I valet och kvalet... (Obs! Opelnördvarning!)

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

Karlsson. Varför inte ett sånt här litet charmtroll?
Bild
/Martin Gustavsson
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

William Ekström skrev:
Henke skrev:http://www.risse-motorsport.de/index.shtml

Klicka på
"Shop" -> "motor tunning" -> "24V 4-Zyl" -> "komplettmotoren"

Sen tror jag du hittat rätt.
William, det du söker finns under "DOHC" fliken, kolla på "komplettmotoren" en bit ner. STW-motor tror jag den heter.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

gzon skrev:Karlsson. Varför inte ett sånt här litet charmtroll?
(wankelporrbild)
Nja, jag är lite för konservativ. Jag tvivlar inte ett dugg på potentialen hos 13B-motorerna, din bil går ju grymt bra. :o
Märkesstolthet kanske man kan kalla det, eller tjurskallighet... :wink:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
William Ekström
Postare
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2004 23:37

Inlägg av William Ekström »

Karlsson skrev:
William Ekström skrev:
Henke skrev:http://www.risse-motorsport.de/index.shtml

Klicka på
"Shop" -> "motor tunning" -> "24V 4-Zyl" -> "komplettmotoren"

Sen tror jag du hittat rätt.
William, det du söker finns under "DOHC" fliken, kolla på "komplettmotoren" en bit ner. STW-motor tror jag den heter.
Ja där fanns den ju!

Undras hur jobbigt det är..
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det känns som om mesta krånglet blir att ändra kamaxlarnas placering.
Man får väl fräsa upp nya hål för packboxarna skulle jag tro.
För egen del lutar det nu mer och mer åt kapad 24 V topp och CIH-block, men det blir inte förrän tidigast 2006 isåfall...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

Det måste väl vara enklare att bygga nytt insug/grenrör istället för att vända toppen? Originalinsuget från calibran är väl inget vidare ändå och Grenröret/turbon är ju ändå bara att skrota.
/Martin Gustavsson
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

gzon skrev:Det måste väl vara enklare att bygga nytt insug/grenrör istället för att vända toppen? Originalinsuget från calibran är väl inget vidare ändå och Grenröret/turbon är ju ändå bara att skrota.
Tanken är nog egentligen att insuget skall sitta framåt i en framhjulsdriven STCC-liknande bil och då blir det lättare att leda kalluft dit. Naturligtvis är det inga originalinsug eller grenrör på de motorerna utan lite mer flödesvänliga prylar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

jag tänkte på calibra turbomotorn.
/Martin Gustavsson
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Turboversionen C20LET och sugversionen C20XE har likadana block och toppar. Därför kan man göra denna "operation" på båda motorerna.
Men för min del blir det CIH-motor i framtiden också, det är ju mer utmaning!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar