Turbomotor för bankörning

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Nicke Nyman skrev:Trimbolagen är ofta fega på tändningen. Man får inte vara feg med tändningen när man ska ha bra respons i motorn. Så är de bara. Jag har 35 graders tändning vid 0,7bar och 6500rpm. Visserligen har jag endast 7,5:1 i komp men har man 9,0:1 i komp så kan man ändå åka med 25grader på 1,5bar och minst 6000rpm. Motorn jag beskrev i "Skvaller från norr" under Motorsnack hade 20 grader på 7000rpm och 1,9bars laddtryck. Så tändningen spelar in väldigt mycket.

Trimbolagen grejar allt för sällan med tändningen. De skulle kunna plocka ur mera effekt och absolut få en bredare effektkurva om de vågade laborera mera med tändningen.

De ska bli kul o se vad Karlsson kan plocka ur 24V som han håller på med. Vågar han bara stå på med tändningen så kommer de nog inte vara några problem o plocka ut 30-40hk mera än org. Om han nu inte ska överladda förståss, då hoppas jag på en fördubbling av effekten. :)
Precis, tändning är en väldigt stor del av hur motorn beter sig. När jag körde med turbomotorn så låg jag på 19 grader förtändning vid max laddtryck 1 bar och det fanns inga tendenser till spikning. Det svartrök och eldade lite där bak iaf :mhihi:
På sugis 2,4an körde jag 31 grader förtändning, den motorn var väldigt snäll och lättkörd. Saknade väl lite klipp på toppen, pga att kammen tog slut vid 6500 rpm.
24 ventilaren har ju lite modernare utformning på förbränningsrummen, bara det gör ju att man kan gå på ganska hårt med förtändning.
Plockar jag ut 230 hk med original komp och kammar så är jag nöjd, ett tag :wink:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Trevligt med bra respons grabbar , och tackar för alla svaren :thumbsup: .

Känns spontant att man vill ha två agregat och låta dom ha ett bra och lungt liv :D än att stressa ett stort.

Men kompressor lockar mycket. dels för dess karaktär men också för att få väljer det i sinna byggen.
Som jag skrev tidigare, skall ej ha monster effekt utan användbar effekt :D
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Neider skrev:Trevligt med bra respons grabbar , och tackar för alla svaren :thumbsup: .

Känns spontant att man vill ha två agregat och låta dom ha ett bra och lungt liv :D än att stressa ett stort.

Men kompressor lockar mycket. dels för dess karaktär men också för att få väljer det i sinna byggen.
Som jag skrev tidigare, skall ej ha monster effekt utan användbar effekt :D
Hehe, stressa ett stort måste man upp på 3bar för. ;) Laddar du så hårt med ett lastbilsagg, då får du ha 5 grader förtändning på toppen... ;)

Näe, du verkar ha en idé, spinn vidare på den! Vi har alla olika teorier om hur en motor ska byggas för bästa karaktär. Och självklart för så lite pengar som möjligt... Är helt med på vad de kostar o bygga en vettig bil, o de är inte gratis! :(
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar