Etanolkonvertering?!

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

ERnsT skrev:
Martin Fåglefelt skrev:Körde en fulltank E85 för ett tag sen. Gick Klockrent, förutom över 4500varv, då soppapumpen inte orkade med....fast å andra sidan...det är väl typ där jag har maxeffekt, så jag behöver inte varva mer....
Ska ta och testa detta på vinterbilen framöver... Ska bli intressant att se hur det ter sig... Återkommer när bilen är hämtad, tanken fylld och spridare skiftade.
Det är väl just på vinterbilen det inte är lämpligt att konvertera om man ska göra det. Blir ju så svårstartat. Å andra sidan är det ju E75 nu på vintern.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Samuel Lindkvist skrev:
ERnsT skrev:
Martin Fåglefelt skrev:Körde en fulltank E85 för ett tag sen. Gick Klockrent, förutom över 4500varv, då soppapumpen inte orkade med....fast å andra sidan...det är väl typ där jag har maxeffekt, så jag behöver inte varva mer....
Ska ta och testa detta på vinterbilen framöver... Ska bli intressant att se hur det ter sig... Återkommer när bilen är hämtad, tanken fylld och spridare skiftade.
Det är väl just på vinterbilen det inte är lämpligt att konvertera om man ska göra det. Blir ju så svårstartat. Å andra sidan är det ju E75 nu på vintern.
Är medveten om detta, körde med ganska mycket etanol i fårrden min förrförra vintern, fick gå något varv extra på starten. Annars var det nog inga konstigheter...

Till denna så funderar jag på motorvärmare (nästan måste ändå) samt att sno lite delar ifrån en dieselbil. Så man får "glöda" lite innan. Detta är bara teorier än så länge. Skulle man vara ytterligare lite seriösare så skulle man göra värmeväxlare till oljan också, men det får nog vara på denna...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

ERnsT skrev:
Nu kör jag på Etanol igen....passade på så jag får en fulltank för runt 400spänn... 8)

Går kanon...smäller och lever lite...och så luktar det matolja nånstans i bilen.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nu så har jag ägt vinterbilen i 14 timmar eller nåt. Har precis varit ute och kört på 100% etanol. Gick igång direkt :D
Vilken skillnad det blev, mycket starkare och helt annat drag i registret. Mycket mer varvillig än tidigare. Nu så ska bara laddet ökas ifrån 0,4 också... :roll: :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Martin Fåglefelt

Inlägg av Martin Fåglefelt »

ERnsT skrev:Nu så har jag ägt vinterbilen i 14 timmar eller nåt. Har precis varit ute och kört på 100% etanol. Gick igång direkt :D
Vilken skillnad det blev, mycket starkare och helt annat drag i registret. Mycket mer varvillig än tidigare. Nu så ska bara laddet ökas ifrån 0,4 också... :roll: :mhihi:
ladda 2. Det är bra. 8)

Nämen, orkar soppapumpen med? Kul för dig. Frågan är väl om den inte blir svårstartad vintertid, dvs såsom vintern var förr....kall... Jag kör med etanol nu igen också, men än har det inte varit minus...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Martin Fåglefelt skrev:
ladda 2. Det är bra. 8)

Nämen, orkar soppapumpen med? Kul för dig. Frågan är väl om den inte blir svårstartad vintertid, dvs såsom vintern var förr....kall... Jag kör med etanol nu igen också, men än har det inte varit minus...
2bar vore skoj...
Soppapumpen ska nog inte vara några problem, den pumpar inte mer soppa nu än tidigare. Ang svårstartad vintertid, visst blir det så. Men jag tänkte att jag skulle försöka lösa detta så att man kan köra "miljöbil på riktigt".
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

På min M3:a kör jag med ett DTA-fast styrsystem. Nu finns det uppgraderad firmware till att köra med bränsle-sensor. Perfekt till min bil. Då kan man tanka både E85 och 98 och styrboxen sköter resten.
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Samuel Lindkvist skrev:På min M3:a kör jag med ett DTA-fast styrsystem. Nu finns det uppgraderad firmware till att köra med bränsle-sensor. Perfekt till min bil. Då kan man tanka både E85 och 98 och styrboxen sköter resten.
Hur funkar det, behöver du göra en hel mappning bränsle+tändning på 98 plus e85 och sedan interpolerar boxen beroende på blandningsförhållandet bensin/etanol? Eller ändrar boxen insprutningsmängden/tändningen beroende på blandningsförhållandet ändå?
Zeb Arvidsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Zeb skrev:
Samuel Lindkvist skrev:På min M3:a kör jag med ett DTA-fast styrsystem. Nu finns det uppgraderad firmware till att köra med bränsle-sensor. Perfekt till min bil. Då kan man tanka både E85 och 98 och styrboxen sköter resten.
Hur funkar det, behöver du göra en hel mappning bränsle+tändning på 98 plus e85 och sedan interpolerar boxen beroende på blandningsförhållandet bensin/etanol? Eller ändrar boxen insprutningsmängden/tändningen beroende på blandningsförhållandet ändå?
Hur är det på "Biopower", "Flexifuel" och allt vad de heter? Regleras det bara med knacksensor eller sitter det en bränslesensor (aldrig hört talas om) i de bilarna också?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Klart det måste sitta en bränslesenor i. Annars kan ju inte bilen veta vilket typ av bränsle det tankats med. Men måste ju feta blandingen med E85. Räcker ju inte med knacksensor och lambda. Då är det ju redan försent. Dessutom kan det ju bli en salig blandning när man tankar hit och dit.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Från dtas-hemsida
E85 is a bio-fuel which contains a mix of petrol (gasolene) and ethanol. Nominally E85 is 15% petrol and 85% ethanol although this will vary with the time of year purchased and the differential rates evaporation from forecourt tanks. Petrol may also be added at any time to the vehicle tank. Because of these issues the ethanol percentage must be measured at all times the engine is running and fuelling and ignition advance adjusted to reflect this. We have implemented support for the GM ethanol sensor and will add more as soon as the technical information becomes available. In general injector and fuel pump capacity must be increased by up to 70% to guarantee the required fuel delivery is available.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Man mappar för antingen bensin eller e85. Sedan fyller man i en tabell. Att vid 5% etanol ska det vara ex. 3% mer soppa och xx grader tidigare tändning. Sen fyller man i på 10%, 15% osv upp till 100% ren etanol.

Nu ska jag bara få tag på en GM-givare från maccan. Sen kan man åka både bensin och E85 och allt där emmellan.
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Karlsson skrev:
Hur är det på "Biopower", "Flexifuel" och allt vad de heter? Regleras det bara med knacksensor eller sitter det en bränslesensor (aldrig hört talas om) i de bilarna också?
Min mor har en V50 Flexifuel som tjänstebil och för ett tag sen så vägrade den helt att starta. Efter att den varit på verkstad så kom det fram att man inte får byta helt mellan bränslesorterna, dvs köra en hel tank på vanlig bensin och sen tanka en hel tank med etanol, utan man måste gå över gradvis enligt han som fixade deras bil. Felet på deras var sedan att bränslepumpen och nått mer hade dött. Låter inte detta lite konstigt?! Tanken med flexifuel är väl att man ska kunna blanda hur man vill?! Tappar ju lite av grejen om detta stämmer.
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Josef skrev: Min mor har en V50 Flexifuel som tjänstebil och för ett tag sen så vägrade den helt att starta. Efter att den varit på verkstad så kom det fram att man inte får byta helt mellan bränslesorterna, dvs köra en hel tank på vanlig bensin och sen tanka en hel tank med etanol, utan man måste gå över gradvis enligt han som fixade deras bil. Felet på deras var sedan att bränslepumpen och nått mer hade dött. Låter inte detta lite konstigt?! Tanken med flexifuel är väl att man ska kunna blanda hur man vill?! Tappar ju lite av grejen om detta stämmer.
Som vanligt är det kunden som gjort fel. Då slipper man erkänna att man inte byggt rätt från början. Skitsnack är vad det är.
Fick dom betala bränslepumpen????!!!!!
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Galet tråkigt de där o höra! Saab vet ja har bra pumpar för etanol iaf!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

verkstadsnubben som ringde upp var ganska säker till att börja med och sa att "det vet du väl att du inte får byta helt plötsligt" Då började min mor att ifrågasätta var man kunde hitta denna information och då var det visst inte så lätt att svara, hans svar va att "...det borde stå i instruktionsboken"
Självklart behövde dom inte betala med just i detta fallet beror det väl kanske på att det är en företagsbil, undrar hur det hade gått om man kommit som privatperson med detta felet...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Min fru jobbar på volvo. Jag ska be henne kolla hur man går tillväga vid tankning av en miljöbil.
Men "tanken" är väl att man ska kunna slå i lite bensin ifall man inte får tag på etanol. Eller om man åker utomlands.
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Slog i 10 liter E85 å 15 liter 98-oktan i 850:n idag. Inte märkt några negativa
effekter än. Startar lika lätt som vanligt. Känns lika pigg, om inte lite piggare.
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Granis: nackdelen är väl om det blir för kallt, då klarar inte motorn av etanolen...

http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_0_10.html -3,8 grader nu i Växjö.

Vi har haft vår Ford Focus Flexifuel i snart sex månader och upplever inga problem med starter eller driften. Vi har dessutom växlat en del mellan bensin och E85.
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Blir aldrig så jättekallt här :) var iaf -2 när jag körde igårkväll
Skriv svar