Motorknack

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Granis
Megapostare!
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 jun 2006 20:56
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Granis »

ERnsT skrev:
Granis skrev:Vill jag också få det till. Men lyftarna är bytta nu, och kamaxlarna såg fina ut. Så det sitter längre ner.
Va surt, då finns det väl ingen återvändo. Bara att grotta ner sig i motorn och kika.
Jo blir det.. Ställa av den nu, har inte tid å dona på två veckor.
Granis
Megapostare!
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 jun 2006 20:56
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Efter lite pill och bök har jag nu kommit fram till felet. Vevstaken på tvåans cylinder rör sig i sidled.
Vilket får till följd att det skaver på motvikterna på vevstaken. Därför knacket kommer och går.


Bild Bild

som syns på bilderna är det ljusa fältet var den skavt emot.
Min fråga är, går det att plocka ur kolv+vevstaken bara genom att lyfta av toppen? Eller måste motorn ur bilen? Vill helst slippa det.

Tycker det bör gå att riva av toppen, och sedan trycka staken uppåt. efter att överfallen är lossade givetvis.
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Borde absolut gå att ta ur kolven+staken om man lyfter toppen. men hur har det blivit såhär? Är vevlagret paj så kan du byta det utan att lyfta toppen, släpp överfallet och snurra ut den övre halvan av lagret runt vevaxeln.
Så gjorde jag när jag bytte ramlager på en Cheva El Camino jag hade. (400" smallblock V8)

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Granis
Megapostare!
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 jun 2006 20:56
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Vet inte hur det lyckats. jag ska börja med att titta på lagrena. Känns mer som ett lagerfel än att staken är krökt.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Lyft toppen o plocka ur kolv och stake bara. De är den vägen man monterar de på de flesta motorer. ;)

Vickar staken där den sitter eller glider den bara i sidled?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar