Jo blir det.. Ställa av den nu, har inte tid å dona på två veckor.ERnsT skrev:Va surt, då finns det väl ingen återvändo. Bara att grotta ner sig i motorn och kika.Granis skrev:Vill jag också få det till. Men lyftarna är bytta nu, och kamaxlarna såg fina ut. Så det sitter längre ner.
Motorknack
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Efter lite pill och bök har jag nu kommit fram till felet. Vevstaken på tvåans cylinder rör sig i sidled.
Vilket får till följd att det skaver på motvikterna på vevstaken. Därför knacket kommer och går.

som syns på bilderna är det ljusa fältet var den skavt emot.
Min fråga är, går det att plocka ur kolv+vevstaken bara genom att lyfta av toppen? Eller måste motorn ur bilen? Vill helst slippa det.
Tycker det bör gå att riva av toppen, och sedan trycka staken uppåt. efter att överfallen är lossade givetvis.
Vilket får till följd att det skaver på motvikterna på vevstaken. Därför knacket kommer och går.

som syns på bilderna är det ljusa fältet var den skavt emot.
Min fråga är, går det att plocka ur kolv+vevstaken bara genom att lyfta av toppen? Eller måste motorn ur bilen? Vill helst slippa det.
Tycker det bör gå att riva av toppen, och sedan trycka staken uppåt. efter att överfallen är lossade givetvis.
Borde absolut gå att ta ur kolven+staken om man lyfter toppen. men hur har det blivit såhär? Är vevlagret paj så kan du byta det utan att lyfta toppen, släpp överfallet och snurra ut den övre halvan av lagret runt vevaxeln.
Så gjorde jag när jag bytte ramlager på en Cheva El Camino jag hade. (400" smallblock V8)
/Mats J
Så gjorde jag när jag bytte ramlager på en Cheva El Camino jag hade. (400" smallblock V8)
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt: