Elfel ssang yong musso
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Elfel ssang yong musso
Var ute och klättrade upp för lite backar med min musso i eftermiddag och efter att kommit upp för en go backe märkte jag att laddningslampan, oljelampan och abs lampan lös. Tänkte först att det var något i instrumenthuset då jag haft problem med olika grejer där innan, men när jag har isär det så finner jag inga fel. när man startar så lyser oljelampan starkt men när den går igång och får oljetryck lyser den bara lite svagt
oljetryck finns (vad jag vet), laddar gör den inte (är väl så att om lampan lyser så laddar den inte)
kablar till generator och oljetrycksgivare är ok in till kabelstammen.
tips vad jag ska testa vad som kan vara problemet?
(för er som inte vet så är ssang yong musso en koreansk kvalites jeep med mercedes diesel motor)
oljetryck finns (vad jag vet), laddar gör den inte (är väl så att om lampan lyser så laddar den inte)
kablar till generator och oljetrycksgivare är ok in till kabelstammen.
tips vad jag ska testa vad som kan vara problemet?
(för er som inte vet så är ssang yong musso en koreansk kvalites jeep med mercedes diesel motor)
Robert Gustafsson
Det är inget glapp i kontakten eller kablaget till instumenthuset?
Jag hade liknande problem på Omegan (varningslampor lös men mätarna var helt döda). Då plockade jag bort huset och konstaterade att alla trådarna i "kontakten" inte hade kontakt med stiften i instumenthuset. Sedan dess har det funkat..
Jag hade liknande problem på Omegan (varningslampor lös men mätarna var helt döda). Då plockade jag bort huset och konstaterade att alla trådarna i "kontakten" inte hade kontakt med stiften i instumenthuset. Sedan dess har det funkat..
Andreas Ekslätt
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
har mätt och den laddar inte (men det gör den ju inte om lampan lyser) så gjorde även en egen provisorisk ny lampa och satt in och den lyser med och den laddar fortfarande inte. Men där emot så lyser fortfarande laddningslampan i instrumenthuset även att jag kopplat ur den på generatorn och det ska den ju inte.740fredrik skrev:För att testa om den laddar eller inte kan du ju mäta spänningen på batteriet med motorn avstängd och sen när du har den i gång, då brukar den hoppa från 12,x till 13-14 volt om den laddar.
kablarna till instrumenthuset är ok, har haft bort det och kollat mycket noga.
alla säkringar är hela.
Robert Gustafsson
Karlsson skrev:Laddrelä, kol eller diodbrygga i generatorn är mitt tips då. Ta med generatorn till nån bilelfirma så kan de testa den.
ja mina tankar har gått till att renovera generatorn.. men varför lyser då lamporna i bilen? även att man tagit bort D plus på generatorn... eller har det brunnit lite i kabelstammen och brännt generatorn sen?
får lägga lite mer tid på det efter resan till ringen....
Robert Gustafsson
kan nu säga att problemet är löst, med hjälp av Oskar.
Bileb har eftermonterad turbo. och så satt man ett stort luftfilter över generatorn där sladdarna till generatorn legat och skavt mot luftfiltret. som kortslöt D-plus och brände diodplattan i generatorn. Så nu är diodplattan bytt och några kablar bytta.
Bileb har eftermonterad turbo. och så satt man ett stort luftfilter över generatorn där sladdarna till generatorn legat och skavt mot luftfiltret. som kortslöt D-plus och brände diodplattan i generatorn. Så nu är diodplattan bytt och några kablar bytta.
Robert Gustafsson
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt: