BMW 525 kokar

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Emil C
Megapostare!

BMW 525 kokar

Inlägg av Emil C »

Tjena.

Funderar lite på att köpa en bmw 525 -90 e34 billigt eftersom den går upp i temp och ingen värme i kupén.

Det började med att vattnet försvann och bilen gick varm. Så dom fyllde på vatten och kylartätning och det kördes med i ca 3veckor.
Sen kom problemet att den gick upp lite i temp och det blir övertryck i kylsystemet. Var och provade den och fick fylla i lite vatten och körde en runda. Bilen blev fort varm och tyvärr mer än normalt så vi stannade och då var det högt tryck i systemet så det bubblade och sen kom det ingen värme i kupén. Tycker inte som det ser ut att vara vatten i oljan om man kollar oljestickan och den rycker inget vitt heller.

Så jag undrar lite vad ni tycker jag skall göra..så det inte är något med motorn/toppen! Förslag på vad det kan bero på?
Om det kan va kylartätningen som geggat igen någonstans eller pumpen som gett upp..

Tacksam för hjälp!

(det var det jag berättade för dej Daniel Båge)
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Samma problem som den jag köpte.
Bytte pompen och termostaten. Det hjälpte inte så jag plockade ner motorn och kontrollerade topplockspackningen och toppen. Hittade inga fel men den funkade när jag satt ihop den med nya packningar och luftat systemet riktigt ordentligt.

Pröva att köra motorn i nån minut och sen lufta med skruven och fyll på vatten och gör så några gånger tills den blivit varm. Det verkar vara knepigt att få ut luften ur dem.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Det går väl kolla på pumpens axel om den snurrar?

Var det möjligt att få luft i däcken?
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Reco skrev:Det verkar vara knepigt att få ut luften ur dem.
Ja det är det. Höll på länge med min 325 för att få ut luften. Har senare hört att man ska hissa upp bilen fram när man luftar för att få bort den sista luften.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

ett annat tips är att skruva bort termostathuset och fylla vatten direkt in i motorn.

Jag brukar lufta min genom attt trycksätta behållaren.
/Andreas
Larsson
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Larsson »

Håller med flera föregående talare, lufta M20 motorerna är riktig slavgöra, riktigt jobbigt att få ur allt. Men som Lindkvist sa, lyft upp framdelenb så går det smidigare.
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Var det möjligt att få luft i däcken?[/quote]

Det har jag inte provat än, men det kommer.
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Okej, ja jag har läste lite om det på forum att det verkar svårt och lufta dom..
men hur tycker ni jag skall göra med köpandet? den rycker varken vitt eller visar någon tendens till vatten i oljan,men det kanske kan vara toppen ändå? eller liknar det mer på att det är pumpen eller luft i systemet?

Tack
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Emil C skrev:Okej, ja jag har läste lite om det på forum att det verkar svårt och lufta dom..
men hur tycker ni jag skall göra med köpandet? den rycker varken vitt eller visar någon tendens till vatten i oljan,men det kanske kan vara toppen ändå? eller liknar det mer på att det är pumpen eller luft i systemet?

Tack
Min både rök lite vitt och hade lite kondens i oljan men jag handlade ändå.
Visst finns det en risk med det... Men är den billig kan det ju löna sig i vilket fall. Om du har tid och lust att skruva.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Reco skrev:
Emil C skrev:Okej, ja jag har läste lite om det på forum att det verkar svårt och lufta dom..

Tack
Min både rök lite vitt och hade lite kondens i oljan men jag handlade ändå.
Visst finns det en risk med det... Men är den billig kan det ju löna sig i vilket fall. Om du har tid och lust att skruva.

Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
I och för sej tror jag inte att det är det för det borde vara vattnig olja och ryka lite vitt men man kan ju aldrig vara säker..lär ju behöva hjälp med det isåfall!
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Emil C skrev:Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
I och för sej tror jag inte att det är det för det borde vara vattnig olja och ryka lite vitt men man kan ju aldrig vara säker..lär ju behöva hjälp med det isåfall!
Äh, köp den. En M20 är inte så avancerad. Det är väl mest så att det är surt om nåt dyrt är sönder. Lyfta toppen är ju inga dimmor.

Annars finns det ju annat man kan hitta på med en 525 E34
http://se.youtube.com/watch?v=XxLsK2bkFl0
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Daniel Båge skrev:
Emil C skrev:Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
Äh, köp den. En M20 är inte så avancerad. Det är väl mest så att det är surt om nåt dyrt är sönder. Lyfta toppen är ju inga dimmor.

Ja så kanske det är..annars kanske det är någon här som har en 525motor liggandes isåfall :D

Btw så verkar däcken hålla luften :wink:
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
chrisse
Postar så det viner...

Inlägg av chrisse »

Daniel Båge skrev:

man kan göra såhär också http://www.youtube.com/watch?v=jRFXSnUR ... re=related
BMW 520 diesel finbilen
Ford Express ladugårdsbilen
Ford Anglia 101E deluxe -59 projekt
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

chrisse skrev:
man kan göra såhär också http://www.youtube.com/watch?v=jRFXSnUR ... re=related
Ååh vilken idiot!!