kan man istället elda motsvarande 43/14.7 = 2.9 MJ.
En motor som ställs in så den ger samma verkningsgrad på bensin och etanol lämnar således 3.3/2.9=1.138 dvs knappt 14% mer effekt.
Sen kan man ibland ställa tändningen lite hårdare på en etanolmaskin och således ytterligare höja effektuttaget. Eller höja laddtrycket om den möjligheten finns.
Tankar och funderingar?
Zeb Arvidsson
I de flesta fall verkar det ju handla om mil/krona. Kör man på e85 (som är ett par kronor billigare än bensin) så ökar bränsleförbrukningen, men man kanske vinner ett par hästar.
Kör man på bensin så kommer man undan med mindre förbrukning, men soppan är dyrare och man får klara sig på några hk mindre.
Frågan som jag ställer mig är om det går på ett ut, eller kan man tjäna på att tanka sprit?
Kör man på bensin så kommer man undan med mindre förbrukning, men soppan är dyrare och man får klara sig på några hk mindre.
Frågan som jag ställer mig är om det går på ett ut, eller kan man tjäna på att tanka sprit?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Som det verkar nu blir det nog inte billigare att köra på e85, har för mig att du måste ha ett tätare service intervall på bilen (om du har en ny och inte en gammal häck som du tänkt slänga när den havererar dvs).
Saxat från fords servicebok:
"Anm: På Focus och Focus CMAX med 1.8L DURATEC HE-motor för flerbränsledrift ('FFV' - Etanol E85/bensin 95 oktan-blandning) krävs ett extra olje- och filterbyte årligen eller varje 10000 kilometer (beroende på vilket som inträffar först)"
Då får man ju ta in det i milkostnaden också, troligen blir det dyrare att tanka e85.
Men man kan ju få mer effekt och använder en förnyelsebar energikälla.
alltså... effekt & samvete vs plånbok...
Saxat från fords servicebok:
"Anm: På Focus och Focus CMAX med 1.8L DURATEC HE-motor för flerbränsledrift ('FFV' - Etanol E85/bensin 95 oktan-blandning) krävs ett extra olje- och filterbyte årligen eller varje 10000 kilometer (beroende på vilket som inträffar först)"
Då får man ju ta in det i milkostnaden också, troligen blir det dyrare att tanka e85.
Men man kan ju få mer effekt och använder en förnyelsebar energikälla.
alltså... effekt & samvete vs plånbok...
zebs förklaring haltar lite eftersom man antar samma verkningsgrad.
Det åtgår ju mer bränsle om man kör på etanol så verkningsgraden torde vara markant sämre? En bil som använder 1,3l bränsle istället för 1 för att transportera samma massa samma sträcka i samma fart använder ju bränslet mindre effektivt.
Det åtgår ju mer bränsle om man kör på etanol så verkningsgraden torde vara markant sämre? En bil som använder 1,3l bränsle istället för 1 för att transportera samma massa samma sträcka i samma fart använder ju bränslet mindre effektivt.
/Andreas
-
- Dunderpostare!
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
- Ort: Göteborg