Hej!
Längesen jag skrev här och jag anar det kan bli svårt att få något bra svar men jag chansar.
Köpte mig en 730 96 i vintras med lite elfel.
Bland annat visas inget i instrumenthuset. Efter lite funderande köpte jag ett nytt instrumenhus och vips funkade allt men bilen hade då gått 32000 mil som den jag köpte huset från och inte typ 21 000 som bilen gått enligt senaste besiktningen 07 vartefter den varit avställd.
På de tidiga E38:orna och kanske andra med så sitter det på baksidan av instrumenthuset en släde som kablarna går in i och sen går en fet kabel från den in i huset. Mitt fel sitter i denna släden för den funkar inte i nåt av huset medans 32000 mila släden funkar i båda.
Har haft en elektronikunnig kompis som mätt och donat på den trasiga släden och jämnfört med den vi vet är helaför att hitta någon krets som är paj men ingen lycka där då det är lite svårt o förstå sig på utan kretskort.
Nu till mina frågor
Kan det gå att få tag på kopplingsscheman för dessa kretskort? Gissar det är svårt och jag har gått bet, eftersom det handlar om miltal är det väl naturligt svårt anar jag?
Om man skulle vilja ställa om miltalet, finns någon kunskap om hur man gör det i någon stuga? För jag vill helst slippa drygt 10K extra på mätarn.
jag har inte kollat med bmw för jag har förstått det är helt nytt mätarhus som gäller då enligt etk'n då släden ska vara inbyggd när man byter. Det borde bli rätt dyrt nytt.
Andra tips?
miltal E38, trasig släde.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
miltal E38, trasig släde.
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
På E32 är det en liten kodplugg där all info sitter och jag antar detta är något liknande. Det finns firmor som annonserar om mätarservice och dom skall kunna hjälpa dig. Jag har för mig att mätarställningen lagras på två ställen i dessa bilar så om man grejar med mätarställningen skall en liten varningslampa lysa i instrumentet, men jag minns inte säkert, jag har inte varit så intresserad av E38, jag har mer varit inne på E32...
Någonstans sitter ju ett minne och det borde ju gå att flytta över, om det inte är så att det är just det som pajat... Jag har läst lite på ett forum som heter http://ecubb.bmwecu.org/board/ och där finns nog info som behövs för att göra det mesta... Annars får du fråga på Bimmerboard. där brukar det finnas folk som vet. För jag antar du testat Autopower redan.
/Mats J
Någonstans sitter ju ett minne och det borde ju gå att flytta över, om det inte är så att det är just det som pajat... Jag har läst lite på ett forum som heter http://ecubb.bmwecu.org/board/ och där finns nog info som behövs för att göra det mesta... Annars får du fråga på Bimmerboard. där brukar det finnas folk som vet. För jag antar du testat Autopower redan.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Jag kollade lite på bmwecu och hittade en länk till denna:
http://www.tradevv.com/chinasuppliers/j ... 35080.html
Den skall kunna ändra miltalet så du får som du vill ha det. Från Kina så den kan ju inte vara så dyr.Men det verkar finnas två generationer på E38 mätarhus så man får kolla upp vilket som gäller.
En annan post:
well... if all important data (KM, VIN and ZCS) are on the same place (EEPROM) I think it's better to buy a programmer and manually do the job (with solderings)...
Men då måste du kunna lite om elektronik och ha eprom programmerare.
Här är en länk:
http://ecubb.bmwecu.org/board/viewtopic ... ht=cluster
men du behöver nog registrera dig för att läsa. Men jag kan ev kopiera och maila om du vill.
Skall tydligen finnas något forum som heter bmwcoding också. Kan vara värt att kolla.
/Mats J
http://www.tradevv.com/chinasuppliers/j ... 35080.html
Den skall kunna ändra miltalet så du får som du vill ha det. Från Kina så den kan ju inte vara så dyr.Men det verkar finnas två generationer på E38 mätarhus så man får kolla upp vilket som gäller.
En annan post:
well... if all important data (KM, VIN and ZCS) are on the same place (EEPROM) I think it's better to buy a programmer and manually do the job (with solderings)...
Men då måste du kunna lite om elektronik och ha eprom programmerare.
Här är en länk:
http://ecubb.bmwecu.org/board/viewtopic ... ht=cluster
men du behöver nog registrera dig för att läsa. Men jag kan ev kopiera och maila om du vill.
Skall tydligen finnas något forum som heter bmwcoding också. Kan vara värt att kolla.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Så du har blivit utvisad från Autopower på grund av passivitet 
/Mats J

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06