Elfel ssang yong musso

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Elfel ssang yong musso

Inlägg av BOB »

Var ute och klättrade upp för lite backar med min musso i eftermiddag och efter att kommit upp för en go backe märkte jag att laddningslampan, oljelampan och abs lampan lös. Tänkte först att det var något i instrumenthuset då jag haft problem med olika grejer där innan, men när jag har isär det så finner jag inga fel. när man startar så lyser oljelampan starkt men när den går igång och får oljetryck lyser den bara lite svagt

oljetryck finns (vad jag vet), laddar gör den inte (är väl så att om lampan lyser så laddar den inte)

kablar till generator och oljetrycksgivare är ok in till kabelstammen.

tips vad jag ska testa vad som kan vara problemet?


(för er som inte vet så är ssang yong musso en koreansk kvalites jeep med mercedes diesel motor)
Robert Gustafsson
Kezo
Deluxpostare!
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jun 2004 13:06
Ort: Aneby

Inlägg av Kezo »

Det kan inte vara en dålig jordfläta eller har du kollat dom?
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Kezo skrev:Det kan inte vara en dålig jordfläta eller har du kollat dom?
testat att extra jorda med startkabel mellan jord på batteriet och sen till motorn men hände inget
Robert Gustafsson
Andreas
Lever här på forat...
Inlägg: 1270
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Det är inget glapp i kontakten eller kablaget till instumenthuset?
Jag hade liknande problem på Omegan (varningslampor lös men mätarna var helt döda). Då plockade jag bort huset och konstaterade att alla trådarna i "kontakten" inte hade kontakt med stiften i instumenthuset. Sedan dess har det funkat..
Andreas Ekslätt
740fredrik
Megapostare!
Inlägg: 357
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av 740fredrik »

För att testa om den laddar eller inte kan du ju mäta spänningen på batteriet med motorn avstängd och sen när du har den i gång, då brukar den hoppa från 12,x till 13-14 volt om den laddar.
Frownlayer
Megapostare!
Inlägg: 222
Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
Ort: Reftele (Bredaryd)

Inlägg av Frownlayer »

Jag tycker att det låter som ett säkringsfel.Då kan det bli krypström vid t.ex. vid relä och liknande.
Mä Völvon på Bréé...
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

740fredrik skrev:För att testa om den laddar eller inte kan du ju mäta spänningen på batteriet med motorn avstängd och sen när du har den i gång, då brukar den hoppa från 12,x till 13-14 volt om den laddar.
har mätt och den laddar inte (men det gör den ju inte om lampan lyser) så gjorde även en egen provisorisk ny lampa och satt in och den lyser med och den laddar fortfarande inte. Men där emot så lyser fortfarande laddningslampan i instrumenthuset även att jag kopplat ur den på generatorn och det ska den ju inte.

kablarna till instrumenthuset är ok, har haft bort det och kollat mycket noga.

alla säkringar är hela.
Robert Gustafsson
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Laddrelä, kol eller diodbrygga i generatorn är mitt tips då. Ta med generatorn till nån bilelfirma så kan de testa den.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Karlsson skrev:Laddrelä, kol eller diodbrygga i generatorn är mitt tips då. Ta med generatorn till nån bilelfirma så kan de testa den.

ja mina tankar har gått till att renovera generatorn.. men varför lyser då lamporna i bilen? även att man tagit bort D plus på generatorn... eller har det brunnit lite i kabelstammen och brännt generatorn sen?


får lägga lite mer tid på det efter resan till ringen....
Robert Gustafsson
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

kan nu säga att problemet är löst, med hjälp av Oskar.
Bileb har eftermonterad turbo. och så satt man ett stort luftfilter över generatorn där sladdarna till generatorn legat och skavt mot luftfiltret. som kortslöt D-plus och brände diodplattan i generatorn. Så nu är diodplattan bytt och några kablar bytta.
Robert Gustafsson
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Oskar gör det igen :bow2:

Är det dags att fortsätta klättringen i skog och mark nudå?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

ERnsT skrev:Oskar gör det igen :bow2:

Är det dags att fortsätta klättringen i skog och mark nudå?
oskar är grym... vad hade man gjort utan han??


ja nu ska den ut och användas igen....
Robert Gustafsson
Anton_the_man
Deluxpostare!
Inlägg: 559
Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
Ort: Habo

Inlägg av Anton_the_man »

OT: har du fått leksaken påställd än? e den rolig, nästa gång
ja tittar förbi får de nog bli lite provkörningar av vagnparken.. 8)
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Anton_the_Man skrev:OT: har du fått leksaken påställd än? e den rolig, nästa gång
ja tittar förbi får de nog bli lite provkörningar av vagnparken.. 8)
ja den andra har jag kört med i veckan... jag kom förbi...
Robert Gustafsson
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Mer OT:

Jag har läst Eifel istället för Elfel varje gång. Man ser väl vad man vill se antar jag. :roll:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Skriv svar