Turbo eller inte turbo det är frågan !
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Jo, jag har hört att SAAB intercooler ska va rätt smidiga. Går kanske, men jag har svårt att hitta en kylare som passar ! Det är trångt !
IC borde ju ge visst motstånd och på så sätt påverka responsen, men jag tror inte det är speciellt mycket !
Om man ska gå på en Volvo turbo, vilken ska man välja... B21ET, B23ET, B230ET,B230FT,B234. Fler förslag? Är det någon som har något på lager, eller känner till någon som har en turbomotor till salu ?
IC borde ju ge visst motstånd och på så sätt påverka responsen, men jag tror inte det är speciellt mycket !
Om man ska gå på en Volvo turbo, vilken ska man välja... B21ET, B23ET, B230ET,B230FT,B234. Fler förslag? Är det någon som har något på lager, eller känner till någon som har en turbomotor till salu ?
Självklart skall du använda dig av en Volvomotor. Finns många fördelar:
* Starka motorer som är billiga
* Enkla att komma över
* Inga problem att få upp 300hk (vet inte vad du tänkt dig)
Behöver du lite mer råd och tips ang. Volvomotorer så skicka gärna ett PM. Jag har lite Volvodelar liggande om det behövs. Har en B230ET motor liggandes...
* Starka motorer som är billiga
* Enkla att komma över
* Inga problem att få upp 300hk (vet inte vad du tänkt dig)
Behöver du lite mer råd och tips ang. Volvomotorer så skicka gärna ett PM. Jag har lite Volvodelar liggande om det behövs. Har en B230ET motor liggandes...
Jag stylade min bil, navkapslar och tonfilm.

Christoffer Caesar
Attitudemedlem # 589
TPC-medlem # 034

Christoffer Caesar
Attitudemedlem # 589
TPC-medlem # 034
Och allra helst en B234 FT. 16 ventilaren.
Men jag vill ha en sån topp som sitter i Omegan, 24 v. Den kan man kapa av (!) 5ans och 6ans cylinder på, köpa lite dyra grejer från www.rissemotorsport.de och sen bär det iväg!!!
Men jag vill ha en sån topp som sitter i Omegan, 24 v. Den kan man kapa av (!) 5ans och 6ans cylinder på, köpa lite dyra grejer från www.rissemotorsport.de och sen bär det iväg!!!

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
men det finns ju folk som har två fyror i S7:orWackt skrev:Nu råkar det ju va så att det inte får plats värken 6:or eller V8 under huven på min bil. I och för sig så finns det galna engelsmän som byggt med små rover V8:or. Men, nej inte för mig......
Ne du skall ha tag på en 2-takts båt motor ca 200hp eller ev en rad fyra från en sport hoj!! det ska ju varva i en sån liten bil!!!!
Två fyror... men då är det motorcykelmotorer vi pratar om. Skulle väldigt gärna ha en sån, ingen vikt, massa effekt, sekvensiell låda !!! Är det någon som vet var man får tag i beg mc-motorer ? Finns det motsvarande skrotar som för bilar.... eller var tar alla kvadade motorcyklar vägen !Gutta skrev:men det finns ju folk som har två fyror i S7:orWackt skrev:Nu råkar det ju va så att det inte får plats värken 6:or eller V8 under huven på min bil. I och för sig så finns det galna engelsmän som byggt med små rover V8:or. Men, nej inte för mig......
Ne du skall ha tag på en 2-takts båt motor ca 200hp eller ev en rad fyra från en sport hoj!! det ska ju varva i en sån liten bil!!!!
Kolla Spinnin Wheel, troligen sveriges största mc-demontering.Wackt skrev:Är det någon som vet var man får tag i beg mc-motorer ? Finns det motsvarande skrotar som för bilar.... eller var tar alla kvadade motorcyklar vägen !
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
16v
Undvik 16-ventilaren, den har väldigt dåligt rykte. Såg en sån hos en mek. häromveckan och han menade att man aldrig ska köpa en sån.Karlsson skrev:Och allra helst en B234 FT. 16 ventilaren.
Jaså? Har ju sett ett antal såna toppar i ganska seriösa byggen (kolfiber PVn från Norrland). Det verkar funka. Naturligtvis har de bytt en massa delar till raceprylar, men grunden är ju ända samma.
Vad är det som är kass med 16 V Volvo? Topplocken, kamdrivning eller vad? Skulle vara intressant att veta ifall Opelspisen sviker.
Vad är det som är kass med 16 V Volvo? Topplocken, kamdrivning eller vad? Skulle vara intressant att veta ifall Opelspisen sviker.

Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
jag och din bror diskuterarde denna motor.
Jag skulle kolla upp numret på turbon först. Han sa att de var en grp A. Ofta är de lite fusk med sånt. Ofta kör dom med b21et turbon som är större och säljer de som grp A. Men han kanske verkade seriös. Sedan verkar ju milen lite väl bra. Men stämmer de så är priset rätt hyfsat. Du får nog pruta någon krona på det bara.
En tanke jag fick är att b21et och b23et(760t) har en annan layout på insuget. Skulle kunna vara lägre. De är ju en fördel för er. Men jag har aldrig jämfört så de är nog samma höjd. Men den högsta punkten på motorn är iallafall inte insuget utan locket till olje påfyllningen men de måste gå att fixa..
En annan tanke var att du kanske skulle leta upp en 940 ltt motor. Dom ger ju bara 134hk eller något men är i princip samma och har ett starkt block. b230fk heter den om jag inte minns fel. Den är nog lättare att besiktiga med om du tänkt göra det
Jag skulle kolla upp numret på turbon först. Han sa att de var en grp A. Ofta är de lite fusk med sånt. Ofta kör dom med b21et turbon som är större och säljer de som grp A. Men han kanske verkade seriös. Sedan verkar ju milen lite väl bra. Men stämmer de så är priset rätt hyfsat. Du får nog pruta någon krona på det bara.
En tanke jag fick är att b21et och b23et(760t) har en annan layout på insuget. Skulle kunna vara lägre. De är ju en fördel för er. Men jag har aldrig jämfört så de är nog samma höjd. Men den högsta punkten på motorn är iallafall inte insuget utan locket till olje påfyllningen men de måste gå att fixa..
En annan tanke var att du kanske skulle leta upp en 940 ltt motor. Dom ger ju bara 134hk eller något men är i princip samma och har ett starkt block. b230fk heter den om jag inte minns fel. Den är nog lättare att besiktiga med om du tänkt göra det

-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
hur många hk ska den räcka till? B21an i sig är ju lite ketschup. Kanske blir bättre med saab kompressordelen.Karlsson skrev:På tal om B21ET-turbo så är jag lite på jakt efter en sån turbindel, tidig årsmod, samt en kompressordel från SAAB 900 T16 tidig årsmod. Nån som vet nåt eller har lite kontakter?
Men frågan är om de är bra att köpa delar från olika turbos utan att balansera dem?
Fick tipset att kombinera kompressordelen från 900 T16 och turbindelen från B21ET på GIK turbo. Tror det går att använda hela axeln med båda turbinbladen från SAAB och lagerhus/turbindel från Volvo. Kompressordelen är tydligen större på tidiga SAAB T16 och turbindelen är större på tidiga B21ET, men båda aggregaten är modell T03. Det ska nog räcka till ca 250 hk, kanske 300 med 360 graderslager.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare