Turboskrälle?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Vet någon hur mycket glapp det ska vara i radiallagren i en turbo? Jag har plockat isär, rengjort och plockat ihop turbon igen, en SAAB-snurra.Nu tycker jag bara att det blev lite väl mycket glapp i axeln efter montering.Kan det bero på att det inte är någon olja nånstans, eller? Jag har skruvat axiallagret så där är det inget glapp.
Tacksam för svar!
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Är inte så insatt i turbo men ligger inte axeln i nån oljelager och snurrar? Kan ju va nåt me oljan då.
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Det ska va så lite glapp som möjligt! Hur ser det ut om du kollar i "avgas-porten". De har ju en förmåga att spricka där. Lite är ingen fara men desto större spricka, desto sämre tryck...
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag har haft isär hela turbon och kollat allt.Hittade inga sprickor.Bara en tanke, men när det kommer rejält oljetryck i lagren så borde ju glappet försvinna och eftersom det varvar över 100 000 rpm så krävs det väl en rätt ordentlig oljefilm.Turbon är renoverad nån gång för det sitter en liten skylt på där det står STT och ett nummer.Allt är som sagt kliniskt rent nu, ingen olja eller koks nån stans.Men visar det sig att det är kass så får jag väl leta reda på ett annat aggregat.
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Det stämmer att det blir lite mer glapp när inte oljetrycket är på plats. Ta oljekannan och pytsa in lite olja där tryckledningen ska sitta samtidigt som du snurrar på axeln. Glappet borde bli mindre. Annars får du väl montera aggregatet på motorn, rycka loss tändkabeln och köra upp oljetryck den vägen, kolla glappet INNAN du startar.
Gäst

Turbo "glapp"

Inlägg av Gäst »

Tjena!!

Det ska vara ett visst "glapp" i turbon. Det är helt fel att det ska vara så lite glapp som möjligt. En turbo från en saab (antar att du har ett Garret T25 eller Mitsu TD04-HL15T i handen) har oljeglidlager. dvs att den "glider i luften" på en tunn oljefilm. (naturligtvis när motorn är igång och du har oljetryck)

Hur långt har turbon gått? Om det du har är ett av ovanstående aggregat så är det vattenkylt, dvs det håller i princip hur länge som helst...

Lycka till!!

//Peter
AeroInside
Normal postare
Kontakt:

suck....

Inlägg av AeroInside »

Förstår mig inte på det här forumet... Jag loggade in precis o nu var jag helt plötsligt anonym.... suk. jaja

det var iaf jag som skrev meddelandet innan...

mvh //Peter - 9000Aero
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Eeh...jag har ett gammalt hederligt T03 från en 900 -84. Inte vattenkylt, men dock renoverat hos STT för X år sen. Jag plockade isär det helt som sagt och gjorde rent överallt samt skruvade axiallagret. Det gjorde ju Bilsportarna med Turbocontainern. Tufft. När jag sen skruvade ihop det så glappade det lite mer radiellt än tidigare. Pga ingen oljefilm antar jag. Det blir nog bra sen. Eller så rasar skiten.
Rs turbo 2.0

turbo

Inlägg av Rs turbo 2.0 »

skulle bara säga de, att det ska igentligen balanseras annars kommer den rasa rätt snart.
och glappet beror på oljefilmen som saknas. tryck i lite olja och känn sen. lycka till[quote]
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jo, jag skulle ju vara Pelle-redig och märkte turbinens läge på axeln med en tuschpenna. Synd att det försvann av avfettningen!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar