Bromspedalen går i stort sett i botten
Postat: 27 dec 2014 19:47
Det är fruns vojja där pedalen tar långt ner. Med motorn avstängd blir pedalen stum rätt tidigt (känns normal), men med motorn igång kan man enkelt trampa den nästan i golvet innan den stannar, men väl där verkar den stum.
Jag började med att bara byta huvudcylinder men det gjorde ingen skillnad. Så jag fick gå på det tröttsamma skruvandet att byta servot också...
Nu tog jag bitar från en vojja jag skrotade för ett par år sedan, dom delarna låg färdiga på hyllan. jag var inte sugen på att plocka från fruns föra vojja som jag skall skrota, den står ute i snön och jag vill gärna skruva så lite som möjligt i juletider och minusgrader... Risken finns ju att de bitar jag satt dit var dåliga eftersom dom kommer från en bil jag inte kört, men den ställdes pga att motorboxen brunnit, inte pga bromsproblem så grejerna borde vara ok.
Jag kände på bromsslangarna när frun bromsade och jag kunde inte hitta någon som svällde upp.
Har läst om interna läckage i ABS enheter som får liknande effekter.
Kan kärvande glidbultar på ett ok ge liknande fel?
Eller kan någon komma på något annat?
Borde ju inte vara luft i systemet för felet har kommit under vanlig körning, inte vid bromsjobb.
Någon med lite förslag???
Jag började med att bara byta huvudcylinder men det gjorde ingen skillnad. Så jag fick gå på det tröttsamma skruvandet att byta servot också...
Nu tog jag bitar från en vojja jag skrotade för ett par år sedan, dom delarna låg färdiga på hyllan. jag var inte sugen på att plocka från fruns föra vojja som jag skall skrota, den står ute i snön och jag vill gärna skruva så lite som möjligt i juletider och minusgrader... Risken finns ju att de bitar jag satt dit var dåliga eftersom dom kommer från en bil jag inte kört, men den ställdes pga att motorboxen brunnit, inte pga bromsproblem så grejerna borde vara ok.
Jag kände på bromsslangarna när frun bromsade och jag kunde inte hitta någon som svällde upp.
Har läst om interna läckage i ABS enheter som får liknande effekter.
Kan kärvande glidbultar på ett ok ge liknande fel?
Eller kan någon komma på något annat?
Borde ju inte vara luft i systemet för felet har kommit under vanlig körning, inte vid bromsjobb.
Någon med lite förslag???