BMW 525 kokar
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
BMW 525 kokar
Tjena.
Funderar lite på att köpa en bmw 525 -90 e34 billigt eftersom den går upp i temp och ingen värme i kupén.
Det började med att vattnet försvann och bilen gick varm. Så dom fyllde på vatten och kylartätning och det kördes med i ca 3veckor.
Sen kom problemet att den gick upp lite i temp och det blir övertryck i kylsystemet. Var och provade den och fick fylla i lite vatten och körde en runda. Bilen blev fort varm och tyvärr mer än normalt så vi stannade och då var det högt tryck i systemet så det bubblade och sen kom det ingen värme i kupén. Tycker inte som det ser ut att vara vatten i oljan om man kollar oljestickan och den rycker inget vitt heller.
Så jag undrar lite vad ni tycker jag skall göra..så det inte är något med motorn/toppen! Förslag på vad det kan bero på?
Om det kan va kylartätningen som geggat igen någonstans eller pumpen som gett upp..
Tacksam för hjälp!
(det var det jag berättade för dej Daniel Båge)
Funderar lite på att köpa en bmw 525 -90 e34 billigt eftersom den går upp i temp och ingen värme i kupén.
Det började med att vattnet försvann och bilen gick varm. Så dom fyllde på vatten och kylartätning och det kördes med i ca 3veckor.
Sen kom problemet att den gick upp lite i temp och det blir övertryck i kylsystemet. Var och provade den och fick fylla i lite vatten och körde en runda. Bilen blev fort varm och tyvärr mer än normalt så vi stannade och då var det högt tryck i systemet så det bubblade och sen kom det ingen värme i kupén. Tycker inte som det ser ut att vara vatten i oljan om man kollar oljestickan och den rycker inget vitt heller.
Så jag undrar lite vad ni tycker jag skall göra..så det inte är något med motorn/toppen! Förslag på vad det kan bero på?
Om det kan va kylartätningen som geggat igen någonstans eller pumpen som gett upp..
Tacksam för hjälp!
(det var det jag berättade för dej Daniel Båge)
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Samma problem som den jag köpte.
Bytte pompen och termostaten. Det hjälpte inte så jag plockade ner motorn och kontrollerade topplockspackningen och toppen. Hittade inga fel men den funkade när jag satt ihop den med nya packningar och luftat systemet riktigt ordentligt.
Pröva att köra motorn i nån minut och sen lufta med skruven och fyll på vatten och gör så några gånger tills den blivit varm. Det verkar vara knepigt att få ut luften ur dem.
Bytte pompen och termostaten. Det hjälpte inte så jag plockade ner motorn och kontrollerade topplockspackningen och toppen. Hittade inga fel men den funkade när jag satt ihop den med nya packningar och luftat systemet riktigt ordentligt.
Pröva att köra motorn i nån minut och sen lufta med skruven och fyll på vatten och gör så några gånger tills den blivit varm. Det verkar vara knepigt att få ut luften ur dem.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Okej, ja jag har läste lite om det på forum att det verkar svårt och lufta dom..
men hur tycker ni jag skall göra med köpandet? den rycker varken vitt eller visar någon tendens till vatten i oljan,men det kanske kan vara toppen ändå? eller liknar det mer på att det är pumpen eller luft i systemet?
Tack
men hur tycker ni jag skall göra med köpandet? den rycker varken vitt eller visar någon tendens till vatten i oljan,men det kanske kan vara toppen ändå? eller liknar det mer på att det är pumpen eller luft i systemet?
Tack
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Min både rök lite vitt och hade lite kondens i oljan men jag handlade ändå.Emil C skrev:Okej, ja jag har läste lite om det på forum att det verkar svårt och lufta dom..
Tack
Visst finns det en risk med det... Men är den billig kan det ju löna sig i vilket fall. Om du har tid och lust att skruva.
[David Knutsson]
Reco skrev:Min både rök lite vitt och hade lite kondens i oljan men jag handlade ändå.Emil C skrev:Okej, ja jag har läste lite om det på forum att det verkar svårt och lufta dom..
Tack
Visst finns det en risk med det... Men är den billig kan det ju löna sig i vilket fall. Om du har tid och lust att skruva.
Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
I och för sej tror jag inte att det är det för det borde vara vattnig olja och ryka lite vitt men man kan ju aldrig vara säker..lär ju behöva hjälp med det isåfall!
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
-
- Legend!
- Kontakt:
Äh, köp den. En M20 är inte så avancerad. Det är väl mest så att det är surt om nåt dyrt är sönder. Lyfta toppen är ju inga dimmor.Emil C skrev:Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
I och för sej tror jag inte att det är det för det borde vara vattnig olja och ryka lite vitt men man kan ju aldrig vara säker..lär ju behöva hjälp med det isåfall!
Annars finns det ju annat man kan hitta på med en 525 E34
http://se.youtube.com/watch?v=XxLsK2bkFl0
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Daniel Båge skrev:Äh, köp den. En M20 är inte så avancerad. Det är väl mest så att det är surt om nåt dyrt är sönder. Lyfta toppen är ju inga dimmor.Emil C skrev:Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
Ja så kanske det är..annars kanske det är någon här som har en 525motor liggandes isåfall

Btw så verkar däcken hålla luften

Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
man kan göra såhär också http://www.youtube.com/watch?v=jRFXSnUR ... re=relatedDaniel Båge skrev:Äh, köp den. En M20 är inte så avancerad. Det är väl mest så att det är surt om nåt dyrt är sönder. Lyfta toppen är ju inga dimmor.Emil C skrev:Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
BMW 520 diesel finbilen
Ford Express ladugårdsbilen
Ford Anglia 101E deluxe -59 projekt
Ford Express ladugårdsbilen
Ford Anglia 101E deluxe -59 projekt
Ååh vilken idiot!!chrisse skrev:
man kan göra såhär också http://www.youtube.com/watch?v=jRFXSnUR ... re=related
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03