Turbo eller inte turbo det är frågan !

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Jo, jag har hört att SAAB intercooler ska va rätt smidiga. Går kanske, men jag har svårt att hitta en kylare som passar ! Det är trångt !

IC borde ju ge visst motstånd och på så sätt påverka responsen, men jag tror inte det är speciellt mycket !

Om man ska gå på en Volvo turbo, vilken ska man välja... B21ET, B23ET, B230ET,B230FT,B234. Fler förslag? Är det någon som har något på lager, eller känner till någon som har en turbomotor till salu ?
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Tidiga B 23 ET har smidda kolvar original. Sånt är kul att veta, då kan man ladda lite mer...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
740caesar
Postare
Kontakt:

Inlägg av 740caesar »

Självklart skall du använda dig av en Volvomotor. Finns många fördelar:

* Starka motorer som är billiga
* Enkla att komma över
* Inga problem att få upp 300hk (vet inte vad du tänkt dig)

Behöver du lite mer råd och tips ang. Volvomotorer så skicka gärna ett PM. Jag har lite Volvodelar liggande om det behövs. Har en B230ET motor liggandes...
Jag stylade min bil, navkapslar och tonfilm.
Bild
Christoffer Caesar
Attitudemedlem # 589
TPC-medlem # 034
Miss J
Deluxpostare!

Inlägg av Miss J »

Det är klart du ska ha turbo...!!! RRTSSSCCCHHH
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

ska man välja det bästa är väl ft eller fk blocket det bästa.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Och allra helst en B234 FT. 16 ventilaren.
Men jag vill ha en sån topp som sitter i Omegan, 24 v. Den kan man kapa av (!) 5ans och 6ans cylinder på, köpa lite dyra grejer från www.rissemotorsport.de och sen bär det iväg!!! :D
Anders Karlsson
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

Wackt skrev:Nu råkar det ju va så att det inte får plats värken 6:or eller V8 under huven på min bil. I och för sig så finns det galna engelsmän som byggt med små rover V8:or. Men, nej inte för mig......
men det finns ju folk som har två fyror i S7:or

Ne du skall ha tag på en 2-takts båt motor ca 200hp eller ev en rad fyra från en sport hoj!! det ska ju varva i en sån liten bil!!!!
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Gutta skrev:
Wackt skrev:Nu råkar det ju va så att det inte får plats värken 6:or eller V8 under huven på min bil. I och för sig så finns det galna engelsmän som byggt med små rover V8:or. Men, nej inte för mig......
men det finns ju folk som har två fyror i S7:or

Ne du skall ha tag på en 2-takts båt motor ca 200hp eller ev en rad fyra från en sport hoj!! det ska ju varva i en sån liten bil!!!!
Två fyror... men då är det motorcykelmotorer vi pratar om. Skulle väldigt gärna ha en sån, ingen vikt, massa effekt, sekvensiell låda !!! Är det någon som vet var man får tag i beg mc-motorer ? Finns det motsvarande skrotar som för bilar.... eller var tar alla kvadade motorcyklar vägen !
danne
Administratör
Kontakt:

Inlägg av danne »

Wackt skrev:Är det någon som vet var man får tag i beg mc-motorer ? Finns det motsvarande skrotar som för bilar.... eller var tar alla kvadade motorcyklar vägen !
Kolla Spinnin Wheel, troligen sveriges största mc-demontering.
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
quattroM
Postar så det viner...
Kontakt:

16v

Inlägg av quattroM »

Karlsson skrev:Och allra helst en B234 FT. 16 ventilaren.
Undvik 16-ventilaren, den har väldigt dåligt rykte. Såg en sån hos en mek. häromveckan och han menade att man aldrig ska köpa en sån.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jaså? Har ju sett ett antal såna toppar i ganska seriösa byggen (kolfiber PVn från Norrland). Det verkar funka. Naturligtvis har de bytt en massa delar till raceprylar, men grunden är ju ända samma.
Vad är det som är kass med 16 V Volvo? Topplocken, kamdrivning eller vad? Skulle vara intressant att veta ifall Opelspisen sviker. :cry:
Anders Karlsson
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Vad kan man ge för en B230ft + växellåda.-90 7000 mil. Har en pågång....
danne
Administratör
Kontakt:

Inlägg av danne »

Släng i en Suzuki TL1000-motor istället, skönare sång får man leta länge efter.
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

danne skrev:Släng i en Suzuki TL1000-motor istället, skönare sång får man leta länge efter.
Det får bli på nästa..... redan börjat planera. :wink:
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

jag och din bror diskuterarde denna motor.
Jag skulle kolla upp numret på turbon först. Han sa att de var en grp A. Ofta är de lite fusk med sånt. Ofta kör dom med b21et turbon som är större och säljer de som grp A. Men han kanske verkade seriös. Sedan verkar ju milen lite väl bra. Men stämmer de så är priset rätt hyfsat. Du får nog pruta någon krona på det bara.

En tanke jag fick är att b21et och b23et(760t) har en annan layout på insuget. Skulle kunna vara lägre. De är ju en fördel för er. Men jag har aldrig jämfört så de är nog samma höjd. Men den högsta punkten på motorn är iallafall inte insuget utan locket till olje påfyllningen men de måste gå att fixa..

En annan tanke var att du kanske skulle leta upp en 940 ltt motor. Dom ger ju bara 134hk eller något men är i princip samma och har ett starkt block. b230fk heter den om jag inte minns fel. Den är nog lättare att besiktiga med om du tänkt göra det :D
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Någon som sett en sida med alla Volvomotorer och vilka modeller de sitter i?
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

På tal om B21ET-turbo så är jag lite på jakt efter en sån turbindel, tidig årsmod, samt en kompressordel från SAAB 900 T16 tidig årsmod. Nån som vet nåt eller har lite kontakter?
Anders Karlsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

AndersT skrev:Någon som sett en sida med alla Volvomotorer och vilka modeller de sitter i?
är det någon speciell du vill veta?
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Karlsson skrev:På tal om B21ET-turbo så är jag lite på jakt efter en sån turbindel, tidig årsmod, samt en kompressordel från SAAB 900 T16 tidig årsmod. Nån som vet nåt eller har lite kontakter?
hur många hk ska den räcka till? B21an i sig är ju lite ketschup. Kanske blir bättre med saab kompressordelen.
Men frågan är om de är bra att köpa delar från olika turbos utan att balansera dem?
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Fick tipset att kombinera kompressordelen från 900 T16 och turbindelen från B21ET på GIK turbo. Tror det går att använda hela axeln med båda turbinbladen från SAAB och lagerhus/turbindel från Volvo. Kompressordelen är tydligen större på tidiga SAAB T16 och turbindelen är större på tidiga B21ET, men båda aggregaten är modell T03. Det ska nog räcka till ca 250 hk, kanske 300 med 360 graderslager.
Anders Karlsson
Skriv svar