Vibrationer vid vissa varvtal

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Vibrationer vid vissa varvtal

Inlägg av Nicke Nyman »

Har ett problem me Vofflan... När ja är ute o kör, så t.ex på 2ans växel, säg 30-50km/h, alltså när ja ökar där emellan så vibrerar hela bilen som om alla 4a hjul va lösa och man låg i 150... Sen försvinner de helt o hållet... Har ni några tips på va som kan vara fel? Är liiiite lur på att de kan vara stödlagerhållaren på kardan som har fått nog men då känns de som om de borde vara hela tiden... De är sååå konstigt alltså.. Förstår ingenting så lite tips är välkommet...

Har byggt om downpipen idag då den tidigare tog i karossen, eller ja, den låg emot rätt mycke men nu tar den inte alls, så avgassystemet är uteslutet!

MVH :roll:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Dina fälgar är breddade plåtisar va? Kolla om de är runda och raka, kan mycket väl vara boven. Däck/fälg är väl det som ger mest kännbara vibbar.
Självklart kan det ju vara kardangen också, så en koll på den är väl inte heller fel.
Jag hade kraftiga vibrationer i Rekorden de första provturerna i lite högre fart, sen bytte jag däck och då var de borta.
Nu känns bara alla småsprickor och gruskorn i vägen...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Karlsson skrev:Dina fälgar är breddade plåtisar va? Kolla om de är runda och raka, kan mycket väl vara boven. Däck/fälg är väl det som ger mest kännbara vibbar.
Självklart kan det ju vara kardangen också, så en koll på den är väl inte heller fel.
Jag hade kraftiga vibrationer i Rekorden de första provturerna i lite högre fart, sen bytte jag däck och då var de borta.
De som är så underligt är ju att de kändes ju inget spec första provturerna med kass koppling o omkuggad kamrem... Men ja ska prova att lägga på nå vanliga obreddade fälgar... Sen ska ja även ta o kolla över kardanen en gång till o se till att allt står rätt till...

Återkommer om ja hittar felet... Ja tycker vi borde ha en FAQ här på forumet... ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Martin Fåglefelt

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Nicke Nyman skrev:
Karlsson skrev:Dina fälgar är breddade plåtisar va? Kolla om de är runda och raka, kan mycket väl vara boven. Däck/fälg är väl det som ger mest kännbara vibbar.
De som är så underligt är ju att de kändes ju inget spec första provturerna med kass koppling o omkuggad kamrem... Men ja ska prova att lägga på nå vanliga obreddade fälgar... Sen ska ja även ta o kolla över kardanen en gång till o se till att allt står rätt till...

Återkommer om ja hittar felet... Ja tycker vi borde ha en FAQ här på forumet... ;)
Om du satt kardanen galet?
jag kanske är helt ute och cyklar, men kardanen är väl balanserad hel, dvs, om du har delat på den när du plockat ner bilen, och råkat sätta den lite fel, så är inte kardan-delarna balanserade för sig? Fast iofs, du sätter väl inte ihop kardanen fel....

fast iofs, det vore väl dumt att inte balansera kardanbitarna för sig....hmmm :roll:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Kardanen har aldrig vart isär, förns idag när ja bytte stödlagerhållare till en från 740, såg även att lådan hängde ner lite i bakkant och de resulterade i att stödlagerhållaren, den gamla alltså tog upp en hel del tryck och därav vibrationerna... De enda som är kvar nu att göra är att vrida om kardanen i förhållande till medbringaren på lådan. Då kanske alla vibrationer försvinner... Men de är MYCKET bättre nu och bilen är även mera mappad nu så de skjuter på rätt bra faktiskt... :D Ska ju åka lite konbana på söndag är de tänkt! :D

Men iaf, problemet är typ löst! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar